Amikor politikusok és központi bankok a gazdaság valamely bajba jutott szegmensét szeretnék megmenteni, mindig a következőket halljuk: „Igen, értjük, hogy a bankok megmentése aláássa a piaci fegyelmet, azt azonban senki sem várhatja, hogy tétlenül nézzük a rendszer összeomlását, amelytől sok millió ember ártatlanul szenvedne. A következő alkalommal azonban egészen más lesz a helyzet.”
A kormányok számára a késztetés teljesen világos. A köz úgy jutalmazza őket, ahogy az éppen időszerű problémákat kezelik. Azzal kevés elismerést aratnak, ha a gondatlanokat és a mohókat hagyják szembesülni a tetteik következményeivel, mert akkor sok ártatlan ember is szenved. Az utóbbiakkal szimpatizáló sajtó szívszaggató történeteket tálalna az elveszített munkahelyekről és lakásokról, s érzéketlennek állítaná be a mentőakciók ellenzőit. A demokráciák szükségszerűen puhaszívűek, holott sem a piac, sem a természet nem az. Így intézményesülhet a morál fellazítása a fontos ágazatokban, amelynek következtében a veszteségeket társadalmasítják, a profitokat pedig magánosítják.
Bár a politikusok váltig állítják, hogy a következő alkalommal igazán másként lesz, valójában azonban mindenki tudja, hogy ugyanúgy döntenek később is, ha ezzel a választási kényszerrel szembesülnek. Maguk a hatóságok is tisztában vannak azzal, hogy legközelebb sem lesz másként, ezért minden erejükkel azon lesznek, hogy a „legközelebb” ne következzen be. A hazardírozók ezzel szemben arra vannak ösztönözve, hogy újra és újra szerencsét próbáljanak, mert tudják, hogy baj esetén megmentik őket. Ebben a macska-egér játékban mindig a kockáztatók kerekednek felül.
A dolog egyik oka abban rejlik, hogy a hazardírozók egy szűk, összetartó érdekcsoportot képviselnek. Ők – ha egyszer megmentették őket – erőteljes késztetést éreznek a status quo visszaállítására, és az ehhez szükséges politikai befolyás megvásárlásához megvannak a megfelelő erőforrásaik. Ha a kockáztatók körében lehetővé tennék nagyobb veszteségek elszenvedését, akkor kevesebb pénzük maradna a tevékenységük korlátozását célzó politikai törekvések kivédésére.
A közvéleményben az emlékezet általában nem hosszú, az időhorizont pedig rövid, emellett nincs affinitás a részletek iránt. Az Egyesült Államokban a Dodd–Frank páros nevével fémjelzett, terjedelmes törvény azt szerette volna megakadályozni, hogy a bankárok később ismét túlzott kockázatoknak tegyék ki az amerikai adófizetőket. Erről azonban a figyelem gyorsan áttevődött a reálgazdaság állapotára és a munkanélküliség alakulására. Miért kelljen összpontosítani a pénzügyi szabályozás részleteire, amikor a közvetlen összeomlás kockázata meglehetősen csekély, miközben a részletek olyan bonyolultak? Amint a közvélemény elveszítette az érdeklődést a részletek iránt, és amint a technikai szakértők és a lobbisták átvették az ügy irányítását, a Dodd–Frank-tervezet úgy lett egyre barátságosabb a bankokkal.
A kérdés ezek után az, hogy miként lehet véget vetni ezeknek az egyirányú fogadásoknak. A félelmet keltő válasz az lehet, hogy addig nem lesz vége az egésznek, amíg a kormányok ki nem fogynak a pénzből (amint történt az Írországban), vagy amíg el nem fogy a köz türelme és szimpátiája (mint Németországban Európa többi részével szemben). Ennek elkerüléséhez a kormányoknak fel kell ismerniük, hogy a rendszer úgy van programozva, hogy válaszoljon a súlyos feszültségekre, és ezzel kapcsolatban ők semmit sem tehetnek.
Az Egyesült Államokban a Federal Reserve például a 90-es évek elején a bankok ingatlanpiaci problémái miatt tartotta alacsonyan a kamatokat. Utána, 2001-ben a „dotkombuborék” kipukkadása utáni helyzet kezelésére szállította le őket ultraalacsony szintre. Legutóbb 2008 óta tartja szélsőségesen alacsony szinten a kamatokat az amerikai jegybanki intézmény. A vezető Fed-tisztviselők ugyanakkor tagadják, hogy a kamatpolitikájuk bármiképpen felelőssé tehető a veszélyes kockázatvállalásért, jóllehet ennek ellenkezőjét számos bizonyíték igazolja. Ha pedig a pénzügyi szektor megint bajba kerülne, akkor a Fed ismét nehezen tudna másként reagálni.
Pedig a válság elmúltával nem kellene tovább alacsonyan tartani a kamatokat, főleg akkor nem, ha ennek csekély hatása van a fenntartható növekedés kiváltására. Ha mégis maradna a laza monetáris kurzus, akkor ezzel jutalmaznák a bankokat a múltban elkövetett túlkapásaikért, miközben büntetnék a megtakarítókat. A kockáztatók és a megtakarítók ösztönzöttségének egyensúlyba hozatalához arra lenne szükség, hogy a sokáig nyomottan tartott kamatszint után a Fed az egyébként szükségesnél is gyorsabban emelje a kamatokat, amint a gazdaság kilábalt a recesszióból. Ez persze politikailag nehéz lenne, mert a közvéleményt arra a gondolkodásra programozták, hogy a kamatok emelése visszaveti a növekedést.
A kormányokon a nyomás az erőteljes beavatkozásra kisebb volna, ha az egyén számára könnyebben elérhető lenne a szociális védelem. A hivatalos amerikai politika azért kényszerül a visszaesések idején a fokozott aktivitásra, mert a munkanélküliség erősen megviseli a dolgozókat, akiknek nincsenek megtakarításaik. A segély rövid ideig jár, az egészségügyi ellátás pedig munkahelyhez kötött. Erősebb szociális biztonsági háló mellett a politikusok könnyebben napirendre térhetnének a nagyvállalati és a pénzügyi szektor erősebb megrázkódtatásai felett. És akkor okkal állíthatnák: legközelebb tényleg másként lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.