Az alkotmánytervezet lapzártakor érvényes szövege alapján az állam berendezkedése, a köztársasági elnök jogköre, a parlament működése alapvetően nem változik, holott ősszel még egészen konkrét vízió körvonalazódott egy másfajta felállásról. A mostani változások ehhez képest valóban a költészet kategóriájába tartoznak. Mi történhetett? Mi változott meg, ami miatt a forradalmi tervek művészi finomításokká nemesedtek?
A jelek szerint az vált mindenki számára világossá, beleértve a döntéshozói kart is, hogy a kétharmados többségnek is megvannak a maga korlátai. Az a gazdasági keretrendszer, amelyben az ország borotvaélen táncolva működik, az az intézményi környezet, amelyet az Európai Unióba belépéssel elfogadtunk, egyszerűen nem ad mozgásteret a parlamentáris demokrácia totális átépítésére.
Hasonló történt, mint kicsiben az államháztartás területén: ott az örökölt brutális adósság ellenére a megszorítások elkerülése, a nagyobb államháztartási hiány kialkudása volt a terv, a hozzá tartozó egyszeri, nagyarányú adócsökkentéssel. De végül, az EU és Barroso nemje, majd a végiggondolatlan szja-refom okozta sokk után, az utolsó pillanatban erős és racionális gazdasági reformcsomag lett a vége.
És hasonló történt, mint a monetáris tanács ügyében. Az eredeti szándék a Magyar Nemzeti Bank elnökének eltávolítása, majd a monetáris tanács többségének megszerzésével a monetáris politika feletti kormányellenőrzés megragadása volt, de a jegybank függetlenségéről szóló nemzetközi figyelmeztetések és a más témákban korábban indult átfogó támadások hatására a kormány puha megoldást alkalmazott.
Másképpen fogalmazva: a kormány megérezte, hogy elment a falig. A magyar gazdaságot finanszírozóknál a kabinetnek a magánnyugdíjpénztárak vagyonának bevonása, a válságadók és a médiatörvény után nincs több dobása.
Elég csak megnézni, mint mond a budapesti német nagykövet a maga diplomáciai kifinomultságával: a kormány külföldi befektetőkkel szembeni intézkedései után megrendült a bizalom, a gazdaság pedig nem működik bizalom nélkül, anélkül új befektetések sincsenek. Tekintve, hogy Németország nemcsak a legnagyobb befektető, hanem az EU-n és pénzügyi szféráján keresztül a magyar gazdaság legfőbb finanszírozója is, világos, hogy a különutasságnak itt a vége. Az évi több mint 1000 milliárd forintos kamatteher, amelyet az állam nyög, az idei 4000 milliárd forint feletti állampapír-kibocsátási igény, amelyet a hitelezőknek viszonylag alacsony kamaton le kellene jegyezniük, vagy a 80 százalék feletti GDP-arányos eladósodási ráta, amelynek jelentős csökkentésére még a Széll Kálmán-terv is kevés lehet önmagában, mind-mind arra figyelmeztet, hogy nagyon új államot, olyat, amelyben finanszírozóink nem feltétlenül bíznak, nem lehet építeni. Egy kósza gondolat arról, hogy egy-két hónapig mégsem kellene magyar államkötvényt venni, vagy egy javaslat, hogy mégse szűnjön meg Magyarország ellen a túlzottdeficit-eljárás, és a kormány kereshet új történelmi alakokat a következő refomcsomagok elnevezésére.
Ami az alkotmánytervezet szövegét illeti, azon nyilván van még javítanivaló, valamint sok olyan tétel, amelyet vagy humornak tekinthetünk, vagy véletlenül másolták bele a tervezetbe. Az egyik ilyen a 40. paragrafus, amely a közteherviseléssel kapcsolatos kérdéseket kétharmados körbe sorolná, vagyis megfosztana egy egyszerű kormánytöbbséget a kormányzás lehetőségétől. Tekintve, hogy az adózás kérdéseibe az Európai Uniónak nincs sok beleszólása, akár még EU-konform megoldás is lehet az utódok kezét gúzsba kötni ilyen módon. Tartok tőle, hogy a kormánytöbbség végül kénytelen lesz ezt a tervet is a magzatvédelemhez hasonlóan a „beleírjuk, de nem gondoljuk komolyan” kategóriába sorolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.