A mai kor embere nincs könnyű helyzetben, hiszen meg kell tapasztalnia a jövőjének bizonytalanságával kapcsolatos új kihívásokat. Ennek következményeit a hatékony adórendszerek megalkotásakor is érdemes figyelembe venni.
Az egzisztenciális elbizonytalanodás növeli a társadalomtól való elidegenedés érzését, így egyre többen képtelenek azonosulni annak céljaival, sőt ezt gyermekeikre is továbbhagyományozzák. Az állam adókat és járulékokat szed a jóléti ellátások finanszírozására, azaz a magánszektorból jövedelmet von ki, amelynek az állami újraelosztás bugyrain keresztül vissza kellene jutnia az adófizetők által hasznosnak ítélt szolgáltatásokra, javakra. Ez azonban nem tud maradéktalanul megvalósulni. A múlt adósságainak törlesztése például egyfajta „kollektív büntetés” olyasmiért, amihez az adófizető állampolgároknak nem sok közük volt, másrészt a jövő felélése, amennyiben az állam emiatt nem tud tartalékokat képezni a rá háruló feladatok és az állampolgárai tisztességes ellátására. A jelenben így az adózás az, amelyre a figyelem összpontosul, hiszen ez lenne hivatott megoldani ezt a komplex helyzetet. Felmerül a kérdés: milyen az a társadalmilag igazságos modell, amelyben az adóbevételek beszedése és azok elosztása is az adófizetők mindenkori és sérthetetlen érdekei szerint történik?
A magyar társadalom, mint tudjuk, sosem volt szervilis beállítottságú. Történelmünkből következően tanult reflexként kódolva van az engedetlenség, a „Robin Hood-mentalitás”. Így az adózás nálunk többszörös kihívást jelentő kérdés. Ugyanakkor az adózás nem lehet egyszerűen csak matematika vagy számvitel, és nem is csak az egykulcsosságon vagy a progresszivitáson, illetve az adómértéken van a hangsúly. Az adózás társadalompszichológia – azaz kollektív lélektani ismeretek – és társadalomszociológiai kérdések eredője is egyben. Nincs két egyforma ország, és így két egyforma optimális adózási rendszer sem lehet.
Az ismert Laffer-görbe, amely az adóterhelés és az állami adóbevételek kölcsönhatását mutatja, csak a jelenségre hívja fel a figyelmet, nem a mögöttes okokra és nem is a megoldásra. A cukorsüvegre emlékeztető görbe csúcspontja azt mutatja, hogy az adóterhek emelkedésében eljön egy olyan pont, amely után az állami adóbevételek már nem nőnek, hanem csökkennek, mert a gazdaság nem nőni, hanem zsugorodni fog, illetve az adóelkerülés is nagyobb lesz. Kérdés, hol van ez a pont, azaz inkább az, hogy van-e olyan pontja ennek a görbének, ahol a társadalom komfortérzete is megfelelő, illetve a gazdaság és így az adóbevételek is nőnek, valamint az állam is hozzá méltó módon helyt tud állni a feladatai ellátásában.
Több neves külföldi egyetemi kutatóintézet is készített tanulmányt arról, hogy a társadalmi igazságosság nem önmagában az adókulcsok milyenségében és mértékében van elrejtve, mert nem ez az, amely megszünteti a tátongó jövedelmi szakadékot a tehetősek és a szegényebbek között. A megoldás egy teljesen új szemléletű adóeljárási, azaz -megállapítási és -beszedési, valamint motivációs rendszer kiépítése kell hogy legyen, amely elsősorban az önkéntességre és az emberi belátásra alapoz, s csak másodsorban a büntetésre. Az említett tanulmányok szerint a sokszor igazságtalanul erőszakos, szinte militarista módszerekre épülő adóbehajtás csak társadalmi visszatetszést szül, általános félelmet gerjeszt, és az okozatot (az adóelkerülést) csak rövid távon enyhíti, de magát a kiváltó okokat nem orvosolja. Egy hasonlattal élve olyan, mint a társadalom testén nőtt ráknak a kemoterápiája, amely leépít, elpusztít, de ettől maga a beteg nem gyógyul meg. Ehhez szükség van egy többéves kollektív rehabilitációs folyamatra, amelynek célja a társadalmi tudatváltás elérése lenne annak felismerésére, hogy az államnak szüksége van az adóbevételekre, és ehhez az állampolgároknak hozzá kell járulniuk.
Paradigmaváltás kell itt is, mert hosszú távon a cél az állampolgári együttműködéssel, a lehető legkisebb ráfordítással megvalósuló adóbevételek fenntartható beszedése. Holisztikusan megközelítve a kérdést: törvényekre szükség van, és azok betartatására is, de a hangsúly a megelőzésen, a megfelelő „életvitelen” és gondolkodásmódon kell hogy legyen, nem pedig az utólagos szankciókon, a büntetésen. Jó, ha ezeknek van visszatartó erejük, de nem ezek tömeges alkalmazásától fognak az állampolgárok jó adófizetőkké válni, és nem ettől fog javulni az adómorál sem.
Ezzel együtt a társadalom törvényességének letéteményeseinek, a mindenkori kormányoknak meg kell őrizniük és növelniük a rájuk bízott nemzeti vagyont, az adófizetők pénzét pedig megfelelően, transzparens és elszámoltatható módon kellene kezelniük. Említett tanulmányok szerint ugyanis egyrészt az adófizetők pénzével való felelőtlen gazdálkodás – megtetézve az adóhivatal ésszerűtlen túlkapásaival – az, ami igazán gerjeszti az adófizetői engedetlenséget és az ismétlődően szárba szökkenő adóelkerülő magatartást. Az optimális társadalmi modell tehát olyan, ahol az állampolgárok bíznak az államban – és így annak mindenkori képviselőiben, tehát a kormányban és az adóhivatalban is –, annak törvényeit, rendelkezéseit és ítéleteit elfogadják, és ezért a közös terhekhez önként járulnak hozzá, mivel mind a megállapított adómértékekkel és behajtási módjukkal egyetértenek, mind pedig azok újraelosztását ismerik, értik és elfogadják. Kérdés, létezhet-e ilyen a valóságban; mindenesetre a helyes irány ez lenne.
A hangsúly a megelőzésen kell hogy legyen, nem pedig az utólagos szankciókon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.