A polgári törvénykönyvek – már ahol önálló kódexbe foglalják a legfontosabb magánjogi rendelkezéseket – többnyire pontos képet adnak arról, hogy az állam adott időszakban miként vélekedik a tulajdonról, a szerződési szabadságról, az embert és szervezeteit megillető döntési autonómiáról, valamint számos más, az élet és az üzleti forgalom alakulása szempontjából fontos feltételről. Megesik olykor, hogy a kódex szakmai színvonala jelentősen felülmúlja a korszak többi jogalkotási produktumának nívóját.
Az 1959. évi IV. törvény (hatályos Ptk.) esetében elegendő az elfogadás dátumára gondolni, hogy fogalmunk legyen a tudósok (így mindenekelőtt Eörsi Gyula) vállalkozásának heroikus voltáról: az államszocializmus elszántan piacellenes feltételei között próbáltak olyan törvényt kidolgozni, amelynek szemlélete, fogalomhasználata a polgári társadalmak jogfilozófiai nézeteire vezethető vissza. Az a tény, hogy a Ptk. 50 év múlva – természetesen számos módosítást követően – többé-kevésbé koherens munka maradt, a hajdani szerzőket dicséri.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium honlapján az elmúlt hetekben nyilvánosságra hozott tervezet elődjénél lényegesen kedvezőbb körülmények között készült.
Nem egy tervutasításra épülő, életképtelen rendszert kell immár a klasszikus magánjogi elvekkel összebékíteni, az új kódex rendeltetése a működő piacgazdaság igényeinek a kielégítése. Ennek során a bírói precedensek éppúgy hasznosíthatók, mint az Európai Unió – helyenként ötletszerűnek tűnő – jogharmonizációs szabályanyaga. A tervezet vitán felül tiszteletben tartja a demokratikus jogállam polgári kapcsolatokban irányadó követelményeit: az állam az üzleti élet szereplőjeként továbbra sem tarthat igényt más jogi személyekhez képest előjogokra, a megállapodások tartalmának kialakítását pedig a törvényhozó jellemzően az érintett felekre bízza, a korlátozó szabályok kivételnek számítanak.
Üdvözlendő, hogy ez a rugalmas megközelítés immár a társasági jogra is irányadó lesz, hiszen a részvényesek például a törvényben nem említett részvényosztályok kibocsátásáról határozhatnak, így a vállalkozások közötti verseny várhatóan kevesebb bürokratikus akadályba ütközik.
Nem kerülhető el azonban, hogy szembenézzünk azzal a kérdéssel, vajon a kódex alkalmazását nem nehezítik-e majd az elmúlt két évben elfogadott, az állam gazdasági szerepvállalását előtérbe helyező törvények. Megfelel-e az üzleti élet elvárásainak, ha a törvényhozó tartós szerződéses kapcsolatokat úgy alakít át, ahogy azt legutóbb a hitelszerződések rögzített árfolyamú végtörlesztésekor tette?
A parlamenti többség elkötelezettsége a köztulajdonban álló cégek körének bővítése mellett szintén kétségeket ébreszt aziránt, hogy a kormányzat kiáll-e a Ptk.-ban deklarált „kapitalista igazságok” mellett. Tény, hogy a várhatóan még ez év őszén elfogadandó tervezet a magántulajdonnal való rendelkezés jogát a vállalkozói autonómia előfeltételének, a szabadságjogok biztosítékának tekinti. Ha azonban a törvényt olyan szabályozási környezetben alkalmazzák, amely a tulajdonosok mozgásterét – mint az a magánnyugdíjpénztárak esetében tapasztalható volt – névlegessé teszi, a kódex pontosan fogalmazott, megragadó mondatai egyfajta nyelvi paravánként funkcionálnak, ideig-óráig elfedve a mögöttük meghúzódó igénytelen valóságot.
Fontos ezért, hogy felismerjük, a polgári törvénykönyv megalkotása nem elszigetelt feladat. A törvény csak akkor töltheti be rendeltetését, ha meghatározó nézetei a jogrendszer egészében érvényesülnek. Nem maradhat hatályban egyidejűleg a kódex és az azt figyelmen kívül hagyó jogszabályok sora. A tervezet országgyűlési vitájában ezért remélhetőleg elhangzik majd a bejelentés: a Ptk. elfogadása egyben a kormányzati gyakorlat felülvizsgálatáról való döntést is jelenti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.