Charlie Sheent kirúgták a CBS-től. Pontosabban ki kellett rúgni a CBS-től, mert teljesen kontrollálhatatlanná és egyben vállalhatatlanná vált. Ez pedig nemcsak a Két pasi meg egy kicsi rajongóinak rossz hír, hanem a CBS-nek is. Az ő főszereplésével futó tv-sorozat ugyanis rendszeresen biztosította, hogy a hét egyik napján az estét a CBS „nyerje”, azaz hozza a legmagasabb nézettséget és ezen keresztül a legnagyobb hirdetői érdeklődést. Charlie Sheen megérte a súlyát aranyban is.
A minap hasonló problémával kellett a Diornak is szembesülnie. A divatház vezető tervezője, John Galliano vált vállalhatatlanná, miután olyan videofelvétel került nyilvánosságra, amelyben Hitlert élteti. Galliano az elmúlt években nagyon sokat tett azért, hogy a Dior ismét ne csak ismert, hanem nagyon felkapott, trendalakító és így még inkább nyereséges legyen. Az elbocsátása valószínűleg jelentős pénzügyi veszteséget fog okozni a Diornak.
A fenti esetek kiválóan illusztrálják, hogy bár igencsak kockázatosak, a személyiségre vagy a köré épített márkák rendkívül értékesek tudnak lenni. Egy már közismert és közkedveltségnek örvendő ember ugyanis nagyon gyorsan jut el a fogyasztókhoz, és mivel már bizonyítottan pozitív érzéseket kelt bennük, az alternatívákhoz képest egyszerűen tudja ezt az érzést vásárlási vagy legalábbis érdeklődési és emocionális impulzussá alakítani. A kockázatot pedig elsősorban az jelenti, hogy a márka szinte azonosul a személyiséggel, ha pedig az utóbbi megbotlik, akkor az előbbi súlyos milliókat veszít értékéből.
Gyors felfutási lehetőség, viszonylag magas kockázattal. Elméletileg rengeteg hasonló próbálkozásnak kellene itthon is lenni. Különösen, hogy a celebkultúra Magyarországon legalább annyira fejlett, mint bárhol máshol. Itt nyomják Közép-Európa legnagyobb, pletykával foglalkozó hetilapját, a tízmilliós ország több, csak hazai celebekre speciálizálódott kábelcsatornát is eltart, miközben a celebhírekkel foglalkozó weblapok és blogok a leglátogatottabbak közé tartoznak.
Ráadásul a magyar közvélemény, úgy tűnik, lényegesen megbocsátóbb a botlásokkal kapcsolatban, mint a nagyobb nyugatiak. Stohl András ittas balesetei vagy Frei Tamás „bérgyilkosos” interjúja máshol egy-egy karrier végét jelentették volna. Ezzel szemben előbbinél alig látni a negatív hatásokat, míg utóbbi továbbra is a személye köré épülő márkacsalád felépítésén dolgozik. Volt is néhány kezdeményezés, gondoljunk csak a Norbi Update-re vagy Béres Alexandra termékeire, de számottevő és tartós márkaértéket egyelőre csak Stahl Judit személye köré sikerült építeni.
Valami tehát hiányzik. Valószínűleg a minőségi kínálat. Celebünk van dögivel, de olyan, akire nem elsősorban bohócként tekintünk, nagyon kevés. A bohócokkal pedig nagyon nehéz bármilyen terméket eladni. A produkciójukat szeretjük, de kevesen tekintik őket követendő példának.
Hiteles, közismert és közszeretetnek örvendő ember meglepően kevés van az országban. A régiek nagy része hitelét vesztette – elsősorban politikai szerepvállalása miatt. Újak pedig még nem nagyon emelkedtek fel, mert a tv-kínálat korábbi óriási koncentrációja csak a „legkisebb közös osztóra” fókuszáló műsorpolitikát tett lehetővé.
Ami azonban késik, az nem múlik. Meggyőződésem, hogy az elkövetkező években számos olyan vállalati sztorit fogunk látni, ahol egy-egy személyiség köré építenek fel értelmes üzleti koncepciót. Az adott személyiségek nagy valószínűséggel nem a két nagy kereskedelmi televíziótól fognak indulni, hanem valamelyik tematikus kábelszolgáltatótól vagy magas reputációjú honlap, illetve blog környékéről. Nem mindentudóként próbálnak megjelenni, mint a szocializmus celebjei, hanem egy-egy szűk területen szerzett reputációjukat fogják felhasználni és esetleg kiszélesíteni. Figyeljük a felemelkedőben lévő gasztrotekintélyeket, a sporttudorokat és a honi divattervezőket. Némelyikük nemsokára valódi márka lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.