Joseph E. Stiglitz nemrég megjelent – a Világgazdaság augusztus 9-i számában is olvasható – tanulmányának kiindulópontja, hogy a természeti kincsek bősége átok is lehet egy országra nézve, ha a kinyerhető jövedelmek elfolynak fegyverkezésre, presztízslétesítményekre, esetleg egyszerűen eltűnnek a korrupció csatornáiban. A lakosság ilyen országokban jobban ki van téve a tömeges elnyomorodás veszélyének, mint ahol – nyersanyag-erőforrások híján – napi alatt kell kitermelni a megélhetési forrásokat.
A Columbia Egyetem Nobel-díjas professzora azt szorgalmazza, hogy a természeti kincsek kinyeréséből származó jövedelmeket maradéktalanul forgassák vissza a gazdaság fejlesztésébe, a képzésbe, az egészségügyi ellátásba. Az országoknak szerinte a kitermelt javak teljes ellenértéket meg kell kapniuk, és ezért – ha szükséges – kezdeményezniük kell a korábbi szerződések újratárgyalását. A korábbi gyarmati hatalmak egyszerűen a nyersanyag-kitermelés helyszíneként tekintsenek Afrikára, de Stiglitz szerint ez a magatartás „az új vásárlókra” is érvényes. Ezzel – ki nem mondva – nyilvánvalóan Kínára utal.
A Nyugat hosszú évek óta figyeli gyanakvással, hogy Peking miként köt afrikai államok sorával hosszú távú nyersanyag-kitermelési megállapodásokat és ezek ellentételeként fejlesztési egyezményeket. Stiglitz szerint utakat, vasutakat és kikötőket Afrikában általában azzal a céllal építettek, hogy a nyersanyagot minél olcsóbban lehessen elszállítani. Peking azonban az utóbbi években iskolákat, kórházakat, közintézményeket, repülőtereket is épített, és nemcsak munkásokat küldött ezerszámra, hanem kiszolgáló személyzetet is.
Kína ráadásul nem csupán a bonyolult projektek technikai irányítását vállalta, hanem mellőzte a pénzmozgást, amivel nagyrészt ki lehetett kapcsolni az afrikai fejlesztés rákfenéjeként számon tartott korrupciót. Ennek eredményeképpen az afrikai államokban viszonylag könnyen lehetett politikai konszenzust teremteni a Kínával való együttműködéshez. Néhány évvel ezelőtt még a fejlett államokban közzétett publikációk is elismerték, hogy a Nyugat ilyen ajánlatokat sem vállalati, sem politikai szinten nem tudott volna tenni. Nem vitatták azt sem, hogy Peking igyekezett betartani a beruházások várható hasznának egyenlő arányú megosztására irányuló elvet, ami a Nyugat részéről nem volt jellemző törekvés.
A legutóbbi időben mindazonáltal elkezdődött a visszarendeződés. Kína egyik legfontosabb afrikai bázisállama Szudán volt. Az interneten keringő hírek szerint a nyugati titkosszolgálatoknak tevékeny szerepük volt az olajban gazdag dél-szudáni körzetek leválásában, egyesek pedig azt is tudni vélik, hogy az ország nyugati vidéke – Darfur – hasonló közreműködés nyomán borult lángba.
Szudánban Kína hatalmas beruházásokkal van jelen. Ugyanez volt a helyzet Líbiában is, ahonnan a Kadhafi elleni lázadás első heteiben több mint tízezer kínai munkást kellett kimenekíteni. Arról azóta sincs mérleg, hogy Peking – és mellesleg Moszkva – mekkora összeggel ragadt benn az időközben nyugati ellenőrzés alá vont észak-afrikai országban. Válaszul Kína és Oroszország konokul kitart Asszad szíriai elnök mellett, amivel fenntartják a Teherán–Bagdad–Damaszkusz–Bejrut tengelyt, amely a perzsák számára szárazföldi elérést kínálhatna a mediterrán térség – és Izrael – felé.
Peking ezzel betévedt a geopolitikai érdekek sűrű dzsungelébe. A politikailag törékeny afrikai országokban könnyen hangulatot lehet teremteni ahhoz, hogy a Pekinggel korábban kialkudott „fifti-fiftinél” igazából több járna. Akkor pedig Kínának – esetleg politikai engedelmesség fejében – mértékkel lehetne adagolni az ipara számára oly fontos nyersanyagokat, akár tetszőleges áron.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.