Január 17-én a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatója, Christine Lagarde néhány érdekes kijelentéssel lepte meg hallgatóságát egy washingtoni sajtókonferencián. A vezérigazgató arról beszélt, hogy a gazdaságpolitikusoknak „a reálgazdaságra és a növekedésre kell fókuszálniuk”. Ezek a kifejezések első hallásra igencsak meglepőnek hangzanak. Nem azért, mintha olyat hallottunk volna, ami új, amit eddig ne mondtak volna már sokan – számos politikus vagy éppen tudós szakértő már elég régóta tesz ehhez hasonló megjegyzéseket.
Ami meglepő, hogy ezúttal az IMF első számú vezetője beszél a reálgazdaságról és a növekedésről – holott a Nemzetközi Valutaalap képviselői tipikusan a folyó fizetési mérleg és az államháztartás pozíciójáról vagy a fenntartható államadósságról szoktak nyilatkozni, azaz általában makropénzügyi kérdésekkel kapcsolatban foglalnak állást. Ráadásul Lagarde a fentiekhez még azt is hozzátette: „a pénzügyi szektor átalakításával kapcsolatban a végső célunk, hogy a megreformált pénzügyi intézmények támogassák a növekedést és a reálgazdaságot”. Mi több, az IMF megújult koncepciójának nem felel meg akármilyen növekedés; eszerint olyan növekedésre van szükség, amely új munkahelyeket teremt.
Talán vannak, akik mindezek olvastán nem hisznek a szemüknek. Aligha kétséges, hogy mindez számos hazai politikus fantáziáját is megmozgatja. Azt állítja tehát az IMF, hogy az eddig szorgalmazott stabilizációs csomagok helyett ezentúl a növekedést élénkítő, expanzív költségvetési politika számít kívánatosnak? Annak vagyunk tanúi, hogy a maga sajátos módján végre bűnbánatot gyakorol a „hárombetűs intézmény”, és belátja, hogy brutális konszolidációs csomagjaival, megszorítási elvárásaival reménytelen recessziós spirálba taszított például bizonyos dél-európai országokat? Ne kerteljünk: határozottan úgy tűnik, hogy érdemi revíziót tapasztalhatunk az IMF korábbi gazdaságpolitikájához képest. Amikor a vezérigazgató arról beszél, hogy büszke arra, hogy az IMF „folyamatosan és kritikusan teszteli, vizsgálja, a friss kutatási eredmények tükrében pedig időről időre felülvizsgálja a gazdasági folyamatokkal kapcsolatos feltevéseit és gazdaságpolitikai ajánlásait”, valóban jelentős változásra utal a szervezet gazdaságpolitikai irányultságában. Közvetve azokra a friss kutatási eredményekre utal, amelyek a fiskális multiplikátor szerepével kapcsolatosak. Egyszerűen fogalmazva: a költségvetési kiigazítások, megszorítások sokkal nagyobb mértékben fékezik a gazdasági növekedést, mint ahogy ezt az IMF korábbi modelljei alapján várták.
Lehet ezt úgy értelmezni, hogy feleslegesek a kiigazítások? Hogy valójában a megszorításokkal szembeszegülő görög társadalomnak vagy éppen a szokásos kiigazító lépésekhez képest alternatív megoldási módokkal kísérletező magyar kormányzatnak lenne igaza? A dolog azért messze nem ilyen egyszerű. Az új kutatási eredmények alapján nem a konszolidációs csomagok szükségtelenségét állíthatjuk, hanem sokkal inkább azt, hogy azok a jó kiigazítási lépések, amelyek viszonylag gyorsan pozitív növekedési és munkahelyteremtő hatással járnak. Azok, amelyekre a gazdasági szereplők inkább beruházásaik növelésével reagálnak, a munkaadók nem leépítik alkalmazottaikat, hanem több új foglalkoztatottat vesznek fel, mint ahányat elbocsátanak. Hiába növekedésbarát tehát retorikájában a magyar kormányzat, ha nálunk a beruházások csökkennek, a fiatal, képzett munkavállalók pedig egyre gyakrabban más országokban keresnek boldogulást. Sajnos, a mi növekedésösztönzési politikánk nem az, amire az IMF félfordulatában utal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.