A magyar(országi) vállalatok – nagyon kevés kivétellel – eddig nem tekintették a magyar sportot megfelelő kommunikációs eszköznek, ezért kevesebbet költöttek sportszponzorációra, mint más országokban; különösen igaz ez a labdarúgásra, amely még mindig a legnépszerűbb és a legtöbb embert megmozgató sportág idehaza. Ez a helyzet az új törvénnyel alaposan megváltozik, mivel a cégek immár nem a nyereségük, hanem a befizetendő adójuk terhére vállalhatják a támogatást, így jelentősen megnőhetnek a sportba áramló összegek.
Bár a pénz a vállalatoktól érkezik, lényegében közvetett állami támogatásról van szó, hiszen a befolyó összegeket az államkincstártól vonják el – az elosztás azonban a közvetlen állami támogatásokkal ellentétben decentralizált, mert a cégek maguk döntenek erről. Ez egyben azt is jelenti, hogy a döntésekben a szakmai érveket könnyen felülírhatják a személyes kapcsolatok, különösen mivel – a szponzorációval ellentétben – a vállalatvezetőknek már nem kell mindenáron figyelembe venni a marketingszempontokat.
Az Európai Unió által jóváhagyott szándék szerint az utánpótlás és a létesítmények fejlesztése, fenntartása támogatható elsősorban, de az így megjelenő pluszforrásból bizonyos mértékig a hivatásos sport is részesül majd, még ha a felhasználás szigorú ellenőrzés alá esik is. Amennyivel kevesebbet kell költeniük például a kluboknak a két támogatott területre, annyival többet költhetnek a hivatásos sportolóik bérezésére, egyéb körülményeik javítására, marketingre stb. Nem valószínű, hogy az utóbbiakra fordított összegek változatlanok maradnának az adókedvezmény révén befolyó támogatások után is.
Felmerülhet a kérdés: miért csak ez az öt sportág kap ilyen segítséget? Az olimpiák magyar „sikersportágai” közvetlen állami támogatáshoz jutnak a Magyar Olimpiai Bizottság révén egycsatornássá tett finanszírozáson keresztül, a magáncégeket viszont olyan sportágakért mozgósítják, amelyek önmagukban is vonzók lehetnek számukra. Itt már nem az olimpiai aranyak száma a fontos, hanem az, hány embert tud egy sportág aktív és passzív módon bevonni a sport hétköznapjaiba.
A fenti kiemelt csapatsportágak egyértelműen a legalkalmasabbak arra, hogy felszívják a sportolni vágyó fiatalokat, valamint a nézőtérre (de legalább a tv-készülékek elé) vonzzák a rajongókat – a sportágak játékossága, élvezetessége, egyenletes és rendszeres versenynaptára biztosítja mindezt. Ha tehát az a cél, hogy minél több gyerek sportoljon (lásd még: mindennapi testnevelésóra), illetve, hogy a sport a kulturális élet részévé váljon, akkor ez helyes út. Ezeket a szerepeket a hagyományos magyar egyéni sikersportágak – vagyis a kajak-kenu, öttusa, vívás stb. – nem tudják betölteni, a fentiekkel ellentétes karakterisztikájuk és nem utolsósorban technikai igényeik miatt.
Tény, a nemzet önbecsülését, büszkeségét nagyban segítik az olimpiai aranyak – de csak négyévente egyszer. A csapatsportágakban azonban egy-egy aranyéremnél szakmai szempontból lényegesen kisebb nemzetközi siker is többet érhet a magyar közvélemény számára: a labdarúgó-válogatott szereplése ékes bizonyítékát nyújtja ennek, gondoljunk csak bele, milyen lenne, ha a nemzeti együttes minden évben egy-egy veretesebb győzelmet aratna komoly ellenféllel szemben.
A kormányzati szándék összességében nemes, a sportszférának pedig tudni kell ezzel a lehetőséggel élni, és nem visszaélni. A kezdeményezés akkor lesz sikeres, ha néhány éven belül érezhetően nő a sportoló gyerekek és felnőttek száma, illetve gyarapodik a sportot nyomon követő nézősereg is. Ha azonban az adóforintok ilyen eredmény nélkül folynak el a sportszféra eresztékein, akkor az már nemcsak a sportegyesületek és -szervezetek, hanem a döntéshozók felelőssége is lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.