A mentőcsomag alapján igénybe vehető kedvezményes törlesztések folyamatosságára és a gyűjtőszámlák majdani rendezésére akkor lehet számítani, ha csökken a munkanélküliség, nőnek a reáljövedelmek és kedvezően vagy semlegesen alakulnak a devizaárfolyamok. Ilyen értelemben a kormány ebben a kérdésben is arra tesz fel mindent, hogy beindul-e a magyar gazdasági növekedés.
A lakossági jelzáloghitel-állomány portfóliójának a romlása nem elsősorban banki, hanem inkább makrogazdasági probléma. Az elmúlt öt év adatait vizsgálva azt látjuk, hogy a munkanélküliségi ráta nagyon szoros, 92 százalékos korrelációt mutat a problémás lakossági hitelek részarányával. Hasonlóan lényeges adat, hogy öt év alatt 11-ről 16 százalékra, csaknem másfélszeresére ugrott a háztartások jövedelméből átlagosan hiteltörlesztésre fordított összeg, nyilván nagyrészt a devizaárfolyamok kedvezőtlen alakulása miatt. Egyértelmű tehát, hogy a munkahely-teremtési tervek sikerétől nagymértékben függ az „elodázó” megoldás eredménye. Az árfolyamok kedvező alakulása is segíthetne, de itt lehetetlen hároméves előrejelzést adni: akár viszsza is erősödhet az árfolyamgát környékére a forint, de erre nem lehet a program sikerét építeni.
Helyeslendő tehát, hogy világos a törekvés a tényleges rászorultság vizsgálatára a kedvezményezettek körében. Idetartozik az árverezési és kilakoltatási moratórium fokozatos feloldása is, a nagyobb értékű ingatlanok felől indulva. A moratórium kézzelfogható hatását többen eltúlozzák, hiszen azelőtt a ténylegesen árverésen értékesített ingatlanok éves elemszáma néhány ezres, a tényleges kilakoltatások száma pedig pár százas volt csupán. Ugyanakkor a bankok ténylegesen érezték a törlesztési hajlandóság csökkenését a moratórium hírétől „felbátorodott” ügyfeleknél, amit alátámaszt az a tény, hogy míg a jelzálogfedezettel biztosított forinthitelek portfóliójából 4 százalék körüli a nem teljesítő kölcsönök aránya, addig a fedezetleneknél ez 22 százalékra rúg. Vagyis joggal feltételezhető, hogy ha nem kell az ingatlan elvesztésétől tartani, akkor kisebb a fizetési fegyelem.
Kiegészíti az intézkedést a Nemzeti Eszközkezelő régóta halogatott létrehozása. A konstrukció módszertanilag jónak látszik, az ingatlanok tervezett, differenciált beszámítási értéke is reálisan igazodik az elmúlt évek összehasonlítható tényszámaihoz. Nagy kérdés azonban, mennyire lesz elég a most elkülönített összeg, amely az idén a hírek szerint mindössze 5-7 milliárd forint.
Hosszan lehetne elmélkedni arról, hogy milyen hatással lesznek mindezek a változások a bankszektorra, vagy hogy a globális bankrendszer milyen szerepet játszott a válságban. A gyakorlatban egy magyar bank kockázatkezelési szakembereinek azonban szinte ugyanúgy külső tényező a rohamos forintgyengülés vagy a felszökő munkanélküliségi ráta, mint az ügyfeleknek a törlesztőrészlet megugrása vagy az állásuk elvesztése.
Természetesen a múltbeli adatsorok elemzése nagyobb előrelátást ad a hitelintézeteknek, mint az egyes ügyfeleknek, de túlzás kifejezett rosszhiszeműséggel vádolni azokat a bankokat, amelyek agreszszíven értékesítették a devizahiteleket a válság előtti években. Egyszerűen olyan mértékű negatív fordulatok jöttek, amelyekre nem lehettek felkészülve. Jellemző, hogy a jenalapú hitelezésbe sok bank bele se vágott, mondván, túl nagy a múltbeli volatilitása, magyarul kiszámíthatatlan az árfolyam-ingadozás. A svájci franknál nem látszott ilyen komoly ok az önmegtartóztatásra.
Ennek megfelelően a bankok az első rémület után – már egy-két éve – felismerték, hogy egy lakossági ügyfél megtartása és a kapcsolat megmentése hosszú távon és összességében jobb üzlet, mint a követelések kíméletlen érvényesítése. Nem véletlen, hogy már a mostani csomag előtt is 6 százalékra rúgott a lakossági hitelállományban az átstrukturált – valamilyen átmeneti fizetési könnyítéssel megőrzött és visszajavított – problémás hitelek részaránya. De még az ügylet lezárásában is lehet együttműködő magatartást tanúsítani, például az ingatlan közös értékesítésével, a normál piacon, és nem árverezéssel túladva a fedezeten.
Ebből a szempontból tehát a korábbinál együttműködőbb, partneribb viszonyra lehet számítani a bankok és már meglévő ügyfélkörük között. Valószínű azonban, hogy ezentúl jobban megválogatják a bankok, kinek hiteleznek. Felértékelődnek a jó társadalmi státusúak, a régóta az adott banknál számlát vezető, transzparensen megítélhető ügyfelek. Több hitelintézet már létre is hozta azt az új kínálatot, amellyel elsősorban ezt a réteget célozza meg.
Mindezen túl a bankok számára az ügyfélkör pénzügyi tudatosságának a fejlesztése jóval fontosabb lesz az eddigieknél. Hiszen a jövőre nézve önös érdekük is, hogy a kockázatokra jobban felhívják az ügyfelek figyelmét. A hitelezés mellett különösen nagy szerepe lesz a megtakarítások ösztönzésének, különösen a mentőcsomag révén gyűjtőszámlával rendelkező ügyfelek esetében, hiszen jelenleg a devizahitelesek mindössze 10 százalékának van banki betétje (!). Az általános társadalmi hangulat is támogatja az öngondoskodás előtérbe kerülését: például a nyugdíjrendszer átalakítása kapcsán sokan szembesültek a várható nyugdíjuk nagyságrendjével – vagy inkább éppen a kicsinységével. Sokan pedig, még ha ma kitartóan fizetik is törlesztőrészleteiket, azt mondják: ilyen gödörbe nem akarnak még egyszer kerülni. Mindezek az emberek nagyon jó partnerei lehetnek a magyar bankrendszernek abban, hogy a korábbinál hosszabb távú, átgondoltabb döntéseket hozzanak – és ennek megfelelő banki szolgáltatásokat vegyenek igénybe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.