A néhány éve még kényelmes helyzetét mára megingatta a csökkenő európai gázkereslet, az észak-amerikai piac helyett ideirányított egyéb gáz, de főként az, hogy a gázválság után Európa a fejébe vette: gázbiztonságot akar. Így amint felpörgött az európai Nabucco gázprojekt, a Gazprom azonnal ráajánlotta a Nabucco „gázforrásvidékére”, nyomvonalára és piacaira a maga Déli Áramlatát, mondván, éppen ez nyújtja majd az Európa által áhított gázbiztonságot.
A két vezetékterv máig folyó rivalizálása során eddig főként a Nabucco gazdasági megalapozatlansága volt a téma, nem is véletlenül. Máig nincs a csőnek gázeladója, a lehetséges exportőrök kivárnak, taktikáznak. Úgy tűnik, éppen egy olyan konstrukció viszi majd előre az ügyet, amelyik a ma legesélyesebb szállítónak gondolt azerieket a gázszállítás hasznából is részesítené. Ez azért érdekes, mert a Gazprom ugyanezt szeretné a saját gáza kapcsán Európában, de az uniós jog nem engedi.
A Déli Áramlat ellen az a gyakori vád, hogy a terv az európai orosz befolyás erősítésének az eszköze. Az amerikai Jamestown Alapítvány azt is állítja, hogy a számos csővariációval a Gazprom egymással szembe állítja a térség országait, miközben nyugati támogatókat gyűjt úgy, hogy ottani cégeknek részesedéseket, befolyásos személyeknek pedig pozíciókat osztogat a beruházásban.
A nagy rivalizálás azért is érdekes, mert a jelenlegi és a belátható gázigények mellett még jó ideig nincs szüksége Európának az egyik hatalmas pénzbe kerülő gázprojektre sem. Mégis mindkét oldalon lendületes a készülődés, mindkét oldalon a gázbiztonság zászlaját lobogtatva. Bármit is értenek ezen, az tény, hogy a gázellátás módja az energetikai, azon keresztül pedig a gazdasági befolyás eszköze lehet. Ennek megteremtése vagy kivédése pedig már minden pénzt megér.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.