Ahogy azt már az áprilisban meghirdetett Széll Kálmán Terv 2.0-ban olvashattuk, a kormány 2013. július 1-jétől be kívánja vezetni az elektronikus útdíjszedési rendszert, amelytől az első fél évben 75 milliárd forintos bevételt remél. Öt hónap elteltével sikerült közzétenni a rendszer kiépítésére vonatkozó ajánlatkérést is, amelyre október 1-jéig lehet jelentkezni. A hirdetményt szeptember 20-án adták fel, és 5 nappal később jelent meg, azaz mindössze 3 munkanap áll a szépreményű ajánlattevők rendelkezésére. Összhangban a közbeszerzési törvény rendkívüli sürgősségről szóló passzusával.
De így legalább a legjobbat választhatjuk ki: az a cég ugyanis, amelyik ennyi idő alatt elkészíti egy bő 40 milliárd forintos beruházás pályázati anyagát – természetesen magyarul –, biztosan tud valamit. Nem kizárt, hogy sokan azt mondják majd: tudott.
Mi viszont azt is tudjuk, miért született meg ilyen későn a pályázat. A dokumentáció összeállításához az Állami Autópálya Kezelőnek – „a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően” – műszaki és pénzügyi szakértőket kellett bevonnia. Az 1,35 milliárd forintos keretösszegű feladatra májusban egyetlen érvénytelen ajánlat érkezett, így csak a megismételt kiírás után, augusztusban sikerült szerződést kötni. A befutó a MultiContact Consulting és a Clarity Consulting konzorciuma volt. Természetesen mindkét céget megkerestük, és mindkét helyen arról „tájékoztattak” bennünket, hogy az elektronikus útdíjszedési rendszerrel kapcsolatban semmilyen információt nem adhatnak ki.
Már csak azt nem értjük: miért nem minősítik az elektronikus útdíjszedési rendszert „az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzésnek”. Ezzel kikerülne a fölösleges bonyodalmakkal járó közbeszerzési törvény hatálya alól, és 10 évre titkosíthatnák a részleteket is. Jó tanács, ingyen adtuk, érdemes megfontolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.