Engedik-e csődbe jutni a BKV-t, lehet-e ez az új Malév? A kérdést sokan feltették az elmúlt hetekben, a parlamentben a fejlesztési miniszter is megkapta ezt azonnali kérdésként, és valóban csak mostanában látszik eldőlni, hogy nem. A kormány vállalta, segít Budapestnek a közlekedési cég megmentésében, de ez nem altathatja el a figyelmet, a helyzet szinte semmivel nem lett könnyebb.
Többek szerint pusztán gazdasági szemszögből nézve nem volt mindig egyértelmű, hogy megéri életben tartani a BKV-t, ám ez legalábbis vitatható. Persze, egy hatalmas adósságállománnyal küzdő cégről van szó, amely szinte folyamatosan csak a veszteséget termeli – akár joggal vetődhetett volna fel az az ötlet is, hogy jobban megérné tiszta lappal indulni, kreálni egy új céget. A magánszektorban ez működik, még ha nem is a legetikusabb, de ha a BKV-t hagyják bedőlni, akkor több uniós közlekedési pályázatban vállalt feltételt sértenek meg, és szinte minden EU-pénzből finanszírozott projekt veszélybe kerülne, legalább Budapesten. Nem biztos, hogy ez így lett volna, és semmiképp nem automatikusan, minden bizonnyal hosszú és átláthatatlan jogászkodás következett volna, de most sem a főváros, sem az ország nincs abban a helyzetben, hogy egy ilyen kockázatot fel merhessen vállalni.
Nem igaz az az állítás sem, hogy a BKV bedőlése Budapest csődjét is jelentené. A Malév csődje sem jelentette az államét. Ezért is volt rendkívül fontos, amikor a kormány készfizető kezességet vállalt március közepén, először egy épp akkor lejárt ötmilliárdos BKV-s hitel-törlesztőrészletre. A kezesség szabályait jól ismerjük – onnantól, amíg azt a törlesztést nem rendezték, technikailag sem engedhette meg magának a kormány, hogy ne mentsék meg a céget, mert az akkor tényleg államcsőd lett volna. És pontosan emiatt is oda kell figyelni arra, hogy a BKV teljes ez évben lejáró hitelállományára múlt szerdán a kormány csak elvi garanciát vállalt. Ez nem feltétlen lesz elég. Az elvek lehetnek gyönyörűek, de a buszt nem elvvel hajtják.
Ami miatt mégis valószínűbb, hogy nem engedik becsődölni a BKV-t, az a legegyszerűbb aktuálpolitika. A kormányzati döntéshozók minden bizonnyal élénken emlékeznek még egy szinte napra pontosan tíz évvel ezelőtti estére, amikor véget ért első kormányzásuk, pedig még a szavazatok hatvan százalékának feldolgozása után is magabiztosan vezettek, majd elkezdtek befutni a budapesti eredmények. A Fidesz kegyelmi állapotként tekinthet arra a helyzetre, amikor a fővárosiak többsége őket támogatta (ilyen nem gyakran volt, sőt, az Ipsos legújabb felmérése szerint már most sem lenne), nem véletlen, hogy nincs az a reálisan gondolkodó politikus, aki fel merné vállalni, hogy az ő döntése miatt összeomlik a budapesti tömegközlekedés.
És ez nem csak a fővárost érintené. Az a többször hangoztatott feltételezés talán némileg túlzó, amely szerint naponta okozna milliárdos nagyságrendű kiesést a GDP-ből, ha nem lenne tömegközlekedés Budapesten, de az országos hatás megkérdőjelezhetetlen. A képlet tehát e szempontból egyszerű: a döntéshozók gazdasági tanácsadói is csak a legextrémebb esetben, a fogukat szívva mondhatnák, hogy ne mentsék meg a BKV-t, a politikai tanácsadók viszont semmiképp. Annál bonyolultabb a logikusan ezt követő kérdés: akkor hogyan tovább?
Az, hogy kormány ritka keményen viselkedett a fővárossal az elmúlt hónapokban, és sokáig szinte semmit nem adott a BKV-ra, hosszú távon akár még pozitív eredménnyel is járhat. Már a rövid távú hatása is megvolt: a főváros és a pénzügyi számításokért gyakran felelős Budapesti Közlekedési Központ olyan profin kezdte el tervezni a menekülést a csődveszélytől, hogy öröm volt olvasni a részeredményt. Több száz oldalas, jól elkészített háttértanulmányok, a lehetséges gazdasági, társadalmi és politikai hatások feltérképezése, több alternatív megoldási lehetőség felvázolása – valóban, mint ha nem is egy olyan országban élnénk, ahol még mindig az a tizennyolcadik századi divat lenne a közpénzből fenntartott cégeknél, hogy aki jóban van az állammal, túlél, aki nem, az nem. A kormány kemény volt, és ezzel elérte, hogy a főváros megkeresse, hol lehet gazdaságosabbá tenni a BKV-t, merre vannak belső tartalékok, és hol kell külső segítség. Ha mást nem is, ezt meg lehet tapsolni: az ország egyik legnagyobb, nem magánszférabeli cégéről elkezdtek üzleti alapon gondolkozni.
Ezért is kellemetlen, amilyen ideiglenes megoldása lett a tárgyalásoknak. „X. Y. főpolgármester tárgyalt N. N. miniszterelnökkel és/vagy az illetékes miniszterrel, majd bejelentették: a BKV megkapja az igényelt állami milliárdokat.” A sablonmondatban kihagyott nevek helyére az előző huszonkét évből mindkét főpolgármester és mind a hét (legalábbis velük egyszerre regnáló) miniszterelnök neve szabadon beilleszthető, és egykor valóban megjelent hírt kapunk. Régi, rossz gyakorlat ez, és nagyon veszélyes. Elhiteti a politikusokkal, hogy csak azért, mert nem hagyhatják csődbe menni a BKV-t, nem is kell igazán sokat tenni a nehézségek ellen.
A probléma azért sem oldódott meg, mert a hiteleket valahogy így is vissza kell fizetni, legfeljebb időben szétterítve. A hatvanmilliárd azonban így is hatvanmilliárd, ennyi pénze bajosan van akár a BKV-nak, akár a fővárosnak nagy spórolás nélkül. A megoldáshoz vezető első lépcsőfok mégis adott most már. Így, hogy egy kis időt nyertek az illetékesek, nem szabad eltenni a fiókokba az eddig elkészült tanulmányokat, hanem tovább kell dolgozni rajtuk, még nagyon sokat. El kell kezdeni végre úgy számolni a BKV-ról, ahogy egy cégről szokás – és akkor talán még megmenekülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.