Már hónapokkal ezelőtt nyilvánvalóvá vált, hogy Spanyolországnak uniós segítségre lesz szüksége, miután az EKB 3 éves LTRO-inak pozitív hatása elmúlt. A pénzügyi piacok várakozásai júniusban tovább erősödtek, miután bejelentették, hogy a spanyol bankokat európai pénzből tőkésítik fel. A spanyol kötvényhozamokat a pozitív hír sem tudta érdemben lejjebb szorítani.
A bankszektor csupán egy a problémás területek közül. A másik komoly gondot az autonóm közösségek költségvetési hiánya jelenti. A spanyol kormány ezen a területen nem tud közvetlen ellenőrzést gyakorolni – ehhez újra kellene írni az alkotmányt –, de Madrid több eszközt is latba vetett, hogy a pénzügyek rendezésére ösztönözzön. Az első egy keretmegállapodás azon közösségek számára, amelyek nem teljesítették negyedéves deficitcéljukat. Ezeknek most hat hónap áll rendelkezésükre, hogy bemutassanak egy konszolidációs tervet. Ha ezt a központi kormány elégtelennek ítéli, akkor átveszi a pénzügyek irányítását, és meghozza a szükséges intézkedéseket. Másodszor két likviditási alapot is létrehoztak. Ezek közül az első, 35 milliárd eurós alap azokat a közösségeket segíti, amelyek képtelenek hiányukat finanszírozni vagy beszállítóikat kifizetni. A másikat azok a közösségek vehetik igénybe, amelyeknek a lejáró adósság újrafinanszírozása okoz nehézséget; ehhez 12 milliárd eurót különítettek el a központi költségvetésből, amit az állami lottóból kivett 6 milliárd eurós rendkívüli osztalékkal egészítettek ki. A két alap az európai segélycsomaghoz hasonlóan működik: a gondban lévő közösségek igényelhetik, a folyósítás pedig szigorú fiskális és pénzügyi feltételek teljesítéséhez kötött.
A két alap az autonóm közösségek pénzügyi helyzetét könnyíti ugyan, de tovább rontja a központi költségvetés egyenlegét. A GDP-arányos hiány 2012 első fél évében az egy évvel korábbi 2,5 százalékról 4 százalékra emelkedett. A közösségeknek nyújtott transzfereket figyelmen kívül hagyva is nőtt a mutató: 2,4 százalékról 3 százalékra. Ebben semmi meglepő nincs. A spanyol GDP a második negyedévben negyedéves összevetésben 0,4 százalékkal csökkent, miután az első negyedévben és 2011. október–decemberben is 0,3 százalékkal esett vissza. A beszedett adók összege ezzel párhuzamosan csökkent, a forgalmi adóból származó bevétel 10 százalékkal zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest. A munkanélküliség nőtt, a második negyedévben az átlagos ráta elérte a 24,6 százalékot; a segélyek és más szociális juttatások összege éves összevetésben 4 százalékkal emelkedett.
A hitelek drágulása is érzékenyen érintette a büdzsét: a kamatkiadások az első fél évben 32,6 százalékkal emelkedtek év/év alapon. 2010-ben a kamatfizetés az összes kormányzati kiadás 10,9 százalékát adta; az arány 2011 első fél évében már 12,9 százalék, az idei első fél évben pedig 14,4 százalék volt. A következtetés nyilvánvaló: a kamatkiadásoknak csökkenniük kell.
Mindezek alapján arra számítunk, hogy Spanyolország a következő hetekben hivatalosan is uniós segítségért folyamodik. Figyelembe véve, hogy a kötvényhozamok a legutóbbi időkben valamelyest csökkentek, és hogy az idei finanszírozási igény több mint felét már sikerült fedezni, ezzel a lépéssel Madrid akár várhat is. Konkrét lépések híján a pénzügyi feszültség azonban több mint valószínű, hogy visszatér, de Mariano Rajoy miniszterelnök is jelezte: arra vár, hogy kiderüljenek az EKB kötvényvásárlási programjának részletei.
A legutóbbi EKB-kamatdöntés után Mario Draghi leszögezte: amennyiben bizonyos feltételek teljesülnek, az EKB készen áll arra, hogy – erőteljesen – fellépjen a kötvényhozamok leszorítása érdekében. A feltétel nélküli segítség mindig a legjobb választás, de aki bajban van, nem válogathat. A segítség ára Spanyolország esetében nem is tűnik túlságosan magasnak. Az Eurogrouphoz benyújtott hivatalos kérvényt követő egyetértési nyilatkozatban (ENY) feltehetően nem szerepelnek majd olyan tételek, amelyek a Rajoy-kormány irányvonalától jelentősen eltérnek. A munkaerő-piaci reform már folyamatban van, az idei 6,3 százalékos deficitcél elérését újabb intézkedések – például az áfakulcs 18 százalékról 21 százalékra emelése – igyekeznek biztosítani, a gyenge bankok helyzetének rendezése pedig eleve része a 100 milliárd eurós bankmentő csomagnak. Ha az IMF ajánlásaiból indulunk ki, a madridi kormány akár enyhíthet is egyik-másik szigorú célkitűzésen. Az autonóm közösségek számára viszont várhatóan azzal végződik az alku, hogy pénzügyeiket egy független testület ellenőrzése alá vonják.
Mennyi pénzre lesz szüksége Spanyolországnak? A lejáró adósságokat és a központi, valamint a közösségi deficiteket figyelembe véve a finanszírozási igényeket 2015 végéig fedező hitel nagysága meghaladja a 300 milliárd eurót. Valószínű mindazonáltal, hogy Spanyolország egy kisebb csomagot kap; az uniós alapok és az EKB hathatós közreműködésének eredményeként várhatóan képes lesz finanszírozási igényeinek egy részét a piacról bevonni.
Mire készül az EKB? A jegybanki kötvényvásárlás feltehetően a hozamgörbe rövid végére koncentrál. Mennyiségi vagy időbeli korlátokról egyelőre nem esett szó, Mario Draghi szerint az EKB a cél eléréséhez a megfelelő lépéseket fogja megtenni.
A feltétel nélküli segítség mindig a legjobb választás, de aki bajban van, nem válogathat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.