Szeptember 10–11-i budapesti beszélgetéseink egyik központi témája – ahogy várható volt – az IMF-megállapodás esélyeinek latolgatása volt. Széles körű konszenzus mutatkozott abban, hogy finanszírozási szempontból a megállapodásra nincs szükség, a kormány ugyanis jelentős készpénztartalékkal rendelkezik, amely bőven kitart 2013-ig. Sokkal inkább arról van szó, hogy egy EU/IMF-megállapodással olcsón importálható a gazdaságpolitika megbízhatósága, és mérsékelhető a külső adósságok rollover kamataival kapcsolatos bizonytalanság.
Miközben a magyar és a külföldi befektetők megállapodáspártiak, a kormány oldaláról elhangzott nyilatkozatok kétséget ébresztenek a szándékot illetően.
Az elmúlt három hónapban gyakorlatilag semmilyen előrelépés nem történt. A hivatalos álláspont szerint az IMF-megállapodás egy kényelmes biztosíték, amelyre az országnak az eurózóna-periféria problémái miatt van szüksége. Miközben a kormányban van egy kör – Varga főtárgyaló környezetében –, amely szerint a megállapodás mindenképpen hasznos lenne, más Fidesz-vezetők mindaddig vonakodnak alávetni magukat az IMF és az EU ellenőrzésének, amíg nem kényszerülnek erre.
A legutóbbi megnyilatkozások alapján erősebbnek az utóbbi tábor tűnik, amelynek álláspontját Orbán így fejezte ki: kívánatos a megállapodás, de nem mindenáron. Úgy látjuk, hogy amíg nincs külső piaci nyomás (például 300 forint feletti euróárfolyam), addig nagy a valószínűsége, hogy a megállapodást halogatni fogják. Nem valószínű ugyanakkor, hogy a kormány otthagyja a tárgyalóasztalt. Ha a piaci feltételek jók, akkor inkább annak a kockázata magas, hogy a tárgyalás határozatlan ideig, valódi előrelépés nélkül folytatódik.
A médiában az „IMF követeléseiről” megjelent tudósítások, úgy véljük, pontatlanok. Beszélgetéseink alapján úgy tűnik, hogy valódi nézeteltérés inkább a 2013-as költségvetés és a növekedési előirányzatok körül van. A kormány az idén 0,1, jövőre 1,6 százalékos GDP-növekedéssel számol, ami nem csupán a mi legfrissebb prognózisunknál (mínusz 1,2, illetve 0,7 százalék) magasabb, de feltehetően a tárgyalópartnerek előrejelzéseinél is. Ráadásul azt követően, hogy a jövő évi büdzsé 2,2 százalékos deficit-előirányzatát nyilvánosságra hozták, a gazdasági minisztérium bejelentett egy, a GDP 1 százalékára rúgó munkavédelmi programot, amelynek forrásai meglehet, nem valóságosak.
Ha a kormány valóban túlbecsüli a növekedést, és nem talál alternatív forrásokat, akkor a jövő évi hiány a GDP 4 százaléka körül alakulhat. Az Európai Bizottság és az IMF valószínűleg elfogadhatatlannak tartja a tranzakciós illeték jegybankra való kivetését, ez a probléma akár a tárgyalások megszakadásához is vezethet. Negatív üzenetet hordozna az is, ha a kormány úgy fogadná el a 2013-as büdzsét, hogy nem jelzi: az év hátralévő részében elkészülhet egy kiigazító csomag. Hasonlóan értékelnénk, ha a megállapodás előtt eurókötvény-kibocsátásra kerülne sor. A költségvetés parlamenti vitája során így a kormány tárgyalási szándékai is nyilvánvalóvá válhatnak.
Többek véleményével ellentétben úgy látjuk, hogy a tárgyalópartnerek nyugodt lélekkel hagyják Magyarországnak, hogy meghatározza a követendő irányvonalat – még akkor is, ha kissé eltérő programot preferálnak. A jegybank függetlenségét sértő intézkedések megakaszthatják a tárgyalásokat, ettől eltekintve azonban a kormánynak – amennyiben sarokszámai megfelelőek – viszonylag széles a mozgástere. Biztató jel, hogy Orbán miniszterelnök már észrevette, a labda most a magyar térfélen pattog, és hogy már készül a válasz a felvetődött problémák némelyikére. A következő néhány hét kritikus jelentőségű lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.