A rendszerváltás utáni nagy visszaesést követő néhány évben a lakossági megtakarítások aránya gyorsan és jelentősen emelkedett, és a 2000 körüli évekre megközelítette a fejlett európai országokban történelmileg kialakult szintet. A lakossági megtakarítások többé-kevésbé fedezték az akkor még viszonylag alacsony költségvetési hiányt, és alapul szolgáltak a vállalkozások növekvő hiteligényének kielégítéséhez is. Az utóbbi évtized azonban Magyarországon nem a megtakarításokról, hanem a hitelezésről szólt.
Az irreálisan felerősített forint és az Európában igen alacsonyra csökkent kamatlábak összhatásaként korábban itthon nem tapasztalt hitelfelvételi hullám indult be. A lakossági megtakarítási többletek eltűntek, és a nemzetgazdaság mindhárom meghatározó szektora – állam, vállalkozások, lakosság – hitelfelvevővé vált. Az eladósodás nemcsak a rendszerváltástól várt álmok valóra váltását ígérte, de a lakossági fogyasztás felduzzasztása jótékony hatással volt az összkereslet bővülésére, amely a gazdaság látszólagos növekedését eredményezte. 2002-ben és 2003-ban a GDP 4,3, illetve 3,9 százalékkal bővült, miközben a háztartások fogyasztása 7,8, illetve 8 százalékkal emelkedett.
Utólagosan azonban úgy tűnik, a növekedési többletek nem álltak arányban a hitelezés terjedelmével, és utóbbi jelentős részben az import látványos növekedését hozta. A valós fizetőképességtől a hitel által eltérített lakossági fogyasztás egyrészt az export ösztönzöttségének gyengülését hozta, másrészt a hazai termelésnek olyan elemeit is piachoz juttatta, amelyek egyébként nem lettek volna rentábilisak.
A 2009. évi globális pénzügyi, majd gazdasági válság kirobbanása idő előtt döntötte kártyavárként romba a mesterségesen feltupírozott belső fogyasztás és növekedés modelljét.
A lakossági megtakarítások dinamikájának visszaesését azonban nemcsak a hitelezés mindent elsöprő érvényre jutása magyarázza, hanem az is, hogy azok például az állampapírok esetében is reálhozamot nem vagy csak igen szerény mértékben hoztak. Még napjainkban is a 6–7 százalék közöttire tehető az általános hozam, adóval csökkentve alig éri el a 2012-ben várható 5,5 százalékos inflációt.
Bár az állampapírpiac kormányzati felkarolása kívánatos és üdvözlendő, de szándékolt célkitűzései – a lakossági megtakarítás növekvő hányadát adja, a külföld által uralt állampapírpiac ilyen jellegű kitettségét és sebezhetőségét mérsékelje, illetve a lakossági megtakarítások egyre növekvő arányban finanszírozzák gazdaságunk hitelszükségeltét – az adott helyzetben aligha teljesülhetnek.
Legfontosabb okként említendő a bizalomvesztés. A nem hagyományos gazdaságpolitika egésze, benne a nem jogkövető állami magatartás, továbbá a devizahitelesek megsegítésének módja, a nyugdíjalapok államosítása stb. a megtakarítókat elriasztja. Bár a megtakarítások alakulását nem lehet csak a jövedelmek növekedésével magyarázni, de utóbbiak 2012-ben biztosan, 2013-ban valószínűleg nem nőnek, a felhalmozott adósságállomány csak az évtized második felében mérséklődhet.
A „megtakarítási torta” újraelosztásáért beindult verseny kívánatos, de a következő két évben a megtakarítások látványos növekedésére és átrendeződésére aligha számíthatunk. Az állampapírpiacon beinduló kormányzati törekvések megítélése döntően azon múlik majd, hogy csupán eszköze lesz-e az állami túlköltekezés fenntartásának, vagy a megtakarítások ösztönzését a változó gazdaságpolitika egyik alapelemévé teszik az eddigi „hitelből fejlődni” mítosszal szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.