„Ha valaki nem értette volna meg a dolog jelentőségét, annak még egyszer jelezném: ma nagyon komoly lépést tettünk az európai integráció felé” – győzködte José Manuel Barroso a tavaly decemberi brüsszeli EU-csúcs ránézésre nem túl lelkes tudósítóit. Az Európai Bizottság elnöke arról a hatos jogszabálycsomagról beszélt, amelynek megtárgyalása hivatalosan azon a havas éjszakán szakadt a jobbára a romákkal és a Dunával foglalkozni kívánó magyar elnökség nyakába, és amelyet akár heteken belül le is zárhat az uniós döntéshozatali rendszer.
A páratlan gyorsaság dicsőségét kár lenne elvenni a Brüsszelben egyeztető magyar szakpolitikusoktól, megmutatta azonban azt is: ha nagy a baj, 27 tagállam is gyorsan egyezségre tud jutni kényes kérdésekben. Érdemes szembeállítani ezt a tárgyalássorozatot az uniós munkaidő-direktíváról vagy az európai szabadalomról szóló, több mint egy évtizede tartó huzavonával, vagy azzal, ahogy az európai közvélemény elbánt a politikai integráció megtestesülésének szánt európai alkotmánnyal.
Mi történhetett? Európa megérett volna az integrációra? Aligha. Az sem valószínű, hogy Joschka Fischer volt német külügyminiszteren vagy a bukott alkotmány atyjának tartott Valéry Giscard D’Estaing-en kívül más szájára venné az Európai Egyesült Államok szóösszetételt. Inkább arról van szó, hogy a tagállami vezetők belátták, az EU-ban már nem nagyon van kiút a brüsszeli „diktátumok” elől, pláne, ha a pénzt is onnan remélik, különösen olyan válság idején, mint a mostani.
Így aztán néhány kiszóláson kívül csendben hajtják igába a fejüket, márpedig a gazdaságpolitikák koordinációját megteremtő hatos jogszabálycsomag vagy az állandó mentőmechanizmust lehetővé tevő alapszerződés-módosítás jóval súlyosabb kérdés, mint az, van-e az Európai Uniónak elnöke és külügyminisztere vagy sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.