A cseh, a lengyel és a szlovák programok pedig azért sikeresebbek, mint a magyar, mert ezekben az országokban kisebb az államadósság, ami szélesebb manőverezési lehetőségeket biztosít számukra.
Talán akad, aki még emlékszik: arról, hogy a magyar gazdaság legnagyobb gondja az államadósság magas – bár jelenleg az Európai Unió átlaga alatti – szintje, a 2010-es választások után éppen José Manuel Barroso világosította fel a miniszterelnököt, aki egy egészen más gazdaságpolitikai és fiskális irányvonalhoz próbált Brüsszeltől zöld jelzést szerezni. Sikertelenül.
A választóknak „elegük volt az átláthatóság hiányából, a bürokráciából, a korrupcióból, a túladóztatásból, a közteherviselés hiányából és a politikai felelőtlenségből” – magyarázta Orbán Viktor akkor az Európai Bizottság elnökének. Mély átalakításra, strukturális reformokra van szükség Magyarországon, módosítgatásokkal és kiigazításokkal nem megyünk semmire – tette hozzá. A gazdaságpolitika „mély átalakítása” a három nap alatt elkészült „akciótervvel”– benne a különadókkal és a magán-nyugdíjpénztári „reform” első verziójával – kezdődött, és ezt a vonalat követi azóta is.
Meg is lett az eredménye. 2010 első és 2012 második negyedéve között a kumulált GDP-növekedés megközelítette az 1 százalékot. Igaz, ugyanezen idő alatt a cseh gazdaság nagyjából 2, a szlovák több mint 7, a lengyel pedig közel 10 százalékkal bővült, persze jóval kisebb államadósság-ráta mellett. Szlovákiában az autógyártás, Lengyelországban a fogyasztás a fő húzóerő, nálunk ezekre még várni kell néhány évet. A magyar gazdaságnak a beruházások adhatnának lendületet, de az a kevés vállalat, amelyik ilyesmit tervez – nyilván a magas államadósság miatt –, nem hazánkat választja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.