E represszív szemlélet fokozatosan a világ minden táján megjelent, és a bírságolás filozófiája alapvetően megváltozott. A korábbi alacsonyabb, reparatív jellegű bírságok helyett egyre inkább a kiemelkedő mértékű, megtorló jellegű büntetések a jellemzők (a Car Glass-ügyben az Európai Bizottság Versenyügyi Főigazgatósága, az EC DG Comp közel 1,4 milliárd euró bírságot szabott ki, míg a hazai rekordot jelentő vasútépítő-kartell miatt a GVH közel 7,2 milliárd forintra bírságolt). A szigorítás ellenére mégis egyre több súlyos kartell kerül napvilágra.
A nemzeti versenyhatóságok egy része nyíltan fellépett a „fehérgalléros” bűncselekménynek tekintett kartellek ellen, és a gazdasági bűnözés elleni küzdelem büntetőjogi eszközeivel is üldözni kezdte azokat. A modern hardcore kartellek a büntetőjog nyelvére lefordítva meghatározhatatlan számú sértett sérelmére elkövetett vagyon elleni bűncselekmények. Olyan szándékos és általában jelentős vagyoni hátrányt okozó jogellenes magatartásokról van szó, melyeket a jól felkészült elkövetők a titkosság megőrzésére tett elővigyázatossági lépések, óvintézkedések betartása mellett valósítanak meg, és amelyek adott esetben akár a bűnszervezeti működésre jellemző jegyeket (kódnevek, titkosított dokumentumok, titkos összejövetelek) is magukon viselik.
A büntetőjogi fellépés alapját vélhetően az a felismerés jelenti, hogy a kartellezésnél mindig vannak olyan természetes személyek, akik közvetlenül felelősek a vállalkozás versenykorlátozó magatartásáért, és a korporatív jellegű (vállalkozásra kiszabható) bírságoknak nincs elegendő elrettentő ereje, hiszen az elkövetők gyakran megelőző kockázatelemzéseket végeznek és „beárazzák” a várható bírságot.
Ezért a szigorodó korporatív felelősség mellett egyre inkább megjelennek az individuális (személyes) felelősségre vonás eszközei is: mára több mint 25 országban közvetlenül a vállalkozás vezetőit és munkavállalóit fenyegetik büntetőjogi szankciókkal (szabadságelvonás, pénzbüntetés, foglalkozástól eltiltás, vagyonelkobzás) és/vagy ezekhez hasonló jogkövetkezményekkel (párhuzamos vagy „áthárított” bírság).
A kriminalizálódó európai gyakorlat első állomása a 2008-ban feltárt Marine Hoses-kartell volt. A mintegy húsz évig tartó globális kartellben a világ legnagyobb gumigyártói (például Dunlop, Bridgestone, Yokohama) kvázi bűnszervezetként együttműködve (titkos összejövetelek világszerte, kódhasználat, fedőnevek, főmunkaidőben tevékenykedő kartellkoordinátor) zárták ki a versenyt a tengeri tömlők világpiacán.
A kartellt végül az EC DG Comp, a US Department of Justice, a brit Office of Fair Trading (OFT) és további nemzeti hatóságok párhuzamos vizsgálatai során sikerült feltárni, több hónapos előkészítés és az FBI bevonása után. Az elkövetőket egy kartell-összejövetel helyszínén tartóztatták le, és a különböző joghatóságok alatt folyó büntetőeljárásokban súlyos büntetésekre ítélték őket (USA: vádalkuval hat és harminc hónap közötti időtartamú börtönbüntetések, súlyos pénzbüntetések; Nagy-Britannia: a kiadatások lezajlása után az előbbieknél hosszabb tartamú szabadságvesztések, melyeket végül mérsékeltek). Emellett természetesen az érintett vállalkozások is jelentős kartellbírságokat kaptak.
A következő „kriminalizációs mérföldkő” a jelenleg is folyamatban lévő Safeway-ügy lehet, amely egy 2005-ös kartelleljáráshoz kapcsolódik. A kartelleljárásban az OFT-vel alkut kötő Safeway 16,5 millió font pénzbírság megfizetését vállalta. Időközben a Morrisons felvásárolta a Safewayt, és kártérítési pert indított a vállalkozás kartellezésben részt vevő korábbi vezető tisztségviselői és munkavállalói ellen. A Morrisons 10 millió font kártérítés megfizetését követelte arra hivatkozva, hogy az említett személyek társasági jogi és munkajogi kötelezettségük megszegésével kárt okoztak a társaságnak. Az alperesek kifogást terjesztettek a bíróság elé arra hivatkozva, hogy a vállalkozás jogsértést követett el, amiből nem kovácsolhat előnyt a maga számára. A bíróság elutasította a kifogást, mondván, a természetes személyek érdeke/magatartása nem azonosítható a vállalkozáséval. Ezzel a döntéssel a jogalkalmazás utat nyitott egy olyan pernek, amely a kartelljogi felelősség szempontjából fordulópontot jelenthet: ha a Morrisons nyer, a vállalkozásokra kiszabott kartellbírság a jövőben átháríthatóvá válhat a vezetőkre és az alkalmazottakra!
A büntetőjogi szankciók elterjedésével és az individuális felelősség körének a kiszélesedésével tehát egy olyan kriminalizációs folyamat indult el, amely a kartelljogot a büntetőjogi szabályozáshoz közelíti. Felmerül ugyanakkor az a kérdés, hogy a büntetőeljárásban érvényesülő alapvető emberi jogi jogelveket és alkotmányos garanciákat az erősödő jogosítványokkal rendelkező hatóságok kartelleljárásai során hogyan lehet érvényre juttatni.
Napjaink kartelleljárásaiban a védekezés jogszerűen felhasználható eszközeinek ismerete és helyes alkalmazása a védekezés sikere szempontjából elengedhetetlen. A versenyhatóságok vizsgálati jogosítványai világszerte egyre szélesebbek, és ezzel párhuzamosan az úgynevezett dawn raidek (előzetes értesítés nélküli helyszíni kutatások) során a hatósági fellépések egyre szigorúbbak: az USA-ban és Kanadában kezdenek állandósulni a rendőrséggel való együttműködések, Hollandiában egyre gyakoribbak a magánlakásra is kiterjedő kutatások, míg a nemrég bevezetett brazil gyakorlat lehetőséget ad arra, hogy a dawn raidek során őrizetbe vegyék és akár tíz napra elzárják a kartellező személyeket.
A szerzők a Réti, Antall és Madl Landwell Ügyvédi Iroda versenyjogi szakértői
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.