„A léha életmód és pazarlás megadóztatása nem mondható károsnak és adóztatási igazság, szociális kiegyenlítés rejlik abban, ha az, aki többet élvez, többet is fizet” – írja Mahler Sándor az 1929-ben megjelent, Szterényi József báró által főszerkesztett Közgazdasági Enciklopédia fényűzési adóról szóló szócikkében. A kiváló tanulmány jó szívvel ajánlható az NGM munkatársainak, akiknek a miniszterelnök már nyilván kiadta házi feladatul a luxusadó tervének kidolgozását. Akadnak persze olyan passzusok, amelyeken gyorsan túl kell lépniük. Ilyen például az, amelyik arról szól, hogy mikor indokolt a fényűzési adó bevezetése: „rendkívüli pénzszükséglet idejében, amikor a jövedelmi adó már nem fokozható, az általános fogyasztási adónak és a nem fényűzési tárgyakra rótt, belső és külső fogyasztási adóknak emelésénél helyesebb a fényűzést és a jómódú költekezést adóztatni”.
A gazdaságfilozófiai alapoktól függetlenül az új luxusadóval kapcsolatban – legyen az akár új áfakulcs, akár más koncepció – a legfontosabb kérdés ugyanaz lesz, amely már a múlt század 20-as éveiben is a leginkább problematikus volt: vajon mi számít luxusnak? Tanulságos végigolvasni az 1920. évi XVI. törvénycikk 5.§-át, amely 34 pontba szedve sorolja fel a fényűzési tárgyakat. Van, ami értéktől függetlenül luxusnak minősült (mint a „személyszállításra szolgáló és motorerővel hajtott szárzaföldi, vízi és légi járművek”), mások csak valamely ár fölött számítottak annak (például legyezők, sétabotok, napernyők). Valószínűleg ehhez a hagyományhoz csatlakozik majd az új magyar luxusadótörvény is. Reméljük, hogy a tervezet a szokásosnál nagyobb „műgonddal” készül majd el, és az előkészítés során szem előtt tartják Mahler Sándor bő 80 éves tanácsait: „a fényűzési adó tárgyainak megválasztásánál gonddal, szervezésénél mérséklettel kell eljárni. A fényűzési adó nem válhatik üldözéssé és nem szabad megsebeznie a termelést.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.