Természetesen egy parlamenti bizottságnak, így az oktatási testületnek is joga – a választóktól kapott felhatalmazása – van arra, hogy felvetésekkel éljen. A szavazóurna kétségkívül a hatalom erős forrása, de mégis elegánsabb volna minden releváns ötletet előzőleg az érintettekkel egyeztetni.
A felsőoktatás átalakítása nagyjából mindenki szerint régóta esedékes feladat. A finanszírozás, a szervezeti struktúra, a kimeneti eredmények és a munkaerő-piaci igények gyakorta nem voltak összhangban, egy-egy kiragadható ponton pedig még köszönőviszonyban se voltak egymással. Akad egy olyan szemléletmód – személy szerint hajlok erre én is –, hogy az államnak egyetlen költségvetési forintot sem szabadna elköltenie valamilyen jól körülírható társadalom- vagy gazdaságpolitikai cél nélkül.
Jogosnak tűnhet egy olyan oktatáspolitika kialakítása, amelynek egyik fő alapelve, hogy csak megtérülő, indokolt, a gazdaság és a társadalom szükségleteit figyelembe vevő, azokhoz illeszkedő projekteket és szervezeteket támogatnak költségvetési forrásból. Még a szűkös források mellett sem kell mindennek szűklátókörűséget eredményeznie.
Változásra tehát szükség van. Az új támogatások kialakítása és a pénz elköltésének új gyakorlata azonban nem valósulhat meg eredményesen az érintettek bevonása nélkül. Nem állítható csak úgy szembe egy felsőoktatási intézmény szakmai és gazdasági vezetése akkor sem, ha a támogatás racionalizálása valóban jogos igényként merül fel. A szervezeti felépítés, a hatáskörök, egyáltalán a felsőoktatás építőköveinek átrendezése előtt egyeztetni kell magával a felsőoktatással. Más szervezetek, ágazatok átalakításánál hasonlóképp kellene tenni. Hívhatnák mindezt mondjuk nemzeti konzultációnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.