A pedagóguséletpálya-programra beállított 73 milliárd forint a szükséges költségvetési kiigazítás keretében megvalósuló kiadáscsökkentés első és legnagyobb tételévé vált. Egyes számítások szerint legalább 150 ezer forintot veszít minden pedagógus a visszavágással. A döntéshozók persze gondolkodhatnak úgy, hogy ami még nincs a zsebemben, annak elvesztése kevésbé fáj, s ezért döntöttek a halasztás mellett. A viszonylag konfliktusmentes, könnyű döntés azonban súlyos következményekkel járhat.
Mindazok, akik az oktatással valamilyen módon kapcsolatban vannak, tudják, mire is gondolok a súlyos következmények emlegetésével. A hajdanán sikerágazatnak számító oktatásunk színvonala, hírneve ma soha nem látott mélységekben van. A romlás folyamata persze nem most kezdődött, hanem valamikor a múlt század hetvenes éveiben, amikor a pedagógushiányon az akkori vezetők a képesítés nélküli tanárok hadrendbe állításával próbáltak úrrá lenni. Mennyiségileg sikerült is kezelni a problémát, minőségileg azonban egyáltalán nem.
A dolog természetéből következően ennek az akciótervnek rövid távon nem volt még érzékelhető negatív következménye, hiszen a pedagógusok derékhada jól képzett, a pálya iránt elkötelezett ember volt. A negatív következmények csak 20–30 évvel később, már a rendszerváltozás után jelentkeztek, amikor egyre kevésbé felkészült és elhivatott tanárok adták a pedagógustársadalom zömét.
Nagy hiba volt azt gondolni, hogy azok, akik kiszorulnak a divatos, jól fizető slágerszakmákból, jó tanárrá válhatnak, hiszen írni-olvasni, szorozni-osztani még ők is tudnak. A helyzet pont fordítva áll: sokkal könnyebb jó közgazdásznak, jogásznak, orvosnak vagy mérnöknek lenni, mint jó pedagógusnak. A tudás átadásához és megszerettetéséhez rendkívüli képességekre van szükség; olyan „varázserőre”, mely magával ragadja a diákokat, és elülteti bennük azt, hogy a tudás különös értéket jelent. A kontraszelekció következtében azonban nem a megfelelő emberek kerültek a megfelelő helyekre, nem véletlen, hogy a nemzetközi összehasonlításokban egyre hátrébb kerülünk. Egyetemi oktatóként meg kellett tapasztalnom, hogy egyre gyengébb, felkészületlenebb és fásultabb generációk jönnek hozzánk, akik közül csak igen keveseket hajt a tudásvágy.
Az oktatás körüli problémákat nyilván a kormány is érzékelte, ezért szándékozott útjára indítani a 24. órában az életpályaprogramot. Az elhalasztás (vagy felfüggesztés) igen fájdalmas, s nemcsak a pedagógus társadalomra, hanem az egész országra nézve is, hiszen tudnunk kell, hogy a gazdasági növekedés kétharmada a humántőkének tudható be. Az oktatás színvonala tehát kulcsfontosságú egy olyan ország számára, mint Magyarország, mely a versenyképességi rangsorokban hátul kullog, és ahol a potenciális növekedési ütem nulla százalék körül van.
Ma még csak minőségi pedagógushiány van hazánkban, ami persze önmagában is jelentős probléma a színvonalas oktatás és a humántőke képzése szempontjából.
De ha tovább halogatja a kormány a valódi reformot, a pedagógusok sokkal magasabb anyagi megbecsülését és persze ezzel párhuzamosan a minőség megkövetelését is, akkor még a mostaninál is rosszabb helyzet fog kialakulni, ez pedig a mennyiségi pedagógushiány. Ha ez bekövetkezik, akkor visszatérünk a hetvenes években megkezdett ciklushoz, és újra lehet majd toborozni a tanárokat az amúgy is megfogyatkozott iskolákhoz. Az újabb gödörből való kilábaláshoz viszont legalább egy emberöltőre van szükség, mert ekkora a ciklusidő (az „újratermelési idő”) az oktatásban. Nem kellene tehát halogatni a reformot, a pillanatnyi szükségletek oltárán feláldozni a hosszú távú nemzeti érdekünket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.