Magyarországon eddig ritkán alkalmazott döntés-előkészítési módszer, az értékelemzés bevezetését mérlegeli a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). Az eljárás célja, hogy csak olyan beruházási koncepciókat – döntően nagy infrastrukturális fejlesztéseket – támogasson az állam, amellyel kapcsolatban a finanszírozók akkor is pozitívan döntenének, ha azt saját forrásaikból végeznék el. Elképzelhető, hogy a módszertant már a jelenlegi uniós ciklusban bevezetik, szélesebb körű alkalmazása a 2014–2020-as ciklusban válhat lehetségessé, bár erről egyelőre nem született végleges döntés.
Az NFÜ és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium amerikai szakértőket kért fel az értékelemzési módszer kapcsán szerzett tapasztalatok bemutatására egy nemzetközi workshop keretében Budapesten. Az Egyesült Államokban ugyanis a 2 millió dolláros értékhatárt meghaladó, közpénzből történő beruházásoknál kötelező az ilyen típusú elemzések elvégzése. Nem véletlenül. A washingtoni védelmi minisztérium például 1983–2011 között több mint 51 milliárd dollárt takarított így meg; de az amerikai közszféra mellett egyre szélesebb körben használják a módszert – többek között – a német közigazgatásban és Angliában is, ahol a londoni metróval kapcsolatban évente több száz ilyen elemzést végeznek.
A közpénzek felhasználásánál valódi szemléletváltást jelentene az értékelemzési módszertan bevezetése, amely sikeresen egészítheti ki, némely esetben akár fel is válthatja a jelenleg hazánkban általánosan alkalmazott CBA (Cost Benefit Analysis) elemzési eljárást, amelynek során a döntési változatok költségeit, illetve hasznait vetik össze. Az értékelemzés ezzel szemben a funkciót helyezi a középpontba, és ahhoz rendeli hozzá a költségeket. Azt vizsgálja, hogy az adott projektnek, fejlesztésnek milyen funkciókat, más szóval igényeket kell kielégítenie, és ezekhez rendeli hozzá az optimális (nem feltétlenül a legalacsonyabb) költségeket, amelyeket adott funkcióra érdemes költeni.
Maga az elemzés gyors és koncentrált folyamat, segítségével akár 2-4 nap leforgása alatt elkészülhet egy beruházás átvizsgálása és funkciók szerinti elemzése. A részletes költségtervezés természetesen csak ez után következik. Az eljárással elért eredmények figyelemre méltóak: az értékelemzés elvégzésével minimum 5-10 százalékos költségmegtakarítás érhető el, de nem ritka a 20-30 százalékos ráta sem.
Az eljárással leválasztott – a projekt szemszögéből – lényegtelen elemekből és az ezekből származó költségmegtakarításokból hasznosabb, értékesebb funkciókat lehet bevonni. Ezáltal az EU-s pályázatoknál nem „veszik el” a megtakarított összeg, hanem olyan további elemeket finanszíroz, amelyek valós igényeket elégítenek ki. Az értékelemzés nem csupán a tervezési fázisban, hanem – önellenőrzés céljából – a munkafolyamat későbbi szakaszaiban is alkalmazható.
Jelentős eltérés a CBA-hoz képest, hogy az értékelemzést végző csapatba a belső projekttagokon kívül külső, érdekektől mentes szakértőket is bevonnak, így növelve az objektivitást és javítva a releváns információk elérhetőségét.
Az értékelemzés segíti a közpénzek elköltésének átláthatóságát, és csökkentheti a korrupció lehetőségét, hiszen csakis a projekt szempontjából fontos funkciókat hagyja jóvá és azok költségét reális értéken becsüli meg. Magyarországon eddig csak elvétve használták az értékelemzés módszerét, pedig például a Paksi Atomerőmű projektjeivel kapcsolatban is pozitívak a tapasztalatok.
Idehaza az értékelemzést a 200-300 millió forintos értékhatárt meghaladó projektek tervezésénél, döntés-előkészítésénél érdemes elindítani. Olyan jelentős projektek döntés-előkészítésében is szerepet kaphatna, mint a Várkert-beruházás vagy a TÁMOP keretében megvalósuló képzések, de sikeresen alkalmazható lehet a kiemelt közlekedési vagy környezetvédelmi projektek esetében is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.