Egy olyan helyzetben, amikor az Európai Unió legerősebb gazdaságainak tartott országokkal szemben is kétségek merülnek fel, tulajdonképpen meglepő, hogy – a jelenlegi állás szerint – nem csökken drasztikus mértékben, sőt, hogy egyáltalán fennmarad a közös agrárpolitika (KAP) tortája. A rendszert ugyanis még jobb időkben is számos kritika érte. Az Európai Unió költségvetésének jelentős részét, mintegy 60 milliárd eurót felemésztő KAP már akkor is luxuskiadásnak tűnt egyesek szemében, amikor a globális válság súlyát még nem érezhették a tagállamok. Azóta a közösségnek saját válsága van, a nagybefizetők pénzügyi nehézségekkel küszködnek, megnézik, mire adnak ki pénzt.
A KAP fennmaradásának érdekében hathatós érvet kellett találni. A gazdák vagy például a francia agrárium számára nem kell indokolni a létét, de a közvéleménynek fel kellett mutatni valamit, ami megmagyarázza a további kiadásokat. Az már nem tűnik elegendő érvnek, hogy a KAP a pártolói szerint egy uniós polgárnak naponta mindössze 30 centbe kerül az, hogy a közösség területén művelt 180 millió hektárnyi terület kicsit másképp nézzen ki, mint a világ többi részén. Az integrációs vívmány, a közös politika is másodlagos a pénzszűke idején. A fő érv így a régóta hangoztatott zöldítés lett.
Az Európai Bizottság javaslata szerint a hektáronként elérhető teljes direkt kifizetés a jövőben csak bizonyos ökológiai szempontok teljesítése esetén járna, ennek hiányában csak részleges támogatás adható. A 30 százalékot kitevő úgynevezett „zöldkomponens” egyik eleme küzd a monokultúra ellen, meghatározott arányokban már kis területen is minimum háromféle haszonnövényt kellene termeszteni. A másik feltétel az állandó gyepterületek megtartása, a harmadik szempont pedig egy a gazdaság 7 százalékát kitevő, úgynevezett „ökológiai fókuszterület” fenntartása. Ez lehet ugaron hagyott terület, árokpart, épített kerítés, vagy akár fasor tövében érintetlenül hagyott növényzet.
A bizottsági javaslatot máris sokan hevesen bírálják, mondván, az indokolatlan mértékben növelné az adminisztrációs terheket és a gazdák költségeit, s persze rontja a versenyképességet. Azt a versenyképességet, amelyben az Európai Unió a külvilággal összehasonlítva már most is meglehetősen gyatra képet mutat. A zöld szempontokra nem vagy másképp adó nagyvilágban a versenyképesség javul, köszönhetően a mind újabb és újabb eredményeket felmutató kutatásoknak és az egyre modernebb gazdálkodást megvalósító beruházásoknak. Velük versenyezni Európa egyre kevésbé tud.
A zöldek szempontjai persze nem söpörhetők a szőnyeg alá, de nem lehet másodlagosként, puszta mohóságként kezelni a versenyképességet hangsúlyozók érveit sem. A versenyképesség kérdése ugyanis nem arról szól, hogy egy tételen egy eurót vagy egy eurót és tíz centet keresünk-e. A versenyképesség ma – sokkal jobban, mint bármikor – az életben maradás kérdése, az, hogy ki látja el élelemmel a világ hatalmasra duzzadt népességét 2050-ben. Nemcsak az, hogy miképpen fognak kinézni az európai földek akkor, hanem az is, miből fognak élni gazdáik. Miből fognak élni maguk az európaiak, ha már az iparon és a tudásalapú ágazatokon kívül az agráriumot is jobban működtetik a világ más növekedési pólusai. Ez is a jövő kérdése, ez is az unokáinkról szól, nem csak a környezetvédelem.
Az okos politika az egymásnak látszólag ellentmondó érdekeket is képes kompromisszumokkal kibékíteni. A zöldek és a termelők közti jó kompromisszum azonban nem a termelés korlátozása adminisztratív eszközökkel, hanem éppen annak felfuttatása ökológiai, energiahatékonysági vagy a keletkezett anyagokat ártalmatlanító, újrahasznosító technológiai fejlesztések mellett. Ha már költünk rá napi harminc centet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.