Az európaiság mélyen a horvát tudatba ágyazódik. Mikor Nagy Theodosius császár 395-ben két részre osztotta a Római Birodalmat, a mai Horvátország (Szlovéniával együtt) a „Theodosius-vonal” nyugati oldalára került, ami meghatározta vallási-kulturális jellegét. Ezt tovább erősítette, hogy (ellentétben számos más, volt jugoszláv köztársasággal) lényegében soha nem volt török hódoltság alatt, tehát semmi nem zárta el Nyugat-Európától. A harmadik ilyen tényező az Osztrák–Magyar Monarchia, amelynek Horvátország része volt, és noha ez – joggal – nem volt mindig a horvátok ínyére, kulturálisan és gazdaságilag kétségkívül a Nyugathoz kapcsolta az országot.
Ezek a tények horvát részről érzelmileg erősen befolyásolták a csatlakozási folyamatot, főleg annak első szakaszát. Zágrábban ugyanis sokan meggyőződéssel hitték, hogy a kulturális-történelmi hovatartozás önmagában eldöntheti a csatlakozás fő kérdéseit. Már az első tárgyalási szakaszban fel kellett azonban ismerniük, hogy ez hamis illúzió: az Európai Bizottságot nem az érzelmek, hanem a száraz tények vezérlik, a történelem édeskeveset számít.
Az ország megítélésén emellett nagyon sokat rontott a délszláv háború. Nem csak azért, mert közel 12 ezer horvát életébe került, és (bár a becslések eltérnek egymástól) több száz millió dolláros nagyságrendű kárt okozott, hanem azért is, mert az említett „európaiság” került veszélybe: a nyugati közvélemény és a szakmai körök a Nyugat-Balkán részeként kezelték Horvátországot, ez kimondatlanul is némi elszakadást jelzett Nyugat-Európától. A háború késői fejleménye volt a Gotovina-ügy, amely miatt a 2004 decemberében kezdődött csatlakozási tárgyalások 2005 márciusától a horvátok által nemzeti hősnek tekintett tábornok az év októberi letartóztatásáig szüneteltek. További akadályt jelentett a – sajnos, hagyományosan – nem felhőtlen horvát–szlovén viszony: 2008 decemberétől Szlovénia blokkolta hét fejezet tárgyalását, míg a két kormányfő megállapodása révén ez az akadály el nem hárult. Vannak még lezáratlan ügyek a két ország kapcsolatában, de a megoldás remélhetőleg jó úton halad.
Nagyobb probléma volt azonban két, szubvencionált, állami tulajdonú iparág, a hajógyártás és az acélipar kérdése. A hajóipar szerkezetátalakítására Horvátország 2006-ban hitelt kapott az EU-tól, ennek fejében azonban rendszeresen jelentenie kell a privatizációs folyamat helyzetét. A gond az, hogy noha a gyárakat meghirdették, a válság miatt eddig nem igen akadt komoly vevő. A sisaki acélmű is kapott fejlesztési hozzájárulást EU-forrásból, de azzal, hogy ha nem használja ki, vissza kell fizetnie.
Volt tehát gond elég, de mindezt betetőzi a horvát gazdasági helyzet. Ez kétségessé teszi, hogy Zágráb le tudja hívni azokat az összegeket, amelyeket az EU-tagság hozzáférhetővé tesz számára. A gazdaság ugyanis ötödik éve recesszióban van: 2012-ben a GDP 2 százalékkal csökkent, s idén sem várható növekedés. Az ipari termelés 2013-ban várhatóan 5 százalékkal esik vissza, a közvetlen külföldi tőkeberuházások drámaian zuhannak: 2012-ben, a korábbi évek milliárdos nagyságrendjével szemben csak alig több, mint 624 millió eurót tettek ki.
Kedvezőtlenül érint a csatlakozás sok horvát exportőrt is, főleg a volt jugoszláv köztársaságokra koncentráló vállalatokat: egyedül Bosznia-Hercegovina részesedése a horvát kivitelből 13 százalék (nyilván az ott élő több mint 400 ezer horvát miatt). Az eddigi vámmentesség helyett most a horvátoknak osztozniuk kell az EU egészére vonatkozó kvótán.
Mindennek ellenére az EU-tagságnak még most is jóval több az előnye, mint a hátránya. A legnagyobb kereskedelmi partnerek, Németország, Ausztria, Olaszország, és nem utolsó sorban Magyarország cégei a horvát EU-tagság révén nagyobb biztonsággal invesztálhatnak Horvátországban. Az uniós tagság a külföldi beruházások révén azt is eredményezheti, hogy a horvát gazdaság szerkezete változatosabbá válik, az évente csak négy-öt hónap munkát adó idegenforgalom mellé más iparágak is felzárkózhatnak. A folyamatot segíti, hogy a horvát munkaerő képzett, az infrastruktúra pedig (a háborús károk helyreállítását, majd az autópálya-építést követően pedig különösképpen) fejlett. Horvátország kikötői, főleg Rijeka, kiváló szárazföldi összeköttetéssel rendelkeznek. Ez további lehetőség a fejlesztésre. A horvátok komolyan foglalkoznak LNG- (folyékony földgáz-) tároló építésével Krk szigetén (ahonnan egyébként az Adria kőolaj-vezeték is indul), ami lehetővé tenné az energetikai együttműködést. Öt év átmeneti időszakot követően (bár még a hetedik év után is bevezethető „safeguard”, azaz átmeneti korlátozás) a horvátok szabadon vállalhatnak munkát az EU-ban. Horvátország külön pénzügyi csomagot kapott az uniótól: a Strukturális Alapból közel 300, a Kohéziós Alapból mintegy 150, a Halászati Alapból csaknem 9 millió eurót. Ezen felül a schengeni övezethez való csatlakozáshoz 2013-ban 40, 2014-ben 80 millió euróval járul hozzá Brüsszel.
A horvát EU-csatlakozás hagyományosan jó gazdasági és politikai kapcsolataink alapján eminens magyar érdek. Sikere is az.
A szerző a BGF Külkereskedelmi Kar címzetes főiskolai docense.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.