BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
szállítás

Jön az útdíj, aggódnak a fuvarozók

A költségvetési hiánycél elérésének biztosítására a kormány több döntést hozott a múlt héten, többek között 2013 második feléről bevezetik az elektronikus, használatarányos útdíjfizetési rendszert. Az erről szóló javaslatot március közepéig kell elkészítenie Matolcsy György nemzetgazdasági és Németh Lászlóné fejlesztési miniszternek. A fuvarozók nem ellenzik a lépést, de más terheket csökkentenének.
2012.03.02., péntek 17:40

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók EgyesületÉnek (MKFE) a főtitkára
Túladóztatás
„Igen fontos, hogy a közúthálózat fenntartásához, fejlesztéséhez meglegyenek a szükséges források. A hatályos szabályozás az időarányos díjszedés mértékét napi 11 euróban limitálja, azaz a hazánkon áthaladó külföldi tehergépjárművekre ennél nagyobb díj nem vethető ki. Így nincs más megoldás, mint a kilométer-arányos díjszedésre való áttérés, ahogy ezt számos EU-tagállamban már megtették. Ez azonban jelentős költségnövekedést okoz a magyar fuvarozóknak is, ezért szükséges, hogy olyan adónemeknél, melyekben ma a hazai fuvarozók »túladóztatása« történik (pl. gépjárműadó, iparűzési adó), mérséklődjön a teher. Ez javítaná a magyar fuvarozók versenyképességét, és tompítaná az új rendszer inflációs hatását.”

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) az ügyvezető főtitkára
Kompenzáció
„A NiT Hungary nem ellenzi a használatarányos útdíj bevezetését, de az útdíjak növekedése a hazai fuvarozó cégek számára versenyhátránnyal járhat, és a költségemelkedés a fogyasztói árakra is hat. Ezért indokolt, hogy a költségvetési többletbevétel egy részéből kompenzálják a magyar fuvarozó vállalkozásokat. A kompenzáció kiterjedhet a haszonjárművek vagyonszerzési illetékének eltörlésére, sőt arra is, hogy a vállalkozóknak csak annyi utánfutó után kelljen adózniuk, ahány vontatójuk van, és mentesüljenek az adó alól a logisztikai szempontból fontos többletutánfutók. Az is jó lenne, ha a fuvarozók inkasszó- lehetőséget kapnának a megrendelővel szemben a 30 napos fizetési határidő elmulasztása esetén.”

Mosóczi László, A Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnöke
Versenyben a vasút
„A kormány a használatarányos útdíj bevezetésével egy több éve halasztódó és a vasúti ágazat által nagyon várt lépést valósíthat meg. Az intézkedés akkor kedvezhet a vasútnak, ha a díjak mértékét a vasút versenyképességének figyelembevételével állapítják meg. Ám ahhoz, hogy a vasúti fuvarozás valóban újra versenybe szállhasson a közúti fuvarozással, fontos a vasúti pályahasználati díj csökkentése és a közúti közlekedés externális költségeinek megfizettetése is. Összességében a közúti használatarányos útdíj igazságosabb rendszert is eredményezhet, ahogy az a vasútnál már működik. A vasút versenyhátránya nem csökkenthető kellően, ha a bevétel egy része visszaáramlik a közúti fuvarozókhoz.”

Székely Zsolt, a Révész Holding Zrt. vezérigazgatója
Tranzitország
„Évente 230-240 ezer forintot fizetnek járművenként a fuvarozó cégek, de a nemzetközi szállítások miatt sok kamion havonta csak 3 ezer kilométert tesz meg magyar utakon. Így 5-6 forint egy kilométer díja. A jórészt belföldön szállítók számára még kevesebb, tehát, ha igazak a hírek a 20 forintos kilométerdíjtervről, az az egész szakmának fájni fog. Másrészt egy szlovák kamionosnak Kassáról Pozsonyba menet megéri a magyarországi kerülő, annyival drágábban használhatja a szlovák utakat, mint a mieinket. Miután hazánk tranzitország, a kelet– nyugati kamionforgalom kihasználja az olcsó úthasználati díjakat. Így tehát az úthasználati díj emelése a költségvetés szempontjából egyszerűen halaszthatatlan.”

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára

Engedni a présen
„A fuvarozás stratégiai ágazat, de ha folyamatosan olyan terhelés éri, mint az áfa- és jövedékiadó-emelés, valamint az üzemanyag drágulása, akkor kérdés: terhelhetők-e még a vállalkozások? Ha bevezetik az útdíjat, azzal egyidejűleg mérsékelni kellene az áfát vagy az élőmunka olyan terheit, mint a nyugdíj-, illetve a tb-járulék. A magyar gazdaság versenyképességét meghatározza a fuvarozóké is. A változás nem járhat újabb tehernövekedéssel, tehát valahol engedni kell a présen: stagnálás idején nem létesülnek új munkahelyek. Felhívnám a figyelmet arra, hogy a költségvetés tervezésekor ne csupán a bevételi oldalt nézzék, hanem a racionálisan működő szolgáltató állam létrehozását tartsák szem előtt.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.