Az persze önmagában nem jelentett meglepetést, hogy a köz- és magánszféra együttműködésével megvalósuló PPP-beruházások felülvizsgálatán találtak több projektet is, ahol gyanúsan egyenlőtlenül oszlik meg a kockázatvállalás a két fél között. Az már annál súlyosabb mondat volt a minisztertől, hogy a több mint száz szerződés közt egyetlen sem volt, amelyben ne az állam vállalt volna nagyobb kockázatot.
Furcsa, de a kisebb baj talán akkor lenne, ha kiderülne, hogy a vád csak politikai támadás az előző kormányok kedvelt beruházási formája ellen. Ennél sokkal rosszabb a helyzet, ha Fellegi igazat mond, a legkisebb túlzások nélkül. Ha ugyanis minden ilyen kulcsfontosságú szerződést jogilag szabályosan, ám a PPP-konstrukció legfőbb alapelvét figyelmen kívül hagyva kötöttek meg, az nem mindennapi botrány. És mivel az EU igencsak támogatja a PPP-t, a hír el fog jutni külföldre is, nem kicsit rombolva az ország hitelességét.
Itt a lehetőség az igazi elszámoltatásra. A Fidesz ezt már régen megígérte, de eddig csak zavaros, nehezen megfogható vádakig jutottak el. Itt ellenben konkrét ügyekről van szó, ismertek lehetnek a szerződések, pontosan, a laikus számára is érthetően lehet majd látni, valóban elmaradt-e a kockázatmegosztás. Nincs nemzetbiztonsági indok sem a háttérben, amely indokolná, hogy 2089-ig titkosítsák a vizsgálat eredményeit. Valakiről tényszerűen kiderülhet, hogy ebben az ügyben nem mond igazat – vagy az előző kormányról, vagy a mostaniról.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a PPP-t mindenestül el kell vetni. Sőt, ha igaz a vád, akkor megvan a válasz arra, hogy itt miért nem működött a nyugaton bevált finanszírozási forma. Csak szabályosan, az alapelvekhez ragaszkodva kellene csinálni. Az egész PPP megszüntetése hatalmas ugrás lenne, egyenesen a ló túloldalára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.