A mobilitás menedzselésének egyik módszere, eszköze a torlódási díj (congestion charge), népszerűbb nevén a dugódíj. Fontos leszögezni, hogy elsősorban a forgalom csillapítását és nem a városi bevétel növelését szolgálja annak érdekében, hogy távol tartsa a nem kívánt forgalmat a túlterhelt belvárosoktól. Nem kívánt forgalmon elsősorban az átmenő és a közösségi közlekedéssel is racionálisan lebonyolítható utazásokat értjük.
A mobilitás menedzselésének eszköztára még sok-sok mást is tartalmaz a belső városrészekre zúduló közúti forgalom radikális csökkentése érdekében, úgymint
- az úthálózat „forgalomcsillapítását” az átmenő forgalom megnehezítésével (pl. Belváros Szíve projekt),
- egységes parkolásszabályozási rendszer bevezetését,
- a közforgalmú közlekedés színvonalának és versenyképességének növelését szolgáló intézkedéseket, valamint
- a citylogisztikai megoldásokat.
Tágabb értelemben idetartozik egy város közúthálózatának arányos fejlesztése is. A nagyvárosok többségére a sugaras úthálózat a jellemző, amely automatikusan a központba vonzza a forgalmat. A motorizációs robbanás annak idején arra késztette a városokat, hogy ezeken a nagy forgalmú utakon újabb és újabb fejlesztéseket hajtsanak végre, s ez végső soron tovább rontotta a helyzetet. Közben a nagyvárosok több központúvá váltak, a külső területek között jelentős forgalmi igények keletkeztek, és ezek az úthálózat-szerkezet adottságai miatt szükségszerűen a központi területeken keresztül bonyolódnak le. Tehát az úthálózat kör-, illetve tangenciális elemeinek a fejlesztése nemcsak a belvárosi torlódások csökkentését szolgálja, hanem egyben ez is az egyik feltétele a dugódíj bevezetésének. Jellemzően hiányoznak ezek az elemek a főváros budai oldalán.
Azt, hogy adott esetben melyik forgalomcsillapítási megoldás vezet célra, a város adottságai határozzák meg. Egy Budapest méretű nagyvárosban gyakorlatilag csak a szóba jöhető eszközök egyidejű alkalmazása hozhat megfelelő eredményt. Ezek zöme, mint pl. a hatékony tarifarendszerű, vonzó közösségi közlekedés és a fejlett parkolási rendszer egyúttal előfeltétele is a dugódíj bevezetésének. Ez biztosítja azt, hogy a kialakított rendszer össztársadalmi előnyökkel járjon, ne csak a környezetterhelés átterelődése következzék be. Ezért előzte meg a dugódíj bevezetését többéves előkészítés Londonban és Stockholmban egyaránt.
A díjszedés és az ellenőrzés fizikai megoldását illetően több kipróbált eszköz áll rendelkezésre. A hazai igényeket és adottságokat figyelembe véve elsősorban azok a módszerek jöhetnek számításba, amelyek külön járműfedélzeti eszközöket nélkülöznek, és elektronikus rendszámtábla-felismerő és -leolvasó technikára támaszkodnak, egyben pedig alkalmasak más ellenőrzésre is (pl. nehéztehergépkocsi-behajtás), valamint illeszthetők a közeljövőben bevezetendő elektronikus útdíjbeszedő rendszerhez.
Nem szabad elfelejteni, hogy – szemben a forgalomtechnikai eszközökkel – a díjszedés feltételez egy a rendszer költségeit fedező bevételt, azaz a behajtó forgalom egy részének a fennmaradását. Ennek mértéke a díj nagyságával szabályozható, ugyanakkor látható, hogy szoros kölcsönhatásban áll a rendszer többi elemével, például a közösségi közlekedéssel és a parkolási rendszerrel szemben támasztott mennyiségi igényekkel. Kedvezőtlen esetben a környezeti és a finanszírozási szempontok szembe is kerülhetnek egymással.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a jól előkészített díjszedési rendszerek elérték céljukat, és a kezdeti kételyek elmúltával társadalmi elfogadottságuk is megfelelő. Mindemellett számos város sikeresen oldotta meg belvárosának forgalomcsillapítását dugódíj nélkül is, igaz, ezek sokkal kisebb publicitást kaptak, s a közlekedési rendszer fejlesztését és üzemeltetését más forrásból kell finanszírozniuk.
n A szerzők a KTI Nonprofit Kft. szakértői
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.