Többéves előkészítő munka után végre olyan jogszabály határozhatja meg a hazai közösségi közlekedés alapvető kereteit, amely szakít a kötöttpályás és az autóbusszal végzett személyszállítás mesterséges szétválasztásával, és egységes keretbe foglalja a szektor szabályozását.
Jó olvasni ezt a tervezetet, mert fogalomhasználata és szemlélete alapján egyaránt azt hihetnénk, hogy ez a dokumentum egy a piacgazdaság intézményrendszere, a verseny erősítése, a hazai kis- és középvállalkozások támogatása iránt fogékony és elkötelezett ország készülő jogszabálya. Transzparens és kiszámítható finanszírozási rendszer, nyilvános pályázaton elnyerhető közszolgáltatási lehetőségek, a pályázaton kívül helyi szolgáltatási jogot kapó társaságok kizárása az adott település határain kívüli szolgáltatási körből, és még hosszan sorolhatnánk mindazokat a fontos paragrafusokat, amelyeket olvasva egy rövid időre szinte meg is feledkezhetünk a hazai valóságról.
De mi kerül majd ebbe a díszdobozos csomagolásba? A kiszámítható finanszírozási rendszer helyett a főváros és a többi település marakodása az utazási költségtérítések felosztásán, ahogyan az már látszik a beadott módosító indítványokon. A vasúti szolgáltatások stabil költségtérítésének meghatározása helyett költségvetési és hatalmi alkuk a MÁV és a BKV aktuális hiteleinek átvállalásáról. Valós pályázatok helyett a létrehozandó állami gigavállalat, a 24 Volán-vállalatból és a MÁV-ból összegyúrt Nemzeti Közlekedési Holding által dominált monopol közlekedési szolgáltatás. Vajon lesz-e olyan, a szektorban érdekelt magánvállalkozó, aki szembe mer majd szállni egy jövőbeni pályázaton az állami óriással? E tekintetben nincsenek illúzióim.
2009 novemberében e lap hasábjain már megírtam csalódottságomat amiatt, hogy az előző kormányzat, ahelyett, hogy előkészítette volna a versenyeztetésen alapuló közlekedési szolgáltatás rendszerét, négy évvel meghosszabbította a Volán-vállalatok területi monopóliumát. Az akkori döntés jogi támadhatósága egyértelmű volt, mégsem akadt egyetlen olyan személyszállításban érdekelt kisvállalkozás sem, amely vállalta volna annak ódiumát, hogy perre menjen a döntést meghozó államapparátus ellenében. Abban az időszakban sokat beszélgettem vállalkozókkal erről. Kérdésemre, miért nem tiltakoznak a nyilvánvaló jogsérelem ellen, íme a legjellemzőbb válasz: „Lehet, hogy évek múltán megnyernénk a pert, de az biztos, hogy a jelenlegi megbízásainkat azonnal megszüntetné az állami megrendelőnk, és addigra rég csődbe mennénk.” Gondolhatjuk reálisan, hogy e tekintetben jobb elbánásra számíthatnak, ha a kiírandó pályázatokon az állami gigász ellenében kell majd ajánlatot tenniük?
Pedig bármennyire megnehezítette a válság a hazai vállalkozások lehetőségeit, kisebb hálózatokra, vonalakra, vonalcsoportokra kiírt pályázatok esetén lehetne esélyt teremteni arra, hogy kkv-k láthassák el e szolgáltatásokat. Száznál több városban működik helyi közlekedés. Több száz potenciális kis- és középvállalkozás lehetősége ez, hazai tulajdonban, tulajdonosi felelősséggel a járművek és a szolgáltatás színvonala iránt, hosszú távú gazdálkodási célokkal. Ahhoz, hogy végre hasonlóan Európa sok más országához, lehetőséget kaphassanak ezek a vállalkozók, csak annyi kellene, hogy az állami döntéshozók lássák be, nem azzal szolgálják polgáraik érdekét, hogy a szabályozási felelősségüket tulajdonra váltva azt állítják, az állami tulajdon, a központosítás majd mindent megold. Ha belátnák, hogy megrendelőként, a közlekedés szervezőjeként és nem közlekedési vállalatok tulajdonosaként kell gondolkodniuk, talán hamarabb érhetnénk el, hogy megújuljon a hazai közösségi közlekedés rendszere. Az új törvénnyel immár lesz egy szép díszdobozunk, remélem, még nincs késő azon gondolkodni, mit akarunk belecsomagolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.