– A vegyipar fellendüléséről szólnak a hírek mind Magyarországon, mind globálisan. Ebből a BorsodChem mit tapasztal?
– Az utóbbi időben társaságunk is érzékelte a fellendülést, különösen az MDI- (metilén-difenil-diizocianát) termelésben, melynek a piaca nagyon erőteljes. A TDI- (toluilén-diizocianát) piaca is javult az elmúlt évhez képest, de szemmel láthatólag nem annyira lendületesen, mint az MDI forgalma. Ezzel szemben a PVC-piac még mindig elég gyenge, különösen Kelet-Közép-Európában, ahol a legtöbb PVC-t felhasználó építőipar teljesítménye még nem éri el a válság előtti szintet. Az energiahatékonysági beruházásoknak köszönhetően azonban nagyon ígéretesnek tűnik az MDI piaca. Mivel a BorsodChem termékeinek mintegy 90 százalékát exportra termeli, a hazai fellendülés csak áttételesen érinti a vállalatot, hiszen a BorsodChem valójában egy magyarországi székhelyű, de az európai piacokra szállító vállalat.
– Februárban bejelentették, hogy a BorsodChem felett a kínai Wanhua teljes irányítást szerzett. Mi a kínai tulajdonos távlati célja a társasággal?
– Tekintettel arra, hogy a vállalatnak mostantól az izocianátgyártók világpiacán kell helytállnia, a Wanhuának biztosítania kell, hogy a társaság a jövőben is hosszú távon megbízható partnerként szolgálja ki vevőit. Mindent megteszünk, hogy megfeleljünk a vevők elvárásainak, különösen a termékportfólió és a termékminőség fejlesztése, valamint a szállítás megbízhatósága terén. A Wanhua csoporton belül a BorsodChem az európai értékesítésekért felel.
– A vevők hogyan fogadták a két vállalat egyesülését?
– Az iparág nagyon kedvezően reagált az egyesülésre, hiszen két, idáig regionális szereplőből mostanra egy valódi globális termelő jött létre. Természetesen ez kihívást is jelent a BorsodChem számára, mivel vevőink egy nagy nemzetközi vállalat tagjaként tekintenek a BorsodChemre, és mindenütt ennek megfelelő színvonalat várnak el tőlünk. A nyugat-európai szolgáltatási szint elérése még mindig komoly kihívások elé állítja a céget. Ez azt jelenti, hogy még több forrást kell mozgósítanunk képzésre és a munkaerő fejlesztésére annak érdekében, hogy teljesítményünket mihamarabb nemzetközi szintre emelhessük. A múltban azt mondtuk, hogy a vállalatot európai szintre kívánjuk fejleszteni. Most az a feladat, hogy egy nemzetközi csoport európai tagjává tegyük a BorsodChemet.
– A vállalat Wanhua csoportba történő integrálásának részeként a BorsodChem megkezdi a poliuretán-, valamint a PVC/klóralkáli üzletágak értékesítési és marketingszervezeteinek egyesítését. Hogyan halad a folyamat?
– A bejelentett szervezeti változtatások mellett a két vállalat szakértői jelenleg a BorsodChem további technológiai fejlesztésében, illetve költséghatékonyságának növelésében rejlő lehetőségeket keresik. Jelenleg tehát a vállalat eredményességének javításán dolgoznak a szakértői csoportok azzal, hogy optimalizálják a vállalat költségszerkezetét, ezen belül például a közmű- és szolgáltatási költségeket, de egyben a technológiai megbízhatóságot is. A világpiaci trendeknek megfelelően ez sokkal magasabb színvonalú szolgáltatást tesz majd lehetővé, és bár más-más termelőegységből, valamennyi piacunkon azonos színvonalú termékeket tudunk szállítani a vevőknek.
– Az új TDI-üzem mennyivel növeli a gyártói kapacitást?
– Amint azt korábban is jeleztük, folyamatban van a TDI-üzemünk fejlesztése. Jelenleg a vállalat éves TDI-gyártási kapacitása 90 ezer tonna. Ehhez az új üzem kezdetben 160 kilotonnával járul majd hozzá, de lehetőségünk nyílik, hogy a későbbiekben további 40-nel, akár évi 200 kilotonnára növeljük ezt a kapacitást. Jelenleg a próbaüzem folyik, és várakozásaink szerint legkésőbb június közepén legyárthatjuk az első TDI-tételt. A tervek szerint a Wanhua Magyarországon is meghonosítja igen fejlett MDI-technológiáját, ennek köszönhetően a BorsodChem MDI-termelése is javulni fog, mennyiség és minőség szempontjából egyaránt.
– Mi lesz a régebbi TDI-egység sorsa?
– Ez nagymértékben attól függ, hogyan alakul a TDI-piac a nyári nagy leállás után. Ha ősszel is életképes lesz, akkor továbbra is működésben tartjuk a TDI–1-es üzemet. Az előrejelzések alapján azonban számításba kell vennünk az üzem ideiglenes leállítását is.
– Pénzügyileg milyen eredménnyel zárta a cég 2010-et, és erre az évre milyenek a kilátásai?
– Tavaly a BorsodChem 750 millió euró árbevételt ért el. A különleges tételek levonása előtti EBITDA 90 millió eurót tett ki, levonás után pedig 80 millió eurót ért el. Az idei évre a vállalat 950 millió euró árbevételt tervez. Az év elején még úgy tűnt, hogy az idén akár 150 millió euró EBITDA-t is elérhetünk, azonban mostanra jól látható, hogy a kiemelkedően magas nyersanyagárak rontani fogják a vállalat nyereségességét, így valószínűleg valamivel alacsonyabb éves EBITDA-val kell számolnunk. A magasabb alapanyagárakat csak részben tudjuk áthárítani a piacra, ez igencsak nehézkes a TDI- és különösen a PVC-gyártásban.
– Hogyan alakul a beszállítói arány?
– A BorsodChembe érkező beszállítások mintegy 80 százaléka Magyarországról vagy a csoportunkon belülről származik, ez magában foglalja a cseh és a lengyelországi gyártóbázist is. Harmadik félnek számító beszállítóink nagy része magyar cég.
– Mik a távlati célok, tervbe van véve újabb piacok meghódítása?
– Erről majd a Wanhua csoport stratégiai egyeztetését követően tudunk beszámolni, amelyre az integrációs folyamat lezárásakor, minden bizonnyal az év vége felé kerülhet sor. A csoport stratégiájának kialakítását valószínűleg az év vége felé kezdjük meg.
Névjegy
Wolfgang Büchele (51) 2009 júliusa óta a BorsodChem Zrt. vezérigazgatója. 1987 és 2007 között a BASF AG-nál töltött be különböző menedzseri pozíciókat, így többek között a vállalat finomvegyszer-divíziójának elnöke is volt. 2009 áprilisa óta tagja a finn Kemira Group igazgatóságának és 2009 júliusától a Merck KGaA felügyelőbizottságának.
TDI: elsősorban gépjárműülések, autókárpitok és matracok gyártásához lágy poliuterán habok alapanyaga. A TDI-t kisebb mennyiségben egyebek között poliuterán elasztomerek és bevonóanyagok gyártása során használják fel.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.