Húszévesek lettek az idén. Volt-e ez idő alatt az ideihez hasonlóan nehéz évük a biztosítóknak?
Számunkra a kilencvenes évek közepe volt különösen nehéz. 1995-ben, hiába bővült a társaság, mégis egymilliárd forintos veszteséget könyveltünk el. Ezt az évet három tényező befolyásolta negatívan. Először is az árvíz- és viharkárok; nyolcezer káreseményt jelentettek az ügyfeleink, kétmilliárd forint értékben. Ebből májusban és augusztusban történt meg körülbelül 1,7 milliárd forintnyi káresemény. Ezenfelül ott van a különadó, amely 1,8 milliárd forint a mi társaságunk esetében. Eddig úgy tudjuk, ez a teher két évre szól, de persze 2010-re senki sem építette be a költségvetésébe, mi sem. Ez évre 2,3 milliárdos nyereséget terveztünk, egyelőre úgy gondolom, a tartalékainknak és a költségcsökkentéseknek köszönhetően elérjük a kitűzött célt.
Min tudtak takarékoskodni?
A rövid távon befolyásolható költségek terén tudunk ilyenkor beavatkozni. Ilyenek a marketing- és reklámkiadások, az oktatási költségek – ám ez utóbbiakhoz nem nyúltunk, mivel fontosnak tartom a képzéseket és a továbbképzéseket. Emellett 2009-ben sikeresen központosítottuk az adminisztrációt, ennek a gyümölcsét az idén arattuk le. Az így megtakarított pénzt persze mostanra már fel is emésztették a nem tervezett kiadások.
A tulajdonosok hogyan állnak hozzá a különadóhoz? Visszafoghatják-e az itteni jelenlétüket?
Egy pozitív dolgot látunk ebben: ha az állam többletbevételhez juttatja az embereket, az felpörgetheti a gazdaságot, nagyobb fogyasztást hozhat. Ez azzal járhat, hogy több gépjárművet vásárolhat a lakosság, ami új casco és felelősségbiztosításokat hozhatna a biztosítási ágazat és így az Uniqa számára is. Három éve még 210 ezer új autót értékesítettek a piacon, az idén viszont már csak ötvenezret. Ennek a visszaesésnek köszönhető az őrült árharc is a gépjármű-biztosítási piacon. Minden piaci szereplő próbálja bebiztosítani a piaci részesedését, így olyan szintre süllyedtek a tarifák, amelyből szerintem már a tartalékok megképzése sem lehetséges.
Mivel a kgfb-n már nagyon nehéz nyereséget elérni, tervezik-e, hogy más biztosítások irányába mozdítják el az üzletüket?
Folyamatosan változnak az arányok. Nálunk 2006 óta tolódik az arány az életbiztosítások felé. A lakásbiztosítások is gyorsan növekszenek, évente több mint 20 százalékkal, az ipari és a betegségbiztosítások is nőnek, utóbbiakból az új üzletkötések 42 százalékát az Uniqa szerzi meg. A gépjárműüzletágban szűkül a teljes piac, az életbiztosításoknál viszont nő. Az európai statisztikák szerint a magyarországi piac telítettség alapján még mindig a sereghajtók közé tartozik, így itt óriási lehetőségek vannak.
A magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos kormányzati tervek felpörgethetik-e más öngondoskodási termékek piacát?
A nyugdíjprobléma nem Magyarország-specifikus, egész Európa ezzel küzd. A reform, amelyre itt 2013–14-re számítok, tartalmazni fogja, mikor mehetnek az emberek nyugdíjba, én korhatáremelést várok. A kérdés az, hány járulékfizetővel állunk szemben, hányan mennek nyugdíjba a jövőben, a mérleg nyelve pedig az utóbbi felé billen. Úgy gondolom, azoknak mindenképpen lesz pénzük időskorukban, akik az öngondoskodást választják. A nyugdíjaknál az állami pillér kell, hogy biztosítsa az alapot, de elengedhetetlen, hogy mindenki saját maga gondoskodjon a nyugdíjáról. Magyarországon viszont az emberek többsége nem a hosszú távú megtakarításra gondol, ha életbiztosításról van szó, hanem a magas hozamra, ezért népszerűek a unit-linked termékek, amelyeknek a kockázata nagyobb ugyan, de nagyobb nyereséggel is kecsegtetnek. A biztosításokat jellemzően 10-15 évre kötik, ezen változtatni kellene. Adókedvezményt szerintem csak olyan szerződésekre kellene adni, amelyek valóban nyugdíjcélt szolgálnak. A mi unit-linked biztosításaink egyébként nagyon jól teljesítenek, a MoneyMoon novemberben megjelent értékelésében a 21 alapkategóriából 18-ban az Uniqa alapjai lettek a legjobbak, és a következő kampányunkban erre fel is hívjuk a figyelmet.
Vannak-e olyan biztosítások, amelyeknél még nagy felfutás várható?
A jogvédelmi biztosítás lehet ilyen. Ebből egy év alatt 14 ezer új szerződést kötöttünk. Az asszisztenciaszolgáltatások is keresettek, például a Safeline termékünk. Ennél van egy GPS és egy segélykérő gomb az autóban, amelyet ha megnyomnak, gyorsan segítség érkezik a helyszínre, emellett ha kevesebb kilométert utazik az ügyfél, kedvezményt kaphat a biztosítások díjából. A GPS segítségével egyébként az idén az összes ellopott autónkat megtaláltuk. Van még egy viharjelző szolgáltatásunk is, amely SMS-ben jelzi, ha szélsőséges időjárás, például jégeső várható, így biztonságba tudja helyezni az ügyfél az autóját vagy más értékeit.
Mikorra várható, hogy az árak mellett ezeket a szolgáltatásokat is figyeljék az ügyfelek a biztosításoknál?
Az internetes alkuszok szerint a C és D kategóriás vásárlóerejű ügyfelek váltanak főleg 2-3 ezer forintokért kgfb-t. Ez havi 250 forint, amiért kockára teszik, hogy esetleg nem kapják meg ugyanazt a szolgáltatást, amit korábban. Kérdés, megéri-e ez. Azt gondolom, bizonyos értelemben „sporttá” vált a kgfb-n való spórolás. Ausztriában sokkal nagyobb szerepet játszanak az árnál a szolgáltatások, nálunk azonban ez a folyamat, úgy tűnik, tovább tart. HB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.