A hatósági kontroll működésére több modellt ismerünk. Az egyik, pozitív szélsőség a német rendszer, ahol kétszáz fős szervezet elemzi a cégek által kiadott jelentések tartalmát, és – kis túlzással – néhány központozási hiba miatt is ellenőrgárda száll ki a cég papírjainak tüzetes átvizsgálására. Angliában pedig ha egy könyvvizsgáló korlátozza a beszámolót, az az érintett cég renoméjára és üzletmenetére nézve szinte végzetes lehet. A másik véglet a hozzánk hasonlóan működő országoké, ahol gyakran alacsony színvonalú pénzügyi beszámolók készülnek. Nyilvánvaló, hogy ezen a téren el kell mozdulni a szigorúbb kontroll irányába, ha labdába akarunk rúgni a befektetésre kész, átlátható működésű piacot kereső vállalatokért folyó nemzetközi küzdelemben.
Kétségtelen, hogy az utóbbi években fontos lépések történtek már ezen a területen. A hazai hatóságok és törvényhozók munkáját az is könnyíti, hogy léteznek jól körülírt, megfoghatóan alkalmazható EU-s irányelvek, amelyek betartását nálunk is elkezdték egyre komolyabban venni. A szabályozási környezet része, hogy fellelhető a BÉT-ajánlás is, amely megköveteli a felelős vállalatirányítási irányelvek betartását. Ilyen például a hatékony belső kontrollkörnyezet kialakítása vagy a javadalmazási, premizálási korlátok beállítása, szabályozása.
A törvényi kötelezettséggel szemben a nem kötelező érvényű „ajánlások” természetesen annyit érnek, amennyire az érintett cégek betartják azokat. Örömteli, hogy vannak – és egyre nagyobb számban – olyan cégek, amelyek egyfajta munkaversenyként igyekeznek évről évre egyre több ajánlási pontnak megfelelni. A teljesítést, túlteljesítést ezek a – jellemzően nagyobb – cégek brandingként, márkaértéket erősítő gesztusként is értelmezik, büszkék rá, és bemutatkozó anyagaikban hangsúlyozzák is az előírásoknak való szorgalmas megfelelést.
Ebben a folyamatban az élenjáró cégek példát mutatnak, és bízhatunk abban, hogy egyre többen csatlakoznak ehhez a teljes piaci környezetre jótékony hatással bíró tendenciához.
A beszámolók színvonalának emelésére, az informatív beszámolók megkövetelésére már eddig is több hatósági lépés történt. A PSZÁF is lassanként elkezdte kirostálni a rossz, üzleti szempontból használhatatlan éves beszámolókat. A kirostálásnak egyre komolyabb konzekvenciái lehetnek, és ez pontosan az a terület, ahol az erősödő hatósági kontroll üdvözlendő és helyes. A PSZÁF felhatalmazása, jogosítványai szerint megteheti, hogy tételesen ellenőrizze a tőzsdei cégek beszámolóját, amelyek számára rendkívüli presztízsveszteség, ha a szervezet valótlanságot, hibát talál az eredményekben.
Érdekes és tanulságos példa az Appeninn Holding Nyrt. esete, amelynek közgyűlése visszamenőleg fogadja el a 2010. évi, IFRS szerint elkészített, konszolidált és a 2011. évi, IFRS szerinti konszolidált, módosított beszámolóját. A társaság ezzel éppen a PSZÁF közzétételi kötelezettségek teljesítésének vizsgálatára vonatkozó észrevételeinek tesz eleget. A cég szerint a nemzetközi pénzügyi beszámolási elvek (IFRS) szerint nem kellett frissen alapított társaságként konszolidált mérleget közzétennie, a PSZÁF azonban uniós direktívákra hivatkozva más véleményen volt. Az Appeninn végül – jobb a békesség alapon – a módosított, utólag elfogadott beszámoló mellett döntött. Nem mellékesen ez a döntés a befektetői kört is jobban megnyugtatja. Mindez jól mutatja: a hatósági jogosítványok és a nagyobb kontroll mindenképp az üzleti élet jobb átláthatóságának irányába hat, emiatt pedig kulcsfontosságú.
Vannak cégek, amelyek egyre több ajánlásnak igyekeznek megfelelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.