A zavarokkal sújtott európai gazdaságok befektetőinek már az eddigiekből is elegük van. Az euróövezeti vezetők a július 21-i döntésükkel lehetővé tették az Európai Pénzügyi Stabilitási Alapnak (EFSF), hogy az intézmény pénzügyi kapacitásának erejéig vásároljon vissza régi adósságot, ez önmagában is megfelel bizonyosfajta eurókötvény fogalmának. Az Európai Központi Bank a maga részéről szintén folytatja naiv mentőakcióit, és államkötvényeik megvásárlásával hiteleket folyósít az euróövezet bajba jutott országainak.
Dél-Európa ugyanakkor keményen lobbizik a teljes átállásért az eurókötvényekre, hogy megszabadulhasson a német állampapírokhoz képest jelentkező hozamfelár többletterheitől. Ez érthető is lenne, hiszen a kamatok konvergenciájához fűzött remények döntő okként szerepeltek az egységes valuta bevezetését célzó döntésükben. Ez a remény 1997 és 2007 között teljesülni is látszott.
Az olasz állam számára a kamatkonvergencia középtávon a GDP 6 százalékát is elérő csökkenést hozott az adósságszolgálatban. Ez elégséges lett volna ahhoz, hogy Olaszország másfél évtizeden belül vissza tudja fizetni a teljes államadósságát. Róma azonban elherdálta a kamatelőnyt, így az ország adósság/GDP rátája ma is 120 százalékon áll, ahol volt a 90-es évek közepén, mielőtt csatlakozott volna az euróövezethez.
Most a kamatfelárak ismét növekszenek, az ezzel járó súlyos pénzügyi fájdalmak pedig kiváltották az eurókötvények bevezetését célzó követeléseket. Ha más államok szavatolják a tartozások visszafizetését, az olyan reményeket kelt, hogy visszatérnek az alacsony kamatok. A kérdés csak az, hogy kiknek kellene garantálniuk az adósság visszafizetését. A GDP-hez viszonyított államadósság Franciaországban és Németországban is 80 százalék felett van, ami nincs is olyan meszsze az olaszországitól, és meglepő módon jóval meghaladja a spanyolországit. Márpedig a tartozások attól nem múlnak el, hogy összevonják őket. Mindenkinek és minden országnak magának kell teljesítenie az adósságszolgálati kötelezettségeit, nincs olyan út, amely ezt elkerülhetővé teszi.
Látni kell emellett, hogy a magas kamatokról folytatott hangulatkeltés túlment a józan mértéken. A kamatok, amelyeket olyan államok, mint Olaszország vagy Spanyolország kénytelenek ma fizetni, csak feleakkorák, mint voltak 1995-ben, mielőtt az euróövezet átváltási rátáit rögzítették. Hasonló a helyzet a német államkötvényekéhez viszonyított hozamfelárral, amely ma csak a kétharmada az akkorinak. Nincs tehát jelzés arra vonatkozóan, hogy a piacok diszfunkcionálisak lennének vagy eltúloznák az egyes országok hitelképessége közötti különbségeket.
A hozamfelárakra azért van szükség, hogy korlátok között tartsák az euróövezeten belüli tőkeáramlást. A közös pénz bevezetése előtt a tőkemozgást még korlátozták az árfolyam-ingadozások miatti bizonytalanságok, ez egyébként a külső egyensúlyhiánytól is megvédte Európát. Mára az árfolyamkockázat eltűnt, ezért csak az adós országok hitelképességén alapuló hozamfelár-különbségek jelentik az egyetlen védelmet a túlzott tőkemozgásokkal és a belőlük eredő egyensúlyhiányokkal szemben. Ha pedig a befektetők korlátlan védelmet kapnának a lehetséges veszteségek viselésének kockázatával szemben, akkor a tőke zavartalanul áramlana az euróövezet egyik szegletétől a másikig, meghosszabbítva a szóban forgó egyensúlyhiányokat.
Olaszország hosszú éveken keresztül nem törődött a maastrichti szerződés, illetve a stabilitási és növekedési paktum által megszabott adósságplafonnal. A kormány pedig csak azt követően foganatosított egy megszorítási programot, hogy a kamatterhek emelkedésnek indultak. A megkésett és azonnal bevezetett lépésekhez minden politikai párt támogatást adott. Ebből látszik, hogy csak a piacok által kikényszerített – nem pedig a politikai úton megszabott – adósságplafont veszik komolyan a kormányok. Éppen ezt a fegyelmező funkciót vennék el az eurókötvények, ha bevezetnék őket. Bizonyos mértékben ugyanez érvényes az EU mentőakcióira és az Európai Központi Bank intervencióira is. Bár azok némileg igazolhatók voltak a 2008–09-es recesszió idején, mára azonban kontraproduktívvá váltak, mert aláássák a piacok ellenőrző funkcióját.
Ha a megvont magánhiteleket közületi hitelekkel helyettesítik, azzal csak azt érik el, hogy örökössé válnak az euróövezetben az egyensúlyhiányok. Ma, amikor a válság immár negyedik éve tart, még mindig nem látszik semmi jele annak, hogy Európa déli peremének túlzottan drága országai hozzáfognának a reálleértékeléshez az árak és a bérek csökkentése révén, holott ez előfeltétele lenne a külső egyensúlyhiányok csökkentésének és a külső hitelek elérésének.
A mentőakciók csak meghosszabbítják a válságot, mert velük megkísérlik az eszközárakat a piaci egyensúlyi szintjük felett tartani. Ezzel egyoldalú, lefelé mutató kockázatot hoznak létre, amelyet csak a mentőalapok mély zsebei révén lehet korlátozni. Az egész emlékeztet a központi bankok hajdani, hiábavaló erőfeszítéseire, amelyekkel – még a rögzített árfolyamok idején – a piaci egyensúlyi szint felett akarták stabilizálni az átváltási árfolyamokat. Az eredmény – csakúgy, mint manapság – az lett, hogy felerősödtek a piaci turbulenciák.
Legfőbb ideje lenne, hogy Európa szembenézzen a valósággal, és a reálgazdaság keretein belül fogjon hozzá a kiigazítás nehéz folyamatához, amelyre az euróövezet kiegyensúlyozásához szükség lenne. Az eurókötvényekkel ugyan tompítani lehetne a válság által sújtott államok jelenlegi fájdalmait, ha azonban az azt okozó kórt nem kezelik, akkor ők és az euróövezet egésze a végén sokkal betegebb lesz, mint volt annak előtte.
A szerző a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.