Az EB döntése által EU-ellenesnek nyilvánított szabály hosszú ideje támadások kereszttüzében állt. Nemcsak a hazai adózók kifogásolták azt, de a külföldi gazdálkodók is, hiszen a többi tagállamban nem igazán találkozhattak ilyennel. A döntés tehát nemcsak a további jogharmonizáció irányába tereli a magyar áfakörnyezetet, hanem egy árnyalatnyit annak versenyképességén is javít. Igaz, nem kis áron. Az ítélet ugyanis egyaránt hatással lesz az adókijátszásra, valamint a múltbeli és a jövőbeli visszaigénylésekre.
Az adókijátszással kezdve: úgy gondoljuk, az érvénytelenített szabály mellett szóltak bizonyos adócsalás-ellenes érvek. A széles körben elterjedt körhintacsalások esetében például egy hatékony kontrollpont lehetett ez a szabály. Ugyanakkor erre a típusú védekezésre más hatékony eszközök is vannak (a hazai áfatörvényben is), és ez a cél nem indokolja az áfa-visszaigénylés ilyen általános mértékű korlátozását. Az EB által sokadszorra is megállapítást nyert ugyanis, hogy az áfalevonás (és így a visszaigénylés) joga olyan általános adózói alapjog, amely csak kivételes esetekben, a közösségi szabályozással összhangban, annak keretei között korlátozható. A szabadabb adó-visszaigénylés tehát részben azon az áron valósul meg, hogy elesik egy adócsalás elleni védelmi vonal, és e tekintetben több munka hárulhat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársaira. Az áfarendszer semlegességének érvényre juttatása azonban még ezzel együtt is helyes és indokolt.
A múltra gyakorolt hatást illetően nem vitatható, hogy az EB ítéletének visszamenőleges hatállyal kell érvényesülnie. A visszaigénylést korlátozó szabály ugyanis nemcsak az ítélet pillanatában ütközik a közösségi jogba, hanem fennállása alatt mindvégig ellentétes volt azzal. E tekintetben párhuzamot vonhatunk az EB korábbi, az állami támogatásokkal kapcsolatos áfa levonásával összefüggésben hozott elmarasztaló döntésével, ahol szintén visszamenőleges hatály érvényesült.
Az EB-ítélet következményei közül talán a múltbeli visszaigénylésekre gyakorolt hatás a legösszetettebb. A szabály fennállása alatt ugyanis több módon is pénzügyi hátrány érhette a hazai adózókat. Egyfelől a spontán jogkövetés szerint eljáró adózók eleve nem igényeltek vissza áfát a kifizetetlen számláik után, így finanszírozásból adódó kárt szenvedtek. Másfelől, az adóhatóság által végzett számos áfaellenőrzés végződött elmarasztalással, amikor a hatóság a számla kifizetetlenségét állapította meg. Ezen esetekben adóbírságot és késedelmi pótlékot is kiszabhattak. Álláspontunk szerint az államnak lehetőséget kell biztosítani az érintettek visszamenőleges „kártalanítására”. Fontos hangsúlyozni, hogy a kártalanítás elvi szinten nemcsak a szankciók visszafizetésének és a még visszatérítésre váró adó kifizetésének kötelezettségét veti fel, hanem az adózók által „megfinanszírozott” időre eső kamatok fizetésének kötelezettségét is.
Az ítélet jövőbeli hatását tekintve elsősorban azt kell kiemelnünk, hogy a fennálló állapot szerint az áfa-visszaigénylésnek nincs a kifizetettséggel összefüggő hatályos akadálya, vagyis eltűnik az áfabevallásból a „Pénzügyileg nem rendezett beszerzésekre jutó adó összege” sor, a költségvetésnek pedig nélkülöznie kell egy, mind ez idáig az adózók által finanszírozott jelentős öszszeget. A nem túl távoli jövőt illetően ugyanakkor meg kell jegyeznünk, az EB nem zárja ki kifizetettséggel összefüggő korlátozás bevezetését (például a visszatérítés egy adómegállapítási időszakkal történő késleltetését kifizetetlenség esetén), ez azonban erre vonatkozó kifejezett törvényi rendelkezés nélkül nem lehetséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.