BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bod Péter Ákos: Nem kell félnetek jó lesz

A felügyeletet a jegybankkal összevonni nem kell félnetek jó lesz – ilyen kétértelmű üzenet kereng a politika világában. Eközben az MNB közzétette tizenkilenc oldalas elemzését az ügyről. Mindez komoly haladás ott, ahol hoztak már egész iparág sorsát érintő törvényt napok alatt, különösebb szakmai vita és elemzés nélkül.
2013.05.15., szerda 05:00

A PSZÁF és az MNB összevonását már korábban tervbe vette a kormány; akkor az Európai Központi Bank erőteljes közbelépésére állt le a folyamat. Az MNB tagja az európai központi bankok rendszerének, így a státuszát érintő minden jelentős változtatást egyeztetni kell az EKB-val. Az EKB ellenvéleménye nem az összevonás gondolatának szólt, hiszen van példa hasonló intézményi konfigurációra az európai gyakorlatban, hanem a kibontakozó rapid eljárásnak, amiből sokan a politikai vezetés által nem kedvelt akkori MNB-elnök mielőbbi eltávolításának szándékát olvasták ki. Az idők változtak, az elnök személye, sőt a teljes jegybanki felsővezetés kicserélődött. Akár vissza is kerülhetne az ügy a szakmai kérdések világába.

Milyen tartalmi érvek szólnak mellette, ellene? A PSZÁF alapvetően mikro-prudenciális munkát végez, a központi bank pedig – elsődleges rendeltetésén, a fizetőeszköz értékállóságán való őrködésén túl – a makroprudenciális felügyelésben, szabályozásban is részes; nem logikátlan egy szervezetbe integrálni mindkét feladatkört. A makroprudencia ügye világszerte a 2007 utáni pénzügyi válság következményeként került be a szakmai közbeszédbe. Nálunk a nemzetgazdasági szintű prudencia dolgát különösen fontossá teszi a lakosság, az önkormányzatok (és az állam) túlzott eladósodottságának ténye; erre hivatkozik is az MNB vitaanyaga. A PSZÁF valóban lehetett volna sokkal kritikusabb a bankokkal szemben, főleg a devizában nyújtott hitelek kapcsán. Az MNB akkori figyelemfelhívó megszólalásai is lehettek volna hangosabbak. Mégsem hinném, hogy más irányt vettek volna a pénzügyi folyamatok, ha akkor egy kézben van a vezetés, vagy egy intézményen belül található a ma önálló két szervezet.

A monetáris hatóságokról szólva nem ok nélkül használjuk a többes számot, hiszen a jegybank mellett a pénzügyekért felelős minisztérium is ide számít, s kezében erős eszközök állnak. Nemzetgazdasági szintű aránytalanságokat megelőzni vagy enyhíteni eleve csakis intézményközi koordinációval (sőt súlyos fejlemények esetén: nemzetközi együttműködéssel) lehetséges. Ebből adódóan akkor sem szignálható ki a makroprudenciális felügyelés minden teendője a jegybankra, ha annak hatáskörét jónak látja megnövelni a törvényhozás.

A szervezeti kérdés megítélésében eligazíthat a nemzetközi gyakorlat, valamint a helyi hagyomány. Ami az európai praxist illeti, többféle minta létezik – innen nem nyerhető mindent tromfoló érv. A magyar hagyományokból sem fakad egyértelmű üzenet; a jegybanki függetlenség visszaállítását (1991) követően kezdetben az MNB és az állami bankfelügyelet közösen ellenőrizte a bankokat, az egyéb pénzügyi tevékenységek pedig külön felügyeletek alá tartoztak, majd feladat-integrációk révén jött létre a mai szuperfelügyelet. A PSZÁF működésének hazai és külső megítélése jó, feldarabolása nehezen indokolható. Az MNB ma is beleszólhat a rendszerszintű kockázatokat okozó folyamatokba. Persze található érv a további hatáskör-bővítés mellett is.

Ha az MNB új vezetése nem mutatna ekkora hajlandóságot a banki hitelezési menedzselésére, a gazdasági növekedés intézményes támogatására, akkor kis szervezetelméleti kockázattal járna felügyeleti hatáskörének bővítése. A túl sok funkció begyűjtése (a jegybanki „overload”) viszont eleve veszélyes. Ahol a monetáris hatóságok múltbeli inflációs teljesítménye nem példás, ott a jegybanknak van bőven teendője elsődleges rendeltetésének: az árstabilitás szolgálatának ügyében.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.