Az elmúlt hetek „legütősebb” hírével kétségkívül a miniszterelnök lepte meg a közvéleményt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnökségével július 14-én folytatott tárgyalását követő sajtótájékoztatón. A híradások szerint a kormányfő közölte, hogy „A kormány új gazdasági modelljének része az is, hogy a bankrendszer ötven százaléka magyar kézben legyen”. A nyilatkozat hatására a szakemberek egy része – vérmérsékletétől függően megütközve vagy éppen ellenkezőleg: elismeréssel adózva a szónok abszurdba hajló humora iránt – azt latolgatta, hogy az ötvenszázalékos tulajdoni hányad miként érthető (számítható), valamint hogy ennek függvényében van-e gyakorlati esélye a célkitűzés belátható időn belül történő megvalósításának. Felvetődött, hogy az Európai Unió Alapszerződésével összeegyeztethető-e, ha a pénzügyi szektorban működtetett tőkét nemzeti alapon csoportosítják (osztályozzák), és az állam diszkvalifikálja a versenyből a más tagállamban bejegyzett vállalkozások egy közelebbről meg nem határozott részét. Az elemzők esetenként a terv értelmén is eltűnődtek, vagyis azon, hogy a „magyar kéz” miniszterelnöki preferálása vajon előnyös lenne-e a Magyarországon élő hitelfelvevők és betételhelyezők többsége számára, nem hallgatva el, hogy e kalkuláció során a kedvezményezett „kezeket” illene figyelmen kívül hagyni.
Számomra azonban egy idáig kevéssé hangsúlyozott körülmény tűnik említésre méltónak, nevezetesen a bejelentés módja és formája. A kormányfő az MKIK vezetőivel folytatott megbeszélés után arra vállalkozott, hogy a gazdaságirányítás „új modelljének” egy idáig ismeretlen elemére vonatkozó információt osszon meg a sajtó révén a bankok képviselőivel. A miniszterelnök nem egy tervről, a jövőben vizsgálandó, vitára érdemes elgondolásról szólt, a közlés a „tényállítás” kategóriájába tartozott. A mondat azt sugallta, hogy – noha egyelőre a döntés oka, célja, valamint kivitelezésének részletei ismeretlenek maradnak – maga a „verdikt” véglegesnek tekintendő.
Közhelynek számít, hogy a befektetői bizalom szempontjából a mindenkori kormánytöbbség irányította jogalkotói munka előkészítésében való partneri részvétel lehetősége éppúgy nélkülözhetetlen, mint az, hogy egy-egy gazdaságpolitikai irányváltással járó törvény bevezetése előtt a piaci szereplőknek legyen idejük felmérni annak hatásait. Csak így képesek ugyanis mérlegelni, hogy a kedvezőtlen jogalkotói döntések negatív következményeit milyen úton-módon tudják enyhíteni. A jelenlegi kormány azonban jól érzékelhetően nem tulajdonít ennek az alapigazságnak túl nagy jelentőséget. A hazai bankrendszert érintő korrekciók kapcsán is így járt el akkor, amikor az úgynevezettt kedvezményes végtörlesztés szabályait – egy, a piac számára váratlan kormányfői beszéd nyomán – 2011 őszén az Országgyűlés elé terjesztette, a képviselők pedig a törvényjavaslatot ritkán tapasztalható tempóban megszavazták.
Nem lepett meg ezért, hogy Schiffer András (LMP) július 16-án törvénykezdeményezéssel élt, természetesen a siker legkisebb reménye nélkül. A T/7989. számú indítvány a jogalkotás rendjét erősítő javaslatokat tartalmaz, így például a legfontosabb kódexek kapcsán maximálná az évenkénti törvénymódosítások számát. A konkrét elgondolásoknál fontosabb azonban az indokolásban rögzített diagnózis „az ötletszerű, a következmények ismerete nélkül elfogadott” törvények közbizalmat romboló hatásáról. Ennél – tehetjük hozzá – csak az ártalmasabb, ha a végrehajtó hatalom nyíltan elzárkózik az Alkotmánybíróság (AB) határozatában előírtak figyelembevételétől. Márpedig ez történt a múlt héten a bírák kényszernyugdíjazása ügyében: a kormányfő közvetve kétségbe vonta, hogy létezik az AB-döntés fegyelmezett teljesítésére vonatkozó alkotmányos kötelezettség. A jogtisztelet szembeötlő hiánya azonban a gazdasági válságkezelést is bukásra ítélheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.