Az uniós elnökség nyitányát jelentő sajtótájékoztatón ugyan több szó esett a médiatörvényről, mint az elnökségi programpontokról, egy fontos mondatot mégis kimondott Orbán Viktor: tudomásul kell venni, hogy az uniós polgárok nem élhetnek úgy tovább, ahogy eddig éltek. Az EU gazdaságának a foglalkoztatásra, a termelésre kell épülnie a korábbi, adósságokból finanszírozott fogyasztás helyett. Az álláspont több politikai nyilatkozatnál. A szakértők, de már az újságolvasó laikusok előtt is régóta világos: a globális gazdaságban Európa lemaradni látszik azon egyszerű ok miatt, hogy a versenytársaink – Észak- és Dél-Amerika, valamint Ázsia – többet és jobban dolgoznak, mint mi.
A foglalkoztatottság középpontba állításával lényegében új uniós paradigmát hirdető magyar elnökség kormánya idehaza is hasonló célokat kíván követni. A gazdaság szereplői számára pedig régóta világos, hogy a fent említett uniós célokat Magyarországon még sürgetőbb ütemben kell megvalósítani.
A kormány – a tíz év alatt megteremtendő egymillió új munkahely ígéretével – az elmúlt egy évében sorra hozott olyan intézkedéseket, amelyek ezt szolgálják, ám szinte mindegyik súlyos kockázatokat hordoz magában. Az indokolatlanul hosszú késlekedés után bemutatott Széll Kálmán-tervben a kormányzat egyértelművé tette, felszámolja a rendszerváltás utáni években tobzódott rokkantbiznisz-örökségét, és az álrokkantakat visszavezeti a munkaerőpiacra. Ám éppen a visszavezetés hiányzik, hiszen a felülvizsgálat és a pénzcsap elzárása még nem ad munkát senkinek. Ehhez mind a hatékony intézményi háló, mind a kidolgozott eljárásrendszer hiányzik. A munkaerőpiacra kívánják terelni azon 16 éven felülieket is, akik nem szeretnének tanulni. Ez a sokat vitatott intézkedés több ponton indokolható, ám kiengedésük az utcára még náluk sem jelent automatikus elhelyezkedést. Szintén jó az iránya az új közmunkaprogramnak, ám a megvalósításán már látszik, eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Sőt, a régi rendszerről az újra történő átállás az év első hónapjaiban több problémát hozott, mint amennyit megoldott. Az eddig leghatékonyabbnak látszó eszköz a bürokráciacsökkentő csomagban foglalt intézkedéshalmaz. A dolgozók felvételét és elbocsátását egyaránt megkönnyítő, a rendes szabadságot megkurtítani szándékozó, a munkavállalók védelmét zárójelbe tevő programcsomag olyan politikai kockázatokat rejt magában, amelynek keserű piruláit még ezután kell lenyelnie a kormánynak, ám kétségtelen, a munkahelyteremtő tőke számára vonzó mindez.
Az alapvetően jó irányú, ám kétséges hatékonyságú vagy súlyos társadalmi konfliktusokat eredményező intézkedések mellett a fő célokat teljes mértékben keresztbe verő kezdeményezések is vannak. Nem használ a munkahelyteremtésnek, hogy korábban sosem látott eszközökkel, az állami megrendelések megvonásával és bérkommandóval szeretne a kormány olyan bérkompenzációt kicsikarni, amely eltakarja az új adórendszer hibáit. A válság miatt kivetett különadók, és az így elmaradó beruházások is messzebb vittek az egymillió új munkahelytől. A szavazatok számlálásakor nagyon is kifizetődő, de az agrárgazdasági racionalitással köszönő viszonyban sem lévő vidékstratégia papíron emelheti ugyan a foglalkoztatást, de az exportképes, profittermelő agrárium helyett lényegében egy államilag finanszírozott szociális foglalkoztatót csinálna a vidékből. Ez inkább vinné, mint hozná a pénzt a költségvetésnek, ezért a megvalósulása is kétséges.
A kormány a saját ígéreteinek foglya. A tisztességes bért, a multik megadóztatását, a szétparcellázott, de mégis virágzó vidéket felrajzoló politikai szólamok éppúgy kötik a kormányt, mint az egymillió új munkahely valóban eltúlzott, ám kívánatos ígérete. Csakhogy a populista szólamokból eredő kényszerpálya és a foglalkoztatottság növelésének kényszere egymást keresztező utak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.