Meglepetésre két törvényjavaslat is készül részben ugyanarról a szabályozási tárgyról a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium felügyelete mellett. Az új polgári törvénykönyv – várhatóan ősszel nyilvánosságra kerülő – tervezete szakmai szempontból indokoltan tartalmazza az egyes jogi személyekre, így a gazdasági társaságok mellett az egyesületekre és az alapítványokra vonatkozó szabályokat. A tárca azonban „nem érte be” ezzel, és már egyeztetésre is bocsátotta „az egyesülési jogról, valamint a civilszervezetek működéséről és támogatásáról” szóló törvény tervezetét („civiltörvény”), amely szintén rögzítené az egyesület és az alapítvány jogi státusára irányadó legfontosabb rendelkezéseket. Még az sem zárható ki, hogy amikor a magánjogi kódexről 2012 tavaszán szavaz az Országgyűlés, addigra a „civiltörvény” hatálybalépéséről már múlt időben beszélhetünk. Nem kétlem, hogy a törvény-előkészítő munka ehhez hasonló zavarai viszonylag könnyen orvosolhatók. Komolyabb fejtörést azok az elképzelések okoznak, amelyek a civilszervezetek közhasznú jogállásának a megszerzésével kapcsolatosak.
A „civiltörvény” jelenleg ismert változata alapján a közhasznú jogállás elnyerésére az a szervezet tarthat a jövőben igényt, amelynek „megfelelő erőforrás” áll a rendelkezésére. Ennek alátámasztásához az alapítványnak, egyesületnek azt kell igazolnia, hogy – az előző két, lezárt üzleti év tekintetében – az átlagos éves bevétele meghaladja az egymillió forintot, vagy pedig, hogy „az összesített adózás utáni eredménye” nem negatív. További, törvényben rögzített elvárás volna a civilszervezet „megfelelő támogatottságának” a bemutatása. Ehhez a „civiltörvényben” előírt három feltétel közül kettőnek a meglétét kellene teljesíteni: a magánszemélyektől érkező adományok összege érje el az összes bevétel tizedét, a személyi jellegű kiadások (a vezetők juttatásai nélkül) ne maradjanak el az összes ráfordítás tizedétől, és a civilszervezet központi költségvetési forrásból származó bevétele legyen kevesebb, mint az összes bevétel fele.
Az adóhatóság évente vizsgálja majd, hogy a közhasznúsági jelentés és a számviteli beszámoló adatai alapján az adott szervezet jogosult marad-e a „közhasznú” minősítést biztosító jelző használatára. Ez utóbbi cím elnyerése még annak az alapítványnak, egyesületnek is létfontosságú, amely – ha megengedheti magának – nem tart igényt közvetlen állami támogatásra. Attól azonban nem tekinthet el, hogy a magánszférából verbuvált pártolóit (az adományozókat), valamint az általa támogatottakat (pl. egy alapítvány a kedvezményezettjeit) az állam ne mentesítse az adott (kapott) juttatással összefüggésben a közterhek fizetése alól. Kétséges továbbá, hogy egy túlélésért küzdő egyesület képes lesz-e betartani a köz- és a magánpénzek arányára vonatkozó előírást, visszautasíthat-e a közhasznú jogállás megőrzése végett olyan költségvetési támogatást, amelytől a fennmaradása függ. A szabály nem életszerű.
A „civiltörvényben” meghatározott követelmények országgyűlési elfogadása a magánautonómia érdemi korlátozását jelentené. Az állam ugyanis a civilszervezet által elért pénzügyi eredményektől tenné függővé a (további) sikerekhez nélkülözhetetlen adománygyűjtési esély biztosítását. Azok az alapítványok és egyesületek, amelyek a karitatív céljukhoz szükséges forrásokat épp a magánszférából (prosperáló vállalkozásoktól, vagyonos polgároktól) tervezik megszerezni, mindaddig nem fordulhatnak oda a siker reményében, amíg nem igazolják, hogy teljesítették a „megfelelő erőforrás és támogatottság” kritériumait. Az „ördögi kör” így gyorsan bezárul: a közhasznúsághoz „magánpénz” kell, ám a közhasznú jogállás hiánya a pénz megszerzésének akadályává válik. A kérdés csupán az, fennmarad-e így a törvény elfogadását követően a jelenleg is szegény, ám tevékeny civil társadalom.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.