Az IMF tárgyalásokat kísérő politikai pengeváltások, de még a Janics Natasa „kivásárlási ára” körüli viták sem tudták feledtetni az üzleti világ döntéshozóival a kormánynak azt a javaslatát, amely – az október 28-án benyújtott új változat elfogadása esetén – arra jogosítaná fel a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (Kehi), hogy azoknak a vállalkozásoknak bizalmas adatait vizsgálhassa, amelyekben az állam 25 százalékot meghaladó részesedéssel rendelkezik. (Ez a jog a magántulajdonos kisebbségi részvényeseket továbbra sem illeti meg.)
Az üzleti titok biztosította védelem jogszabállyal való kiiktatása okkal kelt félelmet a piaci szereplőkben: a Kormánynak alárendelt szervezet olyan információkra tehet szert, amelyekből egy állami tulajdonú versenytárs is profitálhat. A T/8890. szám alatt tárgyalt indítvány kapcsán az elemzések – kellő pragmatizmussal – elsősorban az esetleges aktuálpolitikai motivációt próbálták felderíteni. A kommentátorok kevesebb figyelmet fordítottak arra, hogy az elgondolás megvalósulása összeegyeztethetetlen a piacgazdaság olyan alaptételeivel, amelyek mellett az állampolgárok a rendszerváltozáskor éppúgy hitet tettek, mint az Európai Unióhoz történt csatlakozásról döntő népszavazás során.
Miről is van szó? Eltérően az állam-szocialista évtizedek polgári jogi szabályozásától, egy plurális elveket követő gazdaságban, ahol jellemzően a társaságok közötti verseny a legfontosabb hatékonyságjavító eszköz, az állam elsődleges dolga, hogy megállapítsa a korrekt küzdelem törvényi feltételeit, és pártatlan hatóságai révén őrködjön azok betartása felett. Ha mintegy kivételképpen, állami tulajdonú vállalat lép a versenypiacra, tudomásul kell vennie, hogy üzleti tevékenységével összefüggésben nem tarthat igényt az állam közhatalmi eszközökkel történő „közbenjárására”, nem húzhat hasznot abból, hogy tulajdonosa írja a törvényeket.
Hasonlóképpen tilalmazzák a fejlett kapitalista jogrendszerek (az Európai Unió tőkepiaci előírásai is), hogy az állam – „saját” jogszabályára hivatkozva – ún. aranyrészvény kibocsátásával szerezzen a többi részvényeshez képest előjogokat. Az olvasó bizonyára emlékszik rá, hogy az Európai Bizottság 2007-ben, a „lex Mol” kapcsán Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárásban fejtette ki álláspontját: a közösségi jog szempontjából igazolhatatlan, hogy az állam törvényalkotási monopóliumát üzleti pozícióinak erősítésére vegye igénybe.
A Kehi hatáskörének kiterjesztése – eltérően a szavazatelsőbbségi részvények alkalmazására alapozott korábbi konstrukciótól – már a jogi látszatra sem ad. A kormányutasításra eljáró szervezet ugyanis nem részvényes, nem a Kehi képviseli az államot a vegyes tulajdonú társaságokban. Sokatmondó a tervezetnek az a rendelkezése, amely kimondja, hogy a Kehi a „közvetlen jogi érdek fennállásának igazolása nélkül” polgári pert indíthat valamely ellenőrzött társaság magánjogi szerződése miatt. Magyarán: a kormány akkor is beavatkozhat a túlnyomórészt magántulajdonban álló vállalkozások belső ügyeibe, ha az általános eljárási normák azt nem tennék lehetővé. A törvényhozó célja könnyen kikövetkeztethető: a Kehi a magánautonómia uralma alá tartozó piaci viszonyokat úgy vonná – legalábbis részben – ellenőrzése alá, hogy az esetleges szembeszegülést bírsággal és az adószám felfüggesztésével készül megtorolni.
A törvényjavaslat indokolása a „közpénzekkel való gazdálkodás fegyelmének megszilárdítása” fontosságára hivatkozik. Az érvelés azonban hitelesebb lenne akkor, ha az új Polgári Törvénykönyv tervezete (T/7971. számon olvasható) egyértelművé tenné, hogy az állam nem akadályozhatja meg a közérdekből nyilvános adatok megismerését a hivatalok és többségi állami tulajdonú társaságok álságos titokvédelmi érdekére hivatkozással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.