A leginkább fájó probléma és a legnagyobb kockázat a vállalkozások számára a bíróság által jogellenesnek ítélt munkáltatói felmondás esetén elmaradt munkabér címén fizetendő öszszeg. Ilyen jogcímen ugyanis a munkáltató köteles megfizetni az ítélet jogerőre emelkedéséig terjedő időre járó munkabért, függetlenül attól, hogy a per mennyi ideig és milyen okból húzódik el. Ismerve a hazai bírósági gyakorlatot, ez akár éveket is jelenthet, ami komoly terhet ró a vállalkozásokra. Ilyen szabályozás mellett a munkavállaló nem is érdekelt abban, hogy a munkaügyi per ideje alatt legálisan elhelyezkedjen, hiszen ez esetben az elért jövedelemmel csökkenteni kell a megtérítés összegét. Az elmaradt munkabér mellett egyébként további összegek – például 2–12 havi átlagkeresetnek megfelelő átalány kártérítés – is járnak a munkavállalónak, ezzel viszonylag alacsony munkabér és rövid munkaviszony mellett is milliós nagyságrendű kártérítések kifizetésére kötelezhető egy vállalkozás. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a felmondás jogellenessége sokszor apróbb figyelmetlenségen, a formai szabályok megszegésén alapul, érthető, hogy miért tekintjük ezt a legnagyobb súlyú és sürgősen átgondolást igénylő kérdésnek.
Vannak természetesen olyan munkajogi szabályok is, amelyek bár terhet jelentenek a vállalkozások számára, létjogosultságuk mégsem kérdőjelezhető meg. Ilyen a terhes nőket és kisgyermeket nevelő szülőket védő szabályozás. Ebben a körben, azzal együtt, hogy a szabályozás célja szükséges és indokolt, a gyakorlatban sok esetben problémát jelent, hogy a gyesre távozó kismama pótlását jogszerűen csak határozott időre szóló helyettesítéssel lehet megoldani, hiszen ilyen feltételekkel nehéz megfelelő kvalitású munkaerőt találni. A vállalkozásoknak azonban tudomásul kell venni, hogy amennyiben a gyesen lévő munkavállaló helyettesét határozatlan időre foglalkoztatják, komoly problémákkal nézhetnek szembe akkor, amikor a kismama visszatér a gyesről. Ilyenkor ugyanis két munkavállalójuk van egyetlen pozícióra, mindkét esetben jogszerű felmondási ok nélkül. Ez, kiegészülve azzal, hogy a kismama gyakorlatilag bármikor bejelentheti, hogy vissza kíván térni, nehezen tervezhetővé teszi a munkaerő-gazdálkodást. Üdvözlendő ezért az a tervezett módosítás, amely a visszatérési szándékot előzetes bejelentéshez kötné annak érdekében, hogy a vállalkozás (és a helyettes) fel tudjon készülni a változásra.
A fent említett védelmi rendelkezések – a meglévő valós társadalompolitikai szempontokra és okokra tekintettel – semmiképpen sem nevezhetők aránytalan tehernek. A jogalkotó itt egy társadalmi kockázatot telepít a munkáltatókra, akik ezt viselni kötelesek. Ha azonban a fenti szabályozást a védelmi szabályok további részleteivel öszszeolvassuk, könnyen olyan benyomásunk támadhat, hogy a munkáltatóra telepített társadalmi kockázat bizonyos esetben ésszerűtlenül nagy, illetve jogbizonytalanságot okoz.
Konkrét példaként említeném a gyesen lévő kismamák felmondási védelmének időtartamára vonatkozó szabályozás változásait. Míg a 2006 előtti szabályozás a felmondási védelmet – véleményem szerint helyesen – a fizetés nélküli szabadság időtartamában határozta meg, egy – némileg átgondolatlan – jogszabály-módosítás ezt a védelmet 2006. január 1-jét követően a gyes folyósításának időtartamára módosította. Időközben valószínűleg a jogalkotó is felismerte, hogy ez ilyen formában tarthatatlan (például ikergyermekek vagy a gyermek tartós betegsége esetén a gyes hosszabb időre jár), ezért 2010-től kezdődően egységesen a gyermek hároméves koráig határozza meg a tilalom időtartamát. Ha tehát a kismama a gyermek hároméves kora előtt visszatér dolgozni, rendes felmondással sem teljesítménybeli problémák, sem olyan objektív okok miatt nem lehet megszüntetni a munkaviszonyát, hogy a munkáltató adott telephelye időközben megszűnt, ennélfogva nem tudja foglalkoztatni a munkavállalót. Ez utóbbi esetben a rendes felmondás lehetőségének hiányában a munkáltató állásidőre járó bért köteles fizetni a munkavállaló számára munkavégzés nélkül a gyermek hároméves koráig. Véleményem szerint vissza kellene térni a 2006-ot megelőző szabályozáshoz, amely felmondási védelemben részesíti a munkavállalót mindaddig, amíg a gyermek gondozása céljából fizetés nélküli szabadságát tölti, ha viszont viszszatér dolgozni, akkor – akár a nyugdíj előtt álló munkavállalókra vonatkozóan érvényes korlátozásokkal is, de – nyomós okból legyen lehetőség a munkaviszony megszüntetésére.
Nem vitás, hogy felmondási tilalmakra, illetve korlátozásokra szükség van, továbbá az sem, hogy a terhes nők és a kisgyermekes szülők védelemre érdemes munkavállalói csoportot alkotnak. A védelmi szabályok időnként átgondolatlan, illetve kizárólag szociális szempontok szerinti kiterjesztése azonban kontraproduktív lehet: ahelyett, hogy hathatós védelmet jelentenének a védelemre szoruló munkavállalói csoport számára, sokkal inkább abba az irányba hatnak, hogy a munkáltatók kétszer meggondolják, alkalmazzanak-e például szülőképes korú nőt, ha gyermekvállalása esetén bármely nyomós okból sem lesznek képesek megszüntetni a munkaviszonyát.
Megítélésem szerint szükség van arra, hogy meginduljon egy eszmecsere azokról a létező problémákról, amelyek rugalmatlanná teszik a munkajogi szabályozást, és adott esetben komoly terhet jelentenek a vállalkozások számára. Annál is inkább, mert ezen szempontok figyelmen kívül hagyása kiválthat a munkajogi szabályok által elérni kívánt célokkal ellentétes folyamatokat, illetve a fekete- vagy szürkezóna felé terelheti a munkaerőpiac szereplőit.
n A szerző a Horváth és Társai DLA Piper partnere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.