Vajon milyen dobozban fér el 100 millió forint? Az egykor 15 milliót elnyelő Nokia-dobozok egyre kisebbek, a cég piaci pozíciója meggyengült, így talán már el is indult a verseny a számítógépgyártók között, hogy melyik asztali gép dobozáról nevezzék el a 2010-es évek korrupciós mértékegységét.
Megint egy hangfelvétel, ezúttal Zuglóból, amelyen tulajdonképpen nincs semmi meglepődnivaló: az építési vállalkozó akkor kap megbízást egy önkormányzattól, ha visszaoszt. A mostani felvétel szerint 20 százalékot, egy korábbi, szombathelyi diktafon alapján tíz százalékot, az arányok tehát mintha nem nőnének a szocialista idők óta. Az abszolút összeg azonban igen. Félmilliárdos intézményfelújításnál bizony százmilliót kell vinni, készpénzben, ami, lássuk be, logisztikailag sem egyszerű.
Az idei év gazdasági kulcsszava a start-up. Az egyedi, innovatív ötletből táplálkozó induló cégekbe egy idő után befektetnek a nagyok, és felvirágoztatják a kis csírát. A hazai start up-oknak azonban illene szólni, hogy a nagy ötlet helyett általában elég egy számítógépes doboz, és máris el van nyerve a tender.
De attól tartok, a visszaosztás már csak helyi szinten, és a helyi vezetők saját szakállára működik. Ha eljönnek a napszemüveges fiúk – Bod Péter Ákos halhatatlan kifejezése –, akkor sajnos sok esetben száz százalék a visszaosztás aránya. A start-up cég szépen megnyeri a tendert, megcsinálja, de akkor jön egy banánhéj, és a céget máris új tulajdonos virágoztatja fel. Start-up után end up.
A most kezdődött véghajrában a 10–20 százalékos embereknek aligha jut már nagy falat. A stadion- vagy Normafa-típusú, akár több tízmilliárdos projekteknél már aligha van visszaosztás. A Transparency International szavaival élve az állam elfoglalása után klasszikus korrupció alig lesz. Megkérdőjelezhető állami célok érdekében kifizetett megmagyarázhatatlanul magas összegek mennek makulátlan vállalkozókhoz, akiknek eszébe sem jut bárkinek visszaosztani a nehéz munkával megszerzett pénzből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.