Évtizedes szakmai vitát döntött el a parlament az elmúlt év decemberében a költségvetési törvényhez kapcsolódó törvénymódosításokat megállapító, úgynevezett salátatörvényben. A 2010. évi CLIII. törvény jelentÕsen átalakította ugyanis a fogvatartottak által elÕállított termékek és szolgáltatások hasznosításának rendjét.
A módosítást megelÕzÕen a szabadságvesztés büntetésüket töltÕ embereket foglalkoztató „büntetés-végrehajtási társaságoknak” vállalniuk kellett a piaci verseny kockázatát, ha a rabmunka eredményét a kereskedelmi forgalomban értékesíteni kívánták. A rentábilis mÛködés esélyét a rabfoglalkoztató sajátos „személyzeti politikája” persze minimálisra csökkentette.
A törvénymódosítás – vélhetÕen a gazdálkodási nehézségek enyhítésére – immár lehetÕvé teszi, hogy a kormány rendeletben határozza meg azokat a termékeket, amelyek tekintetében a büntetés-végrehajtási társaságokat a központi államigazgatási szervek felé ellátási kötelezettség terheli.
Eszerint ha a rabok által elÕállított áru vagy szolgáltatás értéke nem éri el az EU által megszabott közbeszerzési küszöbértékek egyikét sem – ez az érték a beszerzés tárgyától függÕen eltérÕ ugyan, de a legalacsonyabb is meghaladja a harmincmillió forintot –, akkor az állami hivatalok ezután közbeszerzés nélkül, az elítéltek munkáltatójától veszik át azokat.
Miért jelent gondot mindez, kérdezhetnénk, hiszen így mérsékelni lehet a rabokat foglalkoztató cégek veszteségét, és úgymond a költségvetés is jól jár azáltal, hogy nem magáncégek részére teljesít kifizetéseket.
Véleményem eltér ettÕl a sokak számára népszerÛ nézettÕl: az új szabályok alkalmazása ugyanis végsÕ soron valamennyi érintett számára kedvezÕtlen következményekkel jár. A hátrányok az ajánlatkérÕi oldalon álló közigazgatási szervek számára a legnyilvánvalóbbak. Kénytelenek lesznek ugyanis tudomásul venni, hogy nem vásárolhatják meg azt a szolgáltatást (árut), amely egy e célból kiírt versenyben a legolcsóbbnak vagy összességében a legszínvonalasabbnak bizonyulna. A rabmunkában készült áru pedig távolról sem biztos, hogy alkalmas a beszerzési cél teljesítésére. Ezért még ha ingyen is adnák, lehet, hogy végül – például a javításra fordított költségek miatt – számszaki szempontból is ráfizetéses lesz számukra az „üzlet”.
A közbeszerzési törvény mellÕzése az elítélteket foglalkoztató cég ésszerÛ mÛködtetése szempontjából is vitatható. Ha ugyanis a szervezet nem juthatna a közbeszerzési eljárás szabályainak a félretételével a törvényhozó által számára mintegy kijelölt vevÕkörhöz, legalább tudni lehetne, hogy mikor, mely esetben képes a társaság üzleti értelemben is sikeresen tevékenykedni. Ez nemcsak az elítéltek munkáját irányító hivatásos cégvezetÕk díjazásának megállapítása szempontjából volna hasznos, hanem mindenekelÕtt azért, hogy az állam tudja, mibe kerül a szabadságvesztésüket töltÕk alapvetÕ emberi jogai közül az egyik legfontosabbnak, a munkához való jognak a biztosítása. A rabfoglalkoztatás lényege ugyanis nem elsÕsorban a versenyképes áru elÕállításának a megszervezése, az üzleti siker, hanem a munkavégzés maga, amely esélyt ad az elítélt képzésére, megkönnyíti felkészülését a szabadulás utáni idÕre. Ha pedig erre csak beláthatatlanul távoli idÕpontban kerül sor, segít elviselni a hétköznapok monotóniáját.
Az államnak ezért kell finanszíroznia az elítéltek foglalkoztatását, tekintet nélkül arra, hogy ami a munka eredményeként létrejön, az alkalmas-e a versenyben való megmérettetésre. Ha a körülmények szerencsés alakulása folytán piaci értelemben használható produktum is létrejön, az örömteli esemény, de ez a körülmény – csakúgy, mint az ellenkezÕje – nem befolyásolhatja az állami kötelezettség teljesítését. A kényszervevÕk törvényi kijelölése viszont a rabmunka vétlen vevÕit bünteti meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.