A hipotézis, amely szerint a megszorítások „önmegsemmisítő” hatást gyakorolnak, többféle formát is ölthet. Az erős hipotézis szerint az állami kiadások csökkentése a deficit növekedését idézi elő. Ez nyilvánvaló tévedés, hiszen a periféria-országokban a kiadáscsökkentés a deficit csökkenéséhez vezetett.
A hipotézis egy gyengébb formája szerint a kiadások csökkentése következtében nő a GDP-arányos államadósság, mivel a költségvetési megszorítások a GDP csökkenését idézik elő. Ez valóban fontos. Meg kell azonban különböztetni a rövid és a hosszú távú hatásokat. A tartósan 10 százalékos GDP-arányos deficit elkerülhetetlenül adósságrobbanáshoz, végül pedig államcsődhöz vezet. A túl gyors konszolidáció azonban – amikor a fiskális multiplikátor nagy – erős negatív hatást gyakorol a GDP-re. A költségvetési kiigazítás sebességének meghatározása tehát a fiskális multiplikátorok időbeli alakulásának elemzését teszi szükségessé.
Az elemzés tanulsága, hogy a fiskális kiigazításnak fokozatosnak kell lennie. A hirtelen, erőteljes megszorítás túl erős negatív hatást gyakorol a kibocsátásra. A kiigazítás halasztása ugyanakkor kockázatos stratégia, és ahhoz vezethet, hogy az adósság fenntarthatatlanná válik. Kulcsfontosságú tehát egy fokozatos megszorítási pálya meghatározása, amely országonként különböző lehet.
Fontos szempont, hogy miként hatnak a költségvetési kiigazítások a kamatokra, különösen a fiskális nyomás alatt álló országokban. Tanulságos Portugália példája. Május 4-én a portugál kötvények hozama 5,5 százalék volt, 3 héttel később, Vitor Gaspar pénzügyminiszter lemondásakor viszont 6,5 százalékra – egy időre 7 százalék fölé – emelkedett. A piac tehát nagyon negatívan reagált a fiskális kiigazítás programjával kapcsolatban felmerülő aggodalmakra – annak ellenére, hogy a szereplőknek valószínűleg eleve kételyeik voltak azt illetően, hogy Portugália eurózóna-tag akar-e maradni. Ha tehát szűk a fiskális mozgástér, akkor a megszorítások megszüntetése – mivel növeli az államcsőd valószínűségét – a hozamok erőteljes emelkedését idézheti elő.
Milyen következtetések vonhatók le mindebből? Először, a fiskális kiigazítás leállítása kockázatos stratégia. A pénzügyi piacok reakciója erős lehet, a finanszírozás drágulása negatívan hat a növekedésre és veszélyezteti az adósság fenntarthatóságát. Másodszor, a megszorítások végrehajtása politikai és társadalmi szempontból is nehéz feladat. Az eurózóna perifériáján még évekig tartó megszorításokra van szükség, ami – miként Portugália példája mutatja – alááshatja a politikai stabilitást. Ennek valószínűségét nagyban csökkentheti, ha átmenetileg kívülről is érkezik támogatás – azaz ha határozott lépéseket tennének a fiskális unió felé. A legutóbbi EU-csúcs döntése a fiatal munkanélkülieket segítő 6 milliárd eurós programról ebből a szemponból csalódás volt. A támogatás egy alternatív formája az állam- és a magánadósságok átstrukturálása lehet. Az OSI mellett Európának talán ki kellene dolgoznia egy rendezettebb adósság-rekonstrukciós keretet is. Harmadszor, a nyerő stratégia az, ha a fiskális mozgásteret hosszú távú, hiteles reformokkal szerzik vissza. Ezek a reformok lehetővé teszik a rövid távú megszorítások lazítását, kisebb negatív hatást gyakorolnak a növekedésre, az adósságot pedig fenntarthatóbbá teszik. Egy hiteles nyugdíjreform például rövidtávon csökkentheti a fiskális kiigazítás sebességét. Végül a kiigazításokhoz szükséges az eurózóna egészének erőteljesebb növekedése. A közös pénzt használó blokkban az állami beruházások volumene a recesszió miatt túl alacsony. A nagyobb fiskális mozgástérrel rendelkező országokban ezért több állami beruházásra lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.