A nemrég lemondatott német hadügyminiszter, Karl-Theodor zu Guttenberg vajon köteles lett volna-e elismerni, hogy masszív plagizálást követett el a doktori disszertációjában, vagy az erről szóló hazugságot esetleg igazolhatta volna-e a fontos állásának betöltésére hivatkozva? Vajon törvénytelennek kell-e minősíteni a Szaddám Huszein által vezetett Irak 2003-as lerohanását, mert a lépést a tömegpusztító fegyverek rejtegetéséről szóló hazugságra alapozták? Igazolható-e az abortusz ellen fellépő amerikai ultrakonzervatív mozgalom magatartása, amikor hamis történetekkel küldték el tagjaikat a családtervező központokba ellenfeleik hiteltelenítésére?
A machiavellizmus gazdasági változatára az egyik példát a nagy világválság kínálja. Az a korszak, amelyre a politikusok gyakran hivatkoznak a 2007 utáni gazdasági zavarok kapcsán. A múlt század harmincas éveinek elején számos országban megrohanták a bankokat, ez azonnali és mérhetetlenül nagy károkat okozott. Indokolatlanul is rombolta a foglalkoztatást, például amikor olyan vállalkozásokat döntött a szakadékba, amelyek egyébként hitelképesek lettek volna.
A gazdasági depresszió korának általános jelenségével szemben volt egy kivétel: Itáliában Mussolini fasiszta kormánya akkor már a sajtót is ellenőrizte, beleértve a pénzügyi lapokat. Bár a nagy olasz bankok ugyanazon modell szerint működtek, mint a német vagy osztrák versenytársaik, és hasonló fizetésképtelenséggel küszködtek, a sajtó mégsem beszélt ezekről a kellemetlen problémákról. A pénzügyi újságírás ezzel enyhítette a bajok súlyát, ennek folytán az olaszoknál nem volt bankpánik, és a gazdasági depresszió is enyhébb lefolyású lett.
Mivel a bizalom jelentős szerepet játszik a pénzügyi válság idején, Mussolini példája ragadós lett. Az államok szinte mágikus módon tudtak közbizalmat teremteni azzal, hogy azt pusztán elrendelték. Adolf Hitler szerette mondani, hogy a birodalmi márka stabilitását végső soron a koncentrációs táborokkal lehetett megteremteni. Az igazság és a tények torzítása a kormányok számára örök vonzerőt jelent. Többletbevételeket jeleznek előre, hogy hitelképesebbnek látsszanak, a külföldi hitelfelvételeket pedig belföldi adóssággá minősítik át, csak azért, hogy jobban nézzenek ki a Nemzetközi Valutaalap szemében.
A megtévesztés lehetősége vonzóvá válhat egy-egy vállalkozás számára is. Vajon nem lenne-e kívánatos a veszteségek elrejtése arra az időre, amíg a bizalom helyreáll? A profitok visszatértével ugyanis be lehet tömni a réseket, mégpedig úgy, hogy a csalásra soha senki nem jönne rá. A vállalkozások esetében azonban a pénzügyi félrevezetés törvénytelen. A pénzügyi beszámolók és azok számviteli adatainak tisztességes összeállítása és megőrzése elengedhetetlen a piacgazdaság jó működtetéséhez. A mérlegek és jelentések helyessége nélkül rövid úton bekövetkezne a bizalomvesztés.
A tisztességes magatartás követelménye valójában a kormányok esetében is hasonló. A megtévesztés, a hamisítás roppant zavaró lehet, ha kiderül. A pénzügyi válságok számos esetben a kormányok félrevezető magatartásából és a saját politikai találékonyságukba vetett túlzott bizakodásból ered. Az 1994-es mexikói válság akkor rázta meg a globális gazdaságot, amikor nyilvánvalóvá vált az ország dollárban jegyzett, hatalmas államadósságának teljes mérete. A görög kormány félrevezetően tájékoztatott a fiskális pozícióinak alakulásáról, miután rájött, hogy az Európai Bizottság vagy nem ismerte fel vagy eltűrte a számlavezetésben mutatott bűvészkedését.
Később ez a tény váltotta ki a 2010-es euróválságot. Ilyen fokú csalás láttán többé nehéz elhinni, hogy a kormányok megfelelő módon alkalmazzák a szabályokat.
A megtévesztés azonban nemcsak a pénzügyi és gazdasági válságok okaként bukkan fel, hanem forradalmak számára is elégséges gyúanyagot kínál. A tunéziai elnök, Zín al-Ábidín Ben Ali elleni tiltakozások közvetlen, kiváltó oka az volt, hogy a WikiLeaks közzétett egy amerikai diplomáciai jelentést az ottani rezsim korrupciójáról. A dominóhatás folytán a tunéziai forradalom elvezetett a korrupcióról és a megtévesztésről szóló számos további tény feltárásához, Egyiptomtól és Líbiától az Öböl-államokig, egyre nagyobb haragot váltva ki, és rámutatva az ilyen rezsimek sebezhetőségére.
A machiavellizmus ellen több súlyos érv is van. A korszerű kommunikáció világában fenntarthatatlan lenne a tények olyan eltussolása, amelyre Mussolini 1931-ben szolgált példával. Emellett, ha bárki megtévesztésre törekedne, akkor később még komplexebb csalási műveletekbe kellene bocsátkoznia, és ez súlyos következményekhez vezethet, mert minden további döntés eleve hibás feltételezésből indul ki.
A korabeli Itália további tanulsággal is szolgál. A depresszió idején a bizalom fenntartása és a bankok megmentése végett létrehozott állami holdingok egyre bürokratikusabb és költségesebb tehertételként nehezedtek az olasz gazdaságra. A szinte elpusztíthatatlan, behemót konglomerátumok túlélték Mussolini rezsimjét, és további 50 évig fennmaradtak.
A piacokat az újabb információk feltárása működteti. Az információ áramlásának megfojtása torzulásokhoz, nem pedig a bizalom megerősödéséhez vezet. A politikai rendszerekre ugyanez vonatkozik, ahogy azt most a Közel-Keleten látjuk. Mégis, hiába a gazdasági válságok vagy a politikai forradalmak sora, mindez nem változtatja meg a politikusokban eredendően meglévő hajlamot arra, hogy ők valamit jobban tudnak, mint mások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.