Ha mégis lenne újabb válság, akkor az sokkal kevésbé rombolna, mivel nincsenek masszív hitelbuborékok, amelyek kipukkadhatnának. Mindez azonban nem gátolja meg a véleményformálókat abban, hogy eltúlozzák a lehetséges veszélyeket, amivel valójában elvonják a figyelmet a fejlett világ elhúzódó stagnálásának leküzdéséről. Jelenleg előszeretettel teszik meg mumusnak a köztartozásokat, nagy a hűhó a szuverén adósság magas szintje miatt az Atlanti-óceán minkét partján, illetve Japánban. Mint azonban Martin Wolf gazdasági kommentátor rámutatott, a fiskális kihívás nem azonnali, hanem hosszabb távra szól.
Számos fejlett országban a magas közadóssággal indokolják a fiskális megszorításokat. Ezzel azonban nem tudnak segíteni a kialakult helyzeten, sőt, a rohammunkában végrehajtott kiadáscsökkentéssel éppen a megindult kilábalást fojtják meg. Mivel a magánszektor által támasztott kereslet továbbra is gyenge, ezért a megszorítások inkább lassítják, semmint gyorsítják a fellendülést. A növekedés és a foglalkoztatás máris megcsappant. A pénzügyi piacok sürgetik a deficitek csökkentését, a részvény- és a kötvényárak utóbbi csökkenése nyomán azonban fel kellett ismerniük egy gyenge magánkereslet idején végrehajtott fiskális konszolidáció káros következményeit.
A fiskális ösztönzés ellenzői cinikusan azt állítják, hogy ilyen akciók bukásra vannak ítélve, ehhez példaként utalnak George W. Bush adócsökkentéseire. Mások arra mutatnak rá, hogy a Fed által végrehajtott mennyiségi könnyítés legjobb megítélés szerint is csak mérsékelt eredményeket hozott. A válság enyhítésére valóban képes, Európában alkalmazott „automatikus stabilizátorokról” azt állítják, hogy csupán általuk ki lehet váltani a fellendülést, holott ennek ellenkezőjét erős bizonyítékok igazolják.
A lassú növekedés kevesebb jövedelmet és gyorsabb lefelé tartó spirált jelent. A legtöbb nagy ország fiskális hiánya éppen az adóbevételeknek a visszaesés miatti megcsappanásából és a költséges bankmentő akciókból ered. Számos politikus mégis a fiskális és kereskedelmi hiányok azonnali felszámolását és a bankok feltőkésítését sürgeti. Bár ezekkel a feszültségekkel hosszabb távon valóban foglalkozni kell, a fontossági lista élére helyezve azonban megakadályozzák egy erős és tartós fellendülés kibontakozását.
Az elhibázott gazdaságpolitika ténylegesen alkalmas receszsziók kiváltására. Ez történt 1980–81-ben az Egyesült Államokban, amikor a Federal Reserve az infláció letörésére magasba vitte a kamatszintet, amivel globális visszaesést okozott. A lépéssel fiskális és adósságválságok sorát indították el, amelyet utólag Latin-Amerika elveszített évtizedéért és Afrika negyedszázados hanyatlásáért is felelőssé tesznek.
A figyelem elterelésére emellett az inflációs veszély eltúlzása is alkalmas. A drágulást valójában számos országban a nyersanyagok, az energiahordozók és az élelmiszerek jegyzésének emelkedése váltotta ki. Ha ezt deflációs célú gazdaságpolitikával igyekeznek ellensúlyozni, azzal csak a növekedést vetik viszsza, miközben tehetetlenek maradnak az importált inflációs hatásokkal szemben.
Manapság sajnos távoli eshetőségek kezelését teszik a prioritási lista élére, miközben figyelmen kívül hagyják a legfontosabb teendőket, például a növekedést és a munkahelyteremtést célzó erőfeszítések koordinálását. Eközben tovább súlyosbítja a helyzetet a szociális és jóléti kiadások megnyirbálása. Emiatt a foglalkoztatás és a háztartási kiadások szintje folyamatosan nyomás alatt marad. A szerkezeti reformokra irányuló követelések is nagyrészt a munkaerőpiacokat célozzák, nem pedig a termékpiacokat. A dolgozók bizonytalanságának fokozását nyilvánítják az egészséges gazdaság alapjává. A munkaerőpiac további liberalizálása ilyen körülmények között nemcsak aláássa a szociális védelem maradványait, hanem a reáljövedelmeket és az összkeresletet is csökkenti, a fellendülés kilátásaival egyetemben.
Az utóbbi évtizedekben a profitok növekedtek a bérekkel szemben, emellett szerkezeti eltolódás is végbement a pénzügyi, biztosítási és ingatlanpiaci szektorok nyeresége irányába. A pénzügyi szféra vezetőinek felháborító – és a termelékenység növeléséhez nem kapcsolható – javadalmazása tovább fokozta a rövid távú szemléletet az ágazatban, miközben hosszabb távra romlott a kockázati kitettség és a sebezhetőség.
Az egyenlőtlenség kiéleződése tovább súlyosbította a helyzetet, mert csökkent a háztartásokban a megtakarítás, miközben felfutott a fogyasztási és eszközvásárlási céllal felvett hitelek állománya. Emellett elmaradtak a termelőkapacitások bővítésére irányuló beruházások.
A világnak most leginkább a hosszú távra figyelő vezetőkre lenne szüksége. A második világháború után létrehozott nemzetközi pénzügyi intézményekkel nemcsak a pénzügyi stabilitás kereteit akarták megteremteni, hanem a tartós növekedéshez, generációk foglalkoztatásához, a háború utáni helyreállításhoz és a gyarmati rendszer utáni fejlődéshez is szilárd alapokat akartak lerakni. A jelenlegi gazdaságpolitikát azonban sajnos éppen „piacorientált”, ennyiben pedig prociklikus szempontokkal igazolják, holott helyettük éppen anticiklikus erőfeszítésekre, intézményekre és instrumentumokra lenne szükség.
A globális vezetést jelenleg szemlátomást pénzügyi érdekcsoportok és a hozzájuk társult médiumok, ideológusok és oligarchák tartják túszként fogva. Az ő politikai hatalmuk teszi lehetővé nagyobb hozadékok és alacsonyabb adók szavatolását, ami valójában a legördögibb kör. Ami most leginkább fenyeget bennünket, az nem a közadósság vagy az infláció, hanem a lefelé tartó gazdasági spirál, amelyet egyre nehezebb lesz visszafordítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.