A két vagyoni tranzakció elvileg összevethető, mert mindkettő abba a stratégiai fontosságú kategóriába tartozik, amelyet az állam – még a mainstream közgazdaságtan tanítása szerint is – indokoltan vehet ki a magántulajdonosi körből és tarthat közösségi tulajdonban. A Mol-tulajdonrész 25 százalékának a birtoklása révén a kormány nem tud majd közvetlenül beleszólni az olajcég működésébe. Tehát ettől nem lesz olcsóbb a benzin és nem lesz biztonságosabb az olajellátás, mégis lehet pozitív hozománya, ha a gázellátás infrastruktúráját tekintjük, amely a Molhoz tartozik, s mint ilyen, technikai monopóliumnak tekinthető.
Persze hasonlókat lehet elmondani a repülőtérrel kapcsolatban is, de ott ugyanez a közgazdasági logika egyelőre nem jutott érvényre. Azért írom, hogy egyelőre, mert elképzelhető, hogy végül mégis a magyar állam kerülhet olyan helyzetbe, hogy többségi tulajdonosa lehet a Budapest Airportnak. Mindenesetre itt és most azt rögzíthetjük, hogy az eladásra vonatkozó kormánydöntést nem indokolták meg szakmailag, a szóvivők nem próbáltak meg vagyonpolitikai irányelveket láttatni a döntés mögött.
További szempontot kapcsolhatunk be a kormány vagyoni tranzakcióinak értékelésébe, ha figyelembe vesszük a Széll Kálmán-tervben megígért, ambiciózus adósságcsökkentő pályát. Ennek értelmében 2014-re már 61–65 százalék közé kell leesnie a ma még 80 százalékos adósság/GDP hányadosnak. Ilyen körülmények között olyan nagy tere nem marad az állami vagyon-visszavásárlásoknak. Erre figyelmeztette egyébként a Nemzetközi Valutaalap nemrég a kormányt. Annak ellenére, hogy devizatartalékokból vásárolta vissza a kabinet a Mol 21,2 százalékos részesedését, amely így közvetlenül nem növeli az államadósságot, a jelentős törlesztési kötelezettségek miatt inkább a tartalékok bővítésére, mintsem szűkítésére lenne szükség. Ezért tehát igen kockázatosnak értékelte a nemzetközi pénzügyi szervezet ezt a tranzakciót.
A válságot megelőző két évtizedben uralkodó liberális doktrína értelmében az állami tulajdon eredendően rossz dolognak számított, amelyet olyan kicsire kell csökkenteni, amennyire csak lehet. A válság kitörésével együtt a liberális elmélet is hanyatlásnak indult. Ebből azonban még nem következik az, hogy az állami tulajdon bővítése minden esetben (vagy legalábbis az esetek többségében) kívánatos volna. A krízis ugyanis arra is rámutatott, hogy a kényszer hatása alatt megvalósított államosítás és az állami tulajdon ebből következő térnyerése nem feltétlenül pozitív és üdvözlendő fejlemény. A privatizáció és államosítás hamis fekete-fehér dilemmája helyett célszerű lenne az állami szabályozásnak is némi figyelmet szentelni a koncepció kialakítása során.
Sok esetben éppen a hatásosabb állami szabályozással lehet a kívánt eredményt elérni. Például az erőfölényes helyzetekben vagy a technikai monopóliumok esetében. Sajnos azonban az elmúlt két évtized negatív szabályozási tapasztalatai azt erősítették a döntéshozókban, hogy a szabályozás erőtlen, kijátszható, s csak az a biztos, ami a kezünkben van, a mi közvetlen ellenőrzésünk alatt áll. Ez azonban egyáltalán nem így van, hiszen a tartósan rosszul működő állami vállalatok (MÁV, BKV) ennek éppen az ellenkezőjét bizonyították. Nem kellene eleve lemondani a piaci versenyszabályozásról (ezalatt természetesen nem a különadók kivetését értjük), amely hosszú távra kiszámítható működési feltételt biztosíthat a nagy monopolcégek számára, miközben a vásárlók számára is védelmet nyújthat az erőfölényes helyzetekkel szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.