Ha egy közös játszma egyik szereplőjének a súlya aránytalanul nagy, akkor az óhatatlanul azzal jár, hogy viselkedésnek minden rezdülése érinti a többi szereplőt is. Pontosan úgy, ahogy az euróválság és Németország kapcsán ezt immár az Európán túli világ is kezdi megtanulni. És aminek utolsó vadhajtása volt, ahogy a hétvégi csúcsdömping azért sem hozhatott döntést, mert a német kancellárnak előbb meg kell nyernie mindehhez a német parlament támogatását is. Így aztán négy napon belül négy csúcsot is tartanak Brüszszelben (két „eurót” és két „normál huszonhetes” találkozót).
A német érzékenység a görög válság elején abban vált először felismerhetővé, hogy Merkelék körömszakadtáig igyekezték kerülni a bajba jutott euróövezeti tag közvetlen kimentésének (adósságkivásárlásának) a látszatát. Folytatódott azzal, hogy Berlin ameddig és amennyire csak tudta, igyekezte az uniós (tehát német) pénzből finanszírozott Európai Központi Bankot távol tartani a közvetlen tűzoltástól. Mindent megtett viszont a Nemzetközi Valutaalap, majd utóbb a magántőke növekvő arányú bevonásáért a kármentésbe. Mindeközben az első perctől kezdve a német politika volt a legharcosabb hirdetője a szigorú, szankciókat is felvonultató „európai gazdasági kormányzás” intézményesítésének. (Emlékszünk, a „hatos csomag” vitái még az elején tartottak, amikor Merkelék nyomására a német–francia páros már további „stabilitási plusz paktumot” igyekezett lenyomni a többi euróövezeti tag torkán.)
Mindezek hátterében az áll, hogy a német politika, miközben nélkülözhetetlen szereplője az európai játszmáknak, súlyos komplexusokkal, kemény jogi akadályokkal, növekvő társadalmi-politikai ellenerőkkel terhelt. És mivel a többiek jelentős mértékben rá vannak utalva a német együttműködésre, mindezeknek is ki vannak téve. Hogyan alakulhattak idáig a dolgok? Valószínűleg ott kell kezdeni, hogy a német politikai elitnek mindmáig ható bűntudata van a német közvéleménynyel szemben a háború utáni legnagyobb német vívmány, a Deutsche Mark feladása miatt. S hogy el ne feledkezzen erről, jogi alapon, a karlsruhei alkotmánybíróságon azóta is egymást érik az euróban való német részvétellel kapcsolatos beadványok. És nem is minden alap nélkül, hiszen az euró bevezetését a német alkotmány egy sor elváráshoz kötötte. Ha Merkelnek nem lennének koalíciós gondjai (vannak), és nem veszítene el zsinórban minden helyi választást (elveszít), már önmagában ennyi is szoros satuba szorítaná a mozgását.
A mai német kormány – de mondhatnánk a német politikai elitet is – igazából három dologért is vezekel. A márka feladásához sohasem kérték ki a német közvélemény egyetértését. Ez lehetett „ésszerű” lépés akkor, de visszaüt most. Emellett a márkát felváltó közös pénzt – félve éppen a közegellenállástól – csak félig kész alapokra merték felhúzni, elhagyva a szélesebb költségvetési és politikai hátteret ugyanúgy, mint az esetleges válság kezelésére alkalmas eszközök készenlétbe helyezését. És végül: mert sem akkor, sem azóta nem kommunikáltak minderről érthető és meggyőző módon úgy a közvéleménynek, hogy az érteni is, támogatni is tudja a szükséges lépéseket.
Cserébe Merkel előtt ma már csak két út maradt. Vagy beletörődik, hogy a szegényebb tagtársak rákényszerítik a „transzferuniót” (azaz minden téren masszívabb német finanszírozást a válságmenedzselésben, csekély teljesítési garanciákért, csupán az euró túléléséért), de ezt otthon politikailag aligha éli túl. Vagy ő kényszerít rá a tagtársakra egy megregulázottabb, „germanizáltabb” gazdaságpolitikát, amihez már jobban védhető a német hozzájárulás is az otthoni bírálatokkal szemben. Merkel persze az utóbbira játszik. Kérdés, lesz-e ideje és tere hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.