Először a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke szólította fel levélben a pénztárakat arra, hogy „a volt tagoknak járó kifizetésből csak a lehető legminimálisabb és ésszerűen indokolt költségeket vonják le”. Ez a kijelentés az egyszerű olvasóban azt a képzetet keltheti, mintha a pénztárak általában nem így járnának el, noha kormányrendelet teszi lehetővé a postai és átutalási költségek felszámítását, mivel a pénztárak tavaly október óta minimális működési bevétellel rendelkeznek.
Ezzel maga felügyeleti hatóság is tisztában van, nem véletlenül írta a 2011. első félévi kockázati jelentésében, hogy „a legnagyobb kérdés a megmaradó magánnyugdíjpénztárak működőképessége az új körülmények között rendelkezésre álló költségfedezettel, figyelembe véve a szabályozás és a méretgazdaságosság szabta korlátokat is”. Tény, hogy a működési célú bevétele a szektornak 246 millió forint volt az első negyedévben, ebből a PSZÁF számára fizetendő felügyeleti díj összesen 220 milliót tett ki, amely az összes bevétel 89 százaléka. A pénztárak tavaly október óta kérik a kormányzatot, hogy mérsékelje ezt a díjat, ehhez képest az összeg közel 15 százalékkal még magasabb is lett, mint az előző év azonos időszakában.
Jó ideje köztudott az is (mivel már a vagyonátadás előtti egyeztetéseken jelezték a hatóságoknak a szektor képviselői), hogy a pénztárak nem tudják majd pontosan kiszámítani azoknak a visszalépő tagoknak a reálhozamát, akik pénztárat váltottak és tagdíj-kiegészítésük is volt. Az előírások ugyanis nem rendelkeztek arról, a tagdíj-kiegészítéseket hogyan kell nyilvántartani, most viszont visszamenőlegesen is szükségessé vált a reálhozam kiszámításához. Ezért a pénztárak válaszút előtt állnak: vagy a minden egyes tagra kiterjedő precizitást tartják fontosabbnak, és akkor a kifizetések csúsznak, vagy a reálhozam kifizetésére szabott határidőt tartják, és néhány esetnél később pontosítják a reálhozam mértékét.
A pénztárak – jogszabály és hatósági iránymutatás hiányában – az utóbbi megoldást választották. Négy pénztár (OTP, Allianz, Budapest, Axa) úgy döntött, adat híján nullának veszi a tagdíj-kiegészítés értékét. Egy (ING) pedig úgy számolt, mintha a teljes átadott összeg tagdíj-kiegészítés lett volna. Mindkét esetben szankcionált a felügyelet. Az eddig összesen 1509 eset (ami teljes viszszalépő tagok alig 0,05 százalékát érinti) nyilvánosságra hozatalának módja pedig azt a látszatot keltette, mintha pénztárak jogszabályt sértettek volna, és a visszalépők jelentős részét érintő problémáról lenne szó, miközben a volt tagság 99,95 százalékánál rendben zajlik a reálhozamok kiutalása.
Újabb gond, hogy a volt tagok jelentős része – a pénztárak többszöri kérése ellenére – elmulasztotta személyes adatainak egyeztetését a pénztárával. Sokan nem adtak meg számlaszámot, a lakcímet sem egyeztették, így előfordulhat: valaki annak ellenére nem kap augusztus végéig pénzt, hogy pénztára reálhozamot ért el. A postának ezeket az utalványokat kézbesíthetetlennek kell minősíteni a rossz címzés miatt, majd a kézbesítetlen összegeket a nyugdíjpénztáraknak vissza kell utalniuk az Államadósság-kezelő Központnak.
Sokan most próbálják kétségbeesetten adataikat módosítani, holott a jogszabály egyértelműen rendelkezett, hogy erre legkésőbb 2011. május 31-ig van lehetőség. A PSZÁF szerint viszont a pénztárak akkor járnak el a „jogalkotói szándéknak” megfelelően, ha a határidőn túl is eleget tesznek az adatmódosítási kérelmeknek, és ismételten gondoskodnak a reálhozam kifizetéséről a végső jogszabályi határidőn belül. Nagy kérdés, hogy vajon az ismételt kifizetés költségei „ésszerűen indokolt költségnek” minősülnek-e majd a felügyelet számára? Vagy – sapka, nem sapka alapon – utólag ezért is szankciókra kell majd számítani…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.