Félő, hogy a fenti kérdésre a gyógyszerkassza esetében a válasz nem: a megfogalmazott 120 milliárd forintos megtakarítási cél meghaladja a realitásokat, és negatív tovagyűrűző hatással fenyeget. Az egészségügyi szakemberek – és talán a kormánypárt egészségpolitikusai – számára is egyértelmű, hogy ennyi felesleges forrás nincs a gyógyszertámogatásban, a gazdaságpolitika azonban kitart a mellett, hogy a kassza harmada szükségtelen költés.
Teszi ezt annak ellenére, hogy a gyógyszerellátás szereplőitől érkező visszajelzésekből világossá vált: az első kormányzati bejelentések alapjául szolgáló érvrendszer tévedéseket tartalmaz; csupán a közkiadásokat célszerű figyelembe venni a nemzetközi összevetéseknél, és számolni kell a gyógyszergyártók befizetéseivel, illetve a patikában értékesített kórházi gyógyszerekkel. Nincs olyan nemzetközi összehasonlítás vagy referenciapont, amely alapján az egészségügy jelenlegi struktúrájába font gyógyszerellátás túl drága lenne a 2007-ben végrehajtott racionalizálást követően, melynek során a közel 400 milliárdos éves kifizetés nettó 290 milliárd alá csökkent. A hazai gyógyszerközkiadások további csökkentése immáron nem indokolt, és a teljes egészségügyi rendszer átalakítása nélkül csak súlyos kockázatok árán lehetséges.
Minden ilyen kísérlet oly mértékű többletkiadást okozhat középtávon (sokszor már rövid távon is), amely meghaladja a kimutatható megtakarításokat. Forráskivonás helyett a 2008-ban beállt gyógyszerkiadási szintek tudatos menedzselése, a hatékonysági tartalékok folyamatos kiaknázása és rendszeren belüli felhasználása volna szakmailag kívánatos. Ezzel az alapos munkával valóban lehet találni 30-40 milliárdot, azonban ennek jelentős része azonnal el is költendő a bizonyos esetekben két éve támogatásra váró új terápiás lehetőségekre.
Józan célkijelöléssel, kompromisszumkészséggel és hosszú távú tervezéssel értékes változásokat lehetne végrehajtani a területen, így azonban súlyos problémát jelentenek a számításba nem vett potenciális következmények. A tervezett beavatkozás ugyanis nagy valószínűséggel érinteni fogja a gyógyszerellátás szereplőit, köztük a megkímélni kívánt betegeket is, akik elkerülhetetlenül többet fizetnek majd a gyógyszereikért, illetve kevesebb terméket kapnak meg támogatással.
Másfelől ellehetetlenítheti a gyógyító munkát végző – képzési és anyagi téren a gyógyszercégekre utalt – orvosokat, okozhatja a gyártók és nagykereskedők által hitelezett, adománygyógyszerekből gazdálkodó intézmények gyógyszerellátásának lebénulását, megkárosíthatja az elmúlt évek folyamatainak következtében pénzügyileg kivéreztetett patikákat és nagykereskedőket, a jelentős gazdasági értéket előállító hazai gyártókat, az innovatív és generikus termékek importőreit, illetve az ágazatban dolgozó több tízezer munkavállalót.
A 120 milliárdos megtakarítási cél a szaktárca és az egészségbiztosító csapatát is lehetetlen helyzet elé állította, akikre az a feladat hárult, hogy a sarokszámok mögé szakmai tartalmat tuszkoljanak. Példaként kiragadva: riasztó elképzelések láttak napvilágot az eredményalapú és a beteg-együttműködést figyelembe vevő támogatási szabályokról. Vajon a döntéshozók komolyan gondolják, hogy a betegek alacsony gyógyszerszedési tudatosságára az a válasz, hogy amit nem szednek be, kizárják a támogatásból? A terápiás célértékekhez kötött finanszírozás, valamint a bizonyítottan hatásos sztatinok támogatásának jelentős csökkentése érthetetlen elképzelés: ehelyett épp befektetésre volna szükség betegedukációba és -menedzsmentbe, hiszen középtávon ez hozhatna megtakarítást.
Ha kormányzati oldalon enynyi a bizonytalanság, miért nem képesek az érintettek egységesen fellépni, s miért a beletörődés lett úrrá rajtuk? A gyógyszeripar irányvesztettségét jelzi, hogy tömegével keringenek a minden alapot nélkülöző pletykák arról, ki az „ellenség”, mindeközben pedig a régi reflexek élednek újjá: néhányan a háttérben különalkukat igyekeznek kötni a kormányzattal, elfogadva a megszorítások irracionális mértékét, ám annak terhét versenytársaikra tolva. Láthatóan nem állt össze egységes platform, nem sikerült összekovácsolni az érintetteket, ennek eredménye a partikuláris érdekek dominanciája, a belső konfliktusok felerősödése, illetve a 120 milliárdos elképzelés konvergenciaprogramba égetése.
Nehéz előre látni a tervezett forráskivonás hatásait, és utólag sem lesz könnyű értékelni. Anynyi bizonyos, hogy a 120 milliárdos megtakarítás előre nem tervezhető mellékhatásai jelentősek lesznek. Becslések szerint a gyógyszeripar évi 100-120 milliárd forinttal járul hozzá az egészségügy működéséhez, részben állami feladatokat végezve. Ha ez az összeg – mely közelít a tervbe vett megtakarítás mértékéhez – eltűnik az ágazatból, annak beláthatatlan következményei lehetnek.
A fenti kijelentések a gyógyszerkassza mint megtakarítási célpont kiválasztásának kritikáját jelentik. S miért veszem a bátorságot, hogy így fogalmazzak? Ennek elsődleges oka, hogy a 2007-es racionalizálás, majd az ezt követő konszolidáció időszakában az egészségbiztosító gyógyszer-támogatási szakterületének munkatársaként közvetlenül átéltem, mit jelent hasonló nagyságrendű összeget faragni a kasszán, ahogy azt is megtapasztaltam, hogy a gyógyszertámogatásból további forráskivonás szakmai alapon nem lehetséges. E tapasztalatok tükrében fogalmaztam meg a fenti véleményt a tervezett intézkedésekről, melyeket ezúttal külső szemlélőként követek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.