A plafon bevezetésének – egyébként nyilván jó szándékú – indítéka egyszerű. Azt hivatott megakadályozni, hogy a pénzügyi szolgáltatók, visszaélve a hozzájuk forduló ügyfelek viszonylag kiszolgáltatott helyzetével, túl magas áron kínálják a fogyasztási hiteleket. A javaslat kidolgozói viszont – mint oly sokszor – most sem vizsgálták meg alaposan, mi okozza az általuk megszüntetni kívánt jelenséget, és mik lehetnek a tervezett intékedések hatásai.
Ami az első szempontot illeti: a 30 százalék fölötti THM-mel árult hiteleknél azért magas az adós által fizetendő éves kamat, illetve járulékos költség, mert tárgyi fedezet nélküli, nagy kockázatú termékekről van szó, ahol a nem fizető adósok aránya még az átlagnál is sokkal nagyobb. Vagyis a szolgáltatók nem azért adják drágán a személyi, illetve gyorskölcsönt vagy áruhitelt, mert az átlagnál is kapzsibbak lennének, hanem mert az adós várható fizetőképességét gyakorlatilag a munkáltatói igazolás alapján kell megbecsülniük, baj esetén pedig a behajthatóság aránya igen csekély.
Ami pedig a második szempontot, a hatásokat illeti: ha ez a szabály életbe lép, a szolgáltatók sokkal szigorúbb adósminősítési szabályokat vezetnek be, csak a betonbiztos ügyfeleknek adván hitelt, ami jelentősen csökkenti a már amúgy sem túl nagy mértékű új kihelyezéseket. Ez önmagában még nem is lenne baj, ám hitelre a pénzügyi rendszerből immár kiszoruló lakossági ügyfeleknek is változatlanul szükségük lesz: ők pedig csak olyan helyről kaphatnak kölcsönt, ahol nem évi, hanem havi 30 százalék a THM, a hitel lejártát pedig még becsülni sem lehet. Az pedig kérdés, hogy mennyit tud segíteni ezen a büntető törvénykönyv ugyancsak tervezett szigorítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.