A magyar lépések többsége nem új, legfeljebb csak most jutottak el a megvalósítás fázisába. A brüsszeli bírálat mégis csupán néhány hete vált erőteljessé. (Amikor „Brüsszelről” beszélünk, alapvetően a bizottságot meg részben a tagállamokat öszszefogó EU-tanácsot értjük. Az Európai Parlamentnek ugyanis teljesen más alapokon nyugvó önmozgása és dinamikája van.) Formálisan persze lehet azt mondani, hogy a bizottságnak addig nincs kompetenciája, amíg bizonyos tagállami fejlemények (például jogalkotásban, intézményátalakításban) nem válnak hatályossá. De informálisan igenis számtalan csatorna és fórum van arra, hogy a már folyamatban lévő dolgok kapcsán is karakteres véleményt fogalmazzanak meg. Ezek azonban bizottsági részről korábban viszonylag lagymatagon jelentkeztek csak ahhoz képest, ami José Manuel Barroso elnök decemberi levele óta történt.
A legegyszerűbb magyarázata mindennek az lehetne, hogy a testület tényleg nem ért egyet a magyarországi – jogalkotási, hatósági és gazdaságpolitikai – fejleményekkel. Nyilván a testületben ez a megfontolás is jelen van. Ne felejtsük el, hogy a Barroso-csapat többféle politikai árnyalatot ötvöz: liberálisok és szociáldemokratát együttesen tekintélyes számban vannak jelen, akik nyilván más ingerküszöbbel szemlélik például a magyarországi történéseket, mint néppárti kollégáik. A bekeményítést azonban önmagában ez nem magyarázza. Részint, mert ismereteink szerint általában túlnyomó testületi egyetértés áll mögötte, részint, mert eltér attól a többnyire nagyon szigorúan követett hagyománytól, hogy Brüsszel, ha lehet, nem foglalkozik tagállami belpolitikával. Ráadásul a testületben eddig legkritikusabban megmutatkozott biztos – Viviane Reding – maga is néppárti. Van tehát más is.
Több minden felmerülhet. Az egyik, hogy a brüsszeli testület hatáskört akar demonstrálni. A bizottság a lisszaboni szerződéssel sokat veszített. A válságkezelés azonban mostanra eljutott abba a fázisba, hogy a gazdasági kormányzás kapcsán több EU-tanácsi döntést közös jogszabály(ok) támaszt(anak) alá, mint az elhíresült „hatos csomag”. Ezek betartatása viszont már bizottsági hatáskör, ahol a testület látványos erődemonstrációkat tehet. Sokak által hangoztatott feltevés, hogy a nem túl nagy súlyú és mostanában amúgy is sokak által bírált Magyarország „ideális alany” lehet a példastatuálásra, amelyből mások is tanulnak.
Ettől gyökeresen eltér a másik magyarázat, miszerint a bizottság éppen hogy a Magyarországra nehezedő nyomáson akar enyhíteni, amikor politikai állásfoglalásával és néhány kötelezettségszegési eljárás megindításával kifogja a szelet az Európai Parlament azon törekvéseinek vitorlájából, hogy ennél sokkal messzebb vivő eljárást kezdeményezzen (a 7-es cikkely alapján).
Akad aztán olyan vélemény is, hogy Barroso azért szánta rá magát a jeladásnak is tekintett decemberi levelére, mert az EU-csúcs után „megbízhatatlannak” és mint ilyet „megregulázandónak” érzi Budapestet a sorsdöntőnek érzett reformok szempontjából. Sorsdöntő időkben fontos, hogy mindenki a közös irányba húzzon, az eltérés ilyenkor kevésbé tolerált.
Végül nem lehet kizárni azok felvetését sem, akik szerint a bizottság most is, mint sok más esetben, nem kis részt tagállami (főként német) sugallatra lép fel – lényegében hasonló okokból. Tegyük hozzá: ennél is, miként a – mégis csak konkrét tagországokból érkezett – biztosoknál is számításba kell venni azt is, hogy sok magyar intézkedés helyenként tagállami gazdasági érdekeket is sértett, nyilván ez is kiváltja a maga reakcióit.
Mindez persze bizonyítékok híján nem több, mint találgatás. De aligha volna meglepő, ha egyikben-másikban – netán egy kicsit mindben – volna valami igazság. A valóság mindenesetre mintha erre utalna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.